Connect with us

Magazin

Semafori budućnosti dobivaju četvrtu boju, nikad ne biste pogodili koja je

Published

on

CRVENO za zaustavljanje, zeleno za kretanje i žuto za pripremu za zaustavljanje (ili pritisnite gas ako ste poput nekih vozača) odnosno pripremu za polazak. Tako semafori funkcioniraju od 1920-ih, što je čak kodificirano međunarodnim ugovorom kako bi se osiguralo da se ne događaju nesreće i da, primjerice, vozač iz Europe potpuno razumije signale u Tokiju.

Od mehanike do senzora

Tijekom prošlog stoljeća tehnologija se konstantno usavršavala. Električna svjetla zamijenila su prve semafore. Računala su omogućila povezivanje više svjetala, a senzori su im omogućili analizu protoka prometa i podešavanje vremena za maksimalni protok.

Razvijeni su sustavi koji kontroliraju svjetla za cijele gradove, a digitalni modeli toka prometa izbrušeni su do savršenstva.

Pojava autonomnih vozila (AV) unijela je novi zaokret. Ona ne samo da imaju sposobnost da sama voze već mogu i komunicirati jedno s drugim, kao i sa središnjim prometnim računalnim sustavom.

Potrebno je četvrto svjetlo

To znači da AV-ovi postaju dio samog sustava kontrole prometa i mogu zajedno raditi na značajnom poboljšanju protoka prometa. Tim istraživača s Državnog sveučilišta Sjeverne Karoline predložio je da se jednom kada kritični broj AV-ova bude na cesti, tradicionalnom trojcu može dodati četvrto, bijelo svjetlo na semaforu.

Njihov računalni model radio je vrlo dobro u ubrzavanju kretanja kroz raskrižja, ali bilo je prostora za poboljšanje.

“Naš raniji rad uveo je ideju o četvrtom prometnom signalu koji se zove ‘bijela faza’, a koristi se računalnom snagom autonomnih vozila kako bi se ubrzao promet na raskrižjima – ali još nismo razradili što bi ovaj koncept značio za pješake”, kaže Ali Hajbabaie, izvanredni profesor civilnog, građevinskog i ekološkog inženjerstva na Državnom sveučilištu Sjeverne Karoline.

Rezultati su obećavajući

“Sada smo proširili svoje računalno modeliranje kako bismo uzeli u obzir pješački promet, a rezultati su iznimno obećavajući i za pješake i za vozila.”

Kao i u prethodnoj studiji, AV-ovi djeluju kao pastiri za vozila kojima upravljaju ljudi u njihovim trakama. Kada je prisutno dovoljno AV-ova, signal postaje bijel, govoreći ljudskim vozačima da slijede AV ili drugi automobil ispred sebe. Što je više AV-ova, to je brži protok.

Razlika je ovaj put u tome što su pješaci sada uključeni u model. Ono što je tim otkrio jest da se, čak i uz pješački promet, opći protok poboljšao i za vozila i za pješake za više od 25 posto.

Naravno, još je dug put prije nego što takav sustav postane praktičan. Osim postavljanja dovoljno AV-ova na cestu, postoji i problem postavljanja dovoljnog broja signala s četiri svjetla.

Čak i tada bi ljudski vozači trebali početi vjerovati novom bijelom signalu, a potrebno je i modificirati druge signale tako da budu logični za pješake, poput uvođenja trepćućih zelenih svjetala ili nečeg što je odmah čitljivo.

Istraživanje se nastavlja

“Trenutno postavljamo fizičku ispitnu platformu koja će nam omogućiti da eksperimentiramo s ovim konceptom u fizičkom svijetu – ne samo u računalnom modelu”, rekao je Hajbabaie.

“Međutim, vozila koja koristimo u testnom prostoru dovoljno su mala da ih držite u rukama. To će nam pomoći da identificiramo izazove u implementaciji bez troškova – i sigurnosnog rizika – koji je povezan s korištenjem pravih vozila. U međuvremenu, mi smo otvoreni za suradnju s industrijom i istraživačkim partnerima kako bismo istražili načine za napredovanje s ovim tehnologijama.”

Veće je pitanje, naravno, kako uklopiti novo svjetlo u pjesmu koju mališani uče još u vrtiću:

“Na uglu naše ulice semafor stalno stoji,
kada smiješ prelaziti vidiš po zelenoj boji.
Crveno, zeleno, uvijek dobro pazi,
kada vidiš crveno, STOJ!, da te što ne zgazi!”

Nismo baš sigurni da će netko pronaći rimu na rečenicu “Pratite autonomni automobil ispred sebe, ako ga ima, i također prijeđite cestu ako želite, ili u suprotnom samo ostanite gdje jeste, kaže bijelo svjetlo.”

Index.hr

Magazin

FOTO Kamiondžija Ibro kupio sendvič pa se razočarao: ‘Potrošio sam 4,50 maraka, a evo šta sam dobio’

Published

on

By

“Izvadio sam sendvič, a tu je samo obična salama. Pomislio sam da je to neka šala, ali nažalost, nije bilo tako. Ja ću dvije kriške a unutra ništa”, našalio se.

