Connect with us

Magazin

Savjet doktorice: Pijte ovaj napitak 40 dana, kolesterol će vam biti zahvalan

Published

on

Jedan od glavnih krivaca za razvoj kardiovaskularnih bolesti jeste holesterol, koji se u velikoj mjeri ishranom može držati pod kontrolom.

Osobe sa povišenim holesterolom treba strogo da vode računa o tome šta unose u svoj organizam, a prof. dr Veroslava Stanković otkrila je u RTS Ordinaciji koja hrana i kako utiče na holesterol.

Jedna od preporučenih namirnica kod povišenih masnoća jeste integralna riža, a dr Veroslava je objasnila i zašto je to tako:

„Integralna riža ima dijetna vlakna koja su veoma važna kod povišenog holesterola jer za sebe vezuju višak masnoće i ugljenih hidrata. Dijetna vlakna se ne vare i izbacuju se kao takva iz organizma. A uz njih izbacujemo višak masnoća, odnosno šećera koji unosimo putem hrane.“

Dijetnih vlakana ima u opni voća i povrća, žitaricama i koštunjavom voću. Pa tako, kad je riječ o hljebu, žitaricama i njihovim zamijenama, zabranjeno je unositi bijeli hljeb, lisnato tijesto, grikalice, kornfleks, tjesteninu s jajima, a izdvojen je i krompir kao „nepoželjan“ i to u sljedećim oblicima – pire, restovan i pržen.

Od „narodnih lijekova“ za snižavanje hoesterola, dr Stamenković preporučuje jednu sasvim jednostavnu kombinaciju – jogurt i susam (sezam).

„Vrlo preporučujem, veoma je djelotvorna. Pije se 40 dana i poslije toga se vrijednosti djelimično snižavaju. Naravno, ovo uz adekvatnu ishranu za povišen holesterol. Ne mogu samo jogurt i susam da snize masnoće.“

Da li je krompir dobar?

„Pečen i kuhan jesu, i prohlađen, jer skrob kad se ohladi dobija funkciju dijetnih vlakana. Tada je smanjen i glikemijski indeks krompira, neće podizati šećer, neće imati uticaj na trigliceride.“

Doktorica je objasnila i koja vrsta mliječnih proizvoda se ne preporučuje, a to su: punomasno mlijeko i jogurt, kiselo mlijeko sa velikim procentom masnoće, topljeni punomasni sirevi, pavlaka, kajmak, mliječni namazi i šlag. U dozvoljene namirnice iz ove grupe spadaju mlijeko i jogurt do 2,8 odsto mm, i polumasni sirevi do 35 odsto mm.

Ono što je vječita dilema kod većine koji vode računa o holesterolu jeste da li je bolje da uzimaju proizvode koji imaju jedan odsto ili su potpuno lišeni mliječnih masti.

„Kada se oduzme masnoća onda dobijamo neukusan proizvod. Moraju da se dodaju ugljeni hidrati kako bi se postigla određena kalorijska vrijednost, kako bi se postigla gustina dodaje se skrob koji je šećer. Tako da praktično imamo ugljenohidratnu bombu. Procenat od 2,8 mm je sasvim u redu, neće uticati na holesterol.“

Doktorka je upozorila i na namirnicu koju većina kupuje na pijacama, a to je domaće ovčije mlijeko čiji procenat mliječnih masti ide i do šest odsto.

Koje meso treba izbjegavati?

Od mesa, mesnih prerađevina, jaja i ribe, u grupu dozvoljenih spadaju: bijelo pileće i pureće, a od riba – skuša, sardina, tuna, haringa, losos i oslić, dok oni koji imaju problema sa povišenim holesterolom ne bi trebalo da jedu žumanca, već samo bjelanca. U zabranjene namirnice spadaju crveno meso (i batak i karabatak ulaze u ovu grupu), mesne prerađevine (salame, čvarci, slanina), kao i iznutrice.