“Pojedini pekari postali vise pohlepniji od pumpadžija….smijesno sramotno žalosno”, rekao je Ibro za portal Crna-Hronika koji kaže da je sendvič i komad pizze platio 4,50 KM.

 

Njegovo nezadovoljstvo nije se završilo samo na kvaliteti hrane, već se osvrnuo i na trendove u pekarskoj industriji.

 

Sendvič koji je kupio kamiondžija Ibro
Foto: crna-hronika.info: Sendvič koji je kupio kamiondžija Ibro

“Ima dana kada se pitam da li su pekari postali pohlepniji od pumpadžija. Kad sam ja bio mlađi, sendviči su imali puno više sastojaka i bili su ukusniji”, dodao je Ibro, naglašavajući kako se kvalitet hrane smanjuje dok cijene rastu.

Ova situacija otvorila je diskusiju među vozačima i lokalnim stanovništvom o kvaliteti i cijenama hrane koja se nudi na putu. Mnogi vozači se slažu s mišljenjem Ibre i pozivaju pekare da se vrate starim, provjerenim receptima.

Nastavi čitati

Magazin

Mladić unajmio stan, jedne noći ga probudili čudni zvukovi ispod kreveta: ‘Umalo nisam imao srčani’

Published

on

By

Na online platformi Reddit, na kojoj korisnici dijele svoja iskustva, od kojih su neka doista neobična i zastrašujuća, 24-godišnjak je otkrio kako je spavao s cimerom istih godina, a da to mjesecima nije znao.

Probudio sam se oko tri ujutro i čuo zvukove ispod vlastitog kreveta. Prvo sam mislio da umišljam, a onda sam opet čuo. Najprije sam pomislio na miševe”, tvrdi 24-godišnjak, piše Fenix magazin.

Zatim je odlučio upotrijebiti svjetlo pametnog telefona kako bi provjerio šta to proizvodi zvuk ispod njegovog kreveta. Umjesto malih glodavaca, otkrio je odraslog čovjeka.

“Ispod mog kreveta bio je nepoznati mladić, buljio je u mene razrogačenih očiju i vrištao kad sam pogledao. Mislilo sam da ću doživjeti srčani udar“, ispričao je mladić.

Mladić ispod kreveta je bio u pidžami i nakon početnog šoka se počeo ispričavati.

“Pobjegao sam iz stana u restoran brze hrane gdje sam sve ispričao”, napisao je 24-godišnjak.

Na kraju se vratio u stan i tamo zatekao svog “cimera”, te doznao kako i on tu spava već nekoliko mjeseci.

 

Priznao je da je spavao pod mojim krevetom nekoliko noći sedmično tokom tri ili četiri mjeseca i da je to radio kako bi mi se približio”, tvrdi 24-godišnjak, koji se u međuvremenu iselio iz stana.

Ispostavilo se kako je njegov stanodavac dao još jednom stanaru stan u podnajam, a da to nije rekao prvom stanaru.

Mladić je rekao kako ne želi više produžiti ugovor o najmu.

Osjećam se kao da gubim razum i pitam se sanjam li“, napisao je 24-godišnjak, a njegovu su objavu komentirale hiljade ljudi.

Stanodavci uglavnom trebaju suglasnost stanara ako žele dati svoj stan nekome u podnajam na kraće vrijeme. Ako ovaj pristanak nedostaje, to se naziva “neovlašteni prijenos korištenja”, što može rezultirati raskidom bez prethodne obavijesti.

Nastavi čitati

Magazin

Evropska država uvodi “superkamere”: Ne bilježe samo brzinu, već puno prekršaja

Published

on

By

AKO KOJIM slučajem autom putujete u Francusku ili kroz tu državu, budite posebno oprezni u budućnosti. Nakon ažuriranja, veliki broj od oko 4000 kamera za mjerenje brzine u Francuskoj dobit će mnoge druge funkcije.

Osim prebrze vožnje sada mogu otkriti drže li vozači dovoljan razmak od vozila ispred, vežu li sigurnosne pojaseve i koriste li mobilni telefon tijekom vožnje, piše AutoKlub.

Francuski mediji otkrili su u aneksu proračuna za 2025. plan za povećanje broja fiksnih kamera na 4160 i omogućavanje najmanje 500 kamera za automatsko kažnjavanje drugih prekršaja osim prekoračenja brzine i prolaska kroz crveno svjetlo, izvještava nizozemski portal AD.

Ove takozvane “superkamere” mogle bi otkriti višestruke prekršaje uz pomoć umjetne inteligencije, citirala je televizija France Info vladine planove. Za proširenje automatiziranih kontrola u prijedlogu proračuna za sljedeću godinu predviđeno je 46.3 milijuna eura, kako za održavanje postojećih kamera, tako i za kupnju novih kamera.

Nastavi čitati

Najčitanije