Na pitanje koliko je meso odgovorno za skok holesterola, dr Veroslava kaže:

„Zavisi koje meso. Ako je svinjetina, ona je i te kako odgovorna. Ovo meso je značajan izvor zasićenih masnih kiselina. Preživari imaju visoke trans masne kiseline. Pokazalo se, pak, da te trans masne kiseline koje su prirodno stvorene su sasvim drugačije od onih nastalih vještačkim putem. Kao u margarinima koji se koriste za pravljenje kolača i peciva.“

Kad je riječ o voću i povrću, iz ove grupe namirnica ništa nije zabanjeno, samo se peporučuje ograničenje unosa koštunjavog voća (do 30 g tri puta nedjeljno) i smanjen unos sokova od cijeđenog voća. Dvije voćke u toku dana, odnosno 200 g sitnog voća, sasvim je dovoljno za odrasle osobe, dok je za djecu ta količina nešto veća – 300 g.

Od ulja zabranjeni su loj, tvrdi margarini (upravo oni koji se koriste za pripremu kolača i peciva), kao i majonez.

„Kombinacija maslinovog ulja i limuna, u ranim jutarnjim časovima kada se uzima, može da snizi holesterol. To je jedan od djelotvornih ‘prirodnih lekova’ koji djeluje na jetru. Čišćenjem jetre se zapravo poboljšava njen metabolizam i na taj način sprečava nastanak viška holesterola“, zaključila je dr Stamenković, prenosi „Stil„.

Magazin

Mislite da vam auto guta previše goriva? Ovo su razlozi

Published

on

By

CIJENE goriva su visoke pa se pokušava uštedjeti na svakom koraku, a jedan je preispitivanje potrošnje samog vozila. Utjecaji na potrošnju goriva mogu biti potpuno drugačiji od slučaja do slučaja, objašnjava Marin Morava, tehnički savjetnik u Hrvatskom autoklubu.

Jesu li to stil vožnje, neispravnost na vozilu, koja je usko povezana s potrošnjom goriva, neadekvatno redovito održavanje vozila ili otežani uvjeti u kojima se vozilo nalazi? Koje neispravnosti na vozilu mogu utjecati na povećanu potrošnju goriva, odnosno što morate pregledati?

  • Zbog neispravnih kočionih čeljusti ili parkirne kočnice, koja u potpunosti neće otpustiti kočionu silu kao i kočione čeljusti, kočiona sila može ostati prisutna na nekom kotaču u trenutku pokretanja vozila, a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posljedice su povećana potrošnja goriva i kočionih obloga.
  • Neispravna geometrija kotača može podići potrošnju goriva i uzrokovati nepravilno trošenje guma kao i smanjeni tlak u gumama.
  • Usisni sustavi s turbo punjačima ili atmosferskim motorima mogu imati niz neispravnosti. Neki od najčešćih su oštećeni vodovi zraka na visokotlačnoj strani turbo punjača, pa zbog toga dolazi do propuštanja stlačenog zraka ili uvlačenja sekundarnog zraka kod oštećenja vodova zraka na strani niskog tlaka usisa. Tu su i prljavština ili nastala neispravnost na senzorima u usisu ili nepravilan rad određenih aktuatora u usisu i još niz mogućih drugih problema
  • Neispravan ispušni sustav može podići potrošnju goriva zbog slabe propusnosti ispušnih plinova ili propusnosti ispuha u okolinu na određenom dijelu ispušnog sustava tamo gdje to nije poželjno. Na primjer, to se može dogoditi na ispušnoj grani motora pa dolazi do uvlačenja sekundarnog zraka iz okoline što može imati loš utjecaj na smjesu goriva i zraka jer senzori u ispuhu imaju utjecaj na smjesu. Također, ugradnja neadekvatnih dijelova u ispuh može utjecati na povišenu potrošnju goriva.
  • Sustav ubrizgavanja goriva može također može biti uzrokom niza problema od onih s neispravnim dobavljanjem  goriva kao i pripremom goriva za ubrizgavanje. Istrošene i začepljenje brizgaljke mogu imati loš učinak na potrošnju goriva, kao i niz drugih dijelova u sustavu ubrizgavanja.
  • Rashladni sustav motora može imati probleme s podizanjem radne temperature motora, a uzrok može biti neispravan termostat. Pothlađeni motor ima veću potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora također može imati utjecaj na povišenu potrošnju goriva zbog netočnih vrijednosti za sustav paljenja i ubrizgavanja.
  • Istrošena mehanika motora, nizak stupanj kompresije motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravna zračnost ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima te sjedištima ventila mogu utjecati na potrošnju goriva.

Niz je čimbenika koji još mogu uzrokovati povišenu potrošnju goriva vozila i dobro bi bilo se konzultirati s servisom oko drugih problema koji mogu nastati na našem vozilu. Prije ozbiljnije analize nastalih problema trebalo bi provesti kontrolu jesu li sve servisne radnje redovno provedene jer i neredovito održavanje može utjecati na potrošnju goriva pa je poželjno na vrijeme promijeniti:

  • motorno ulje i filtar ulja
  • filtar zraka motora
  • filtar goriva
  • svjećice ili neispravne grijače motora kod dizelskih motora
  • ulje automatskog prijenosnika
  • tu su i druge potrebne radnje koje je proizvođač planski predvidio za tu marku i model vozila.

Povišena potrošnja goriva može nastati i zbog uvjeta vožnje:

  • Vožnje kreni-stani, gradska vožnja…
  • Kratke vožnje do 5 km s vremenskim odmakom do idućeg pokretanja od 3 do 8 sati (uvijek hladan motor) mogu i do 50% podići potrošnju od specificiranih podataka.
  • Teško prohodni putevi makadam i uzbrdice, loša infrastruktura
  • Hladnija okolina u kojoj se vozilo nalazi
  • Dodatna masa, puno vozilo putnika i prtljaga, plus priključno vozilo
  • Povećanje otpora zraka kod kretanja vozila zbog krovnih nosača s kutijama ili biciklima – svi ti dodaci će podizati potrošnju goriva.

Neadekvatan stil vožnje najviše utječe na povećanu potrošnju

Neadekvatan stil vožnje može najviše utjecati na povećanu potrošnju goriva, a od pomoći su nam kod novijih vozila različite asistencije koje signaliziraju kada je idealno promijeniti stupanj prijenosa u odnosu na brzinu vozila i broj okretaja motora.

Uglavnom se na instrumentnoj ploči pojave ikonice za prebacivanje u viši ili niži stupanj prijenosa. Također kod novijih generacija vozila moguće je koristiti tipku Eco nakon koje se osjeti da motor sporije ubrzava i ovisno o opremi kod zaustavljanja vozila može samostalno i isključiti motor s funkcijom Start/Stop. Naravno, tu je i eko vožnja s kojom sami, vozačkim stilom, možete utjecati ne potrošnju.

Proizvođačke specifikacije potrošnje goriva za vozilo često je teško postići u praksi po NEDC ili malo realnijem WLTP ciklusu mjerenja i najčešće je dobar rezultat ako od istih odstupamo od 15-30% od specificirane potrošnje.

Otvorena vožnja i odlazak na duži put te potrošnja koju ćete tamo ostvariti najbolji su pokazatelj je li s vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u prosjeku koji ste mjerili i prije, s vozilom je sve u redu. Ako nije, vjerojatnost problema koji morate istražiti se povećava.

Nastavi čitati

Magazin

Šejla Zonić pobijedila u Zvezdama Granda, a već je u žiriju

Published

on

By

Nakon svih uspjeha koje je postigla ove godine, pobjednica 17. sezone „Zvezda Granda„ Šejla Zonić imala je tu čast da se nađe u žiriju emisije „Nikad nije kasno“, piše Nova.rs.

 

 

Poziv Žike Jakšića nije mogla da odbije, pa je jučer nasmijana i raspoložena sjela u sudijsku stolicu pored Saše Miloševića Mareta i pjevačice Goce Lazarević. Šejla je najobrazovanija zvezda „Granda“ koja pored završene muzičke akademije u Sarajevu ima i magistarski rad, pa će tako i sa stručne strane ocjenjivati nove veterane.

Mlada pjevačica nije krila sreću i zadovoljstvo što se prvi put našla u žiriju emisije „Nikad nije kasno“, ali je ekipi Granda priznala da će joj biti teško da ocjenjuje kolege koje su starije od nje.

Šejla je također naglasila da će joj najteže biti da sakrije suze, imajući u vidu da se u Žikinom šouu mogu čuti i teške životne priče pjevača veterana.

 

Podsjetimo, nakon brojnih nastupa tokom ljeta Šejla je prije nekoliko dana konačno ušla u studio, riješena da ona sama bude autor svog prvog singla.

– Nikad ne biste pogodili šta vam spremam i jedva čekam da čujete. Uskoro izlazi moja prva pjesma. I da, ja sam autor teksta i muzike – napisala je Šejla na Instagramu prije nekoliko dana.

 

Nastavi čitati

Magazin

Sveti grad u koji hiljade ljudi odlaze da umru: „Razgovaram s Bogom svaki dan”

Published

on

By

Neki ostanu samo nekoliko dana, drugi čekaju desetljećima, ali mnogi stariji indijski hinduisti mirni su i uvjereni da će im hodočašće prema smrti donijeti vječni mir.

Tinjajuće pogrebne lomače protežu se duž Gangesa u svetom gradu Varanasiju, gdje tisuće hinduističkih vjernika dolaze svake godine kako bi proveli svoje posljednje dane na ovome svijetu.

Smrt pored obala Gangesa jamči da će ondje biti kremirani a njihov pepeo rasut u vodi sa stuba ili „gatova” uz rijeku, što im po njihovu vjerovanju osigurava oslobođenje od ciklusa ponovnog rađanja.

Badri Prasad Agarwal (92) putovao je dva dana više od 1000 kilometara iz daleke zapadne države Radžastana i sada je sretan i miran jer zna da je na pravom mjestu za umiranje.

„Ovo je Božja zemlja”, rekao je, odmarajući se pri kraju svojeg dugog i teškog života.

„U Božjem domu”

Rekao je da mu je njegov Bog rekao da ima još pet mjeseci života.

Zadovoljan je što ih može provesti u hospiciju za one koji dolaze provesti svoje posljednje dane u tihoj kontemplaciji o svojoj prošlosti i budućnosti za koju vjeruju da će doći.

„Razgovaram s Bogom svaki dan”, rekao je Agarwal. “Uskoro ću se smiriti, u Božjem domu.”

Pronašao je smještaj u dobrotvornom pansionu pod imenom Mumukshu Bhawan, što znači “Kuća onih koji traže spasenje”, jednom od nekoliko takvih hospicija u tom gradu.

Centar ima 40 soba u kojima odsjedaju neki od tisuća ljudi koji dolaze u Varanasi umrijeti.

Agarwal je sretan što je ondje jer je jedan od najbližih rijeci, udaljen samo minutu hoda.

Kremacijske lomače ondje gore bez prestanka, od pamtivijeka.

Hindusima je Varanasi, poznat i kao Benares, jedno je od najsvetijih mjesta na svijetu.

To je grad Šive, boga uništenja, koji po vjerovanju mora uništiti prije nego ponovno stvori.

Ljudi koji traže „mokšu” ili oslobođenje putuju onamo stoljećima.

„Postići oslobođenje”

U hospicij neki dolaze sami i ovise o dobročiniteljima. Neki su bračni parovi.

Dug put plate svojom životnom ušteđevinom ili povedu rođake da se brinu za njih.

Postoje zdravstvene ustanove za bolesne, ali u tom svetom gradu smrt nije nešto što se oplakuje.

Upravo suprotno, smatra se blagoslovom jer stariji vjeruju da će se njihove duše osloboditi ciklusa života i smrti.

Nathi Bai (72) preselila se u Varanasi prije dvije godine, radujući se vremenu koje će provesti na kremacijskom „gatu” Manikarniki.

„Želim biti kremirana… kako bi mi duša pronašla mir, a pepeo bio rasut u Gangesu”, rekla je.

Gledala je slavlja onih koji su umrli čvrsto uvjereni da ih očekuje spasenje.

„Kada se ljude nosi na kremiranje, kao da vas nose na tronu, poput Boga”, rekla je.

Gulab Bai je došla sa suprugom prije više od 30 godina. On je umro nakon sedam godina, a ona je spremna za odlazak premda je posjećuju njezina odrasla djeca.

Ta 91-godišnjakinja, odjevena u sari boje šafrana, svetu boju hinduizma, spokojno čeka svoj red.

„Smrt i kremiranje ovdje prekidaju beskrajni ciklus života i smrti”, rekla je. „Tada ću postići spasenje.”

HINA

Nastavi čitati

Najčitanije