BiH
‘Tuđmanu i Miloševiću smo ’92. rekli NE, a 30 godina kasnije NE kažemo Schmidtu!’
To što je glavni cilj spoljne politike Hrvatske postalo promijeniti Izborni zakon u BiH, pri čemu su duboko zadirali u unutrašnju politiku Bosne i Hercegovine, i što su predstavnici Hrvatske pri tome zloupotrebljavali sve institucije od Evropske unije do NATO-a bilo je potpuno normalno. Nikad niko iz Bruxellesa nije Hrvatsku ukorio zbog toga, ali kad tako nešto slično Rusija uradi u Ukrajini onda svi reagiraju. Za one koji misle da je ovo neuporedivo i preoštro neka pročitaju haške presude u kojima je utvrđena agresija Hrvatske na BiH i šta su joj bili ciljevi i neka to sad uporede s političkim i diplomatskim ciljevima Milanovića, Plenkovića i ostalih. Presude tri međunarodna suda moraju se poštovati i u Bosni i Hercegovini!
Piše: Dženana Karup Druško
Već u prvim godinama nakon rata u Bosni i Hercegovini međunarodna zajednica, koja je stajala iza Dejtonskog mirovnog sporazuma ali i formiranja Tribunala u Haagu, nametnula je nešto što su mnogi nazivali politika mira i sigurnosti. Dok su u haškom tribunalu utvrđivane zločinačke politike, politički ciljevi Hrvatske i Srbije, najteži zločini koje poznaje međunarodno humanitarno pravo kojima su realizirane te politike, u Daytonu je Bosna i Hercegovina podijeljena, a iste one politike koje su osuđivane u Haagu, u Daytonu su nagrađivane: postavile su svoje zahtjeve i potpisale “mirovni sporazum“ obavezujući se na njegovo provođenje. Mirovni sporazum koji nije poznavao ni krivca ni pobjednika. Nametnuti mir mogao je početi.
Uslijedili su brojni projekti i procesi predvođeni ekspertima međunarodne zajednice u Bosni i Hercegovini, koja se Dejtonskim mirovnim sporazumom obavezala na puno toga, a u kojima su dominirali termini: tranzicijska pravda, kultura sjećanja, pomirenje. Svi koji iole znaju kako funkcioniraju nevladine organizacije znaju i da su one uvijek usklađene s politikama onih koji ih finansiraju, a onda one “nezavisno“, kroz svoje projekte realiziraju te ciljeve s dominantnim porukama o demokraciji i ljudskim pravima. I u okviru toga o žrtvama. Kojih je bilo na svim stranama. Već na tim prvim konferencijama i inim skupovima nametnut je diskurs po kome se govorilo o svim žrtvama, na svim stranama, što je bio samo mali korak od izjednačavanja i poruka da su sve strane činile zločine, dakle bile iste. Procesi tranzicijske pravde i pomirenja mogli su početi.
Kako su nas učili pomirenju
U svojim izvještajima međunarodni eksperti su pisali o napretcima. Demokratično je bilo pisati o žrtvama, na svim stranama i izbjegavati pominjanje politika presuđenih u Haagu i agresiju na BiH jer je to izazivalo negativne reakcije srpskih i hrvatskih žrtava. Nije se govorilo o uzrocima i krivcima za rat i zločine. Ogromna sredstva ulagana u te projekte nisu se mogla pravdati negativnim izvještajima. Zatvarane su oči pred njima, gurano je pod tepih sve ono što nije odgovaralo (nametnutim) procesima pomirenja. Što, nažalost, danas potvrđuju rezultati rada tih silnih nevladinih organizacija i politika koje su stajale iza njih. Gdje su ti uspjesi? Na šta su potrošeni milioni eura i dolara?
Ironija je, ali danas su u regionu dominantni negiranje, slijedom toga relativiziranje i historijski revizionizam (nema procesa protiv toga ni projekata međunarodne zajednice). Paralelno s tim pod svaku cijenu je trebalo minimizirati priče o odbrani zemlje, herojskoj ulozi Armije i MUP-a Republike Bosne i Hercegovine. S ove distance je sasvim jasno da ništa nije bilo slučajno. Možda su naivni pojedinci na terenu vjerovali da doprinose pomirenju, no politike koje su stajale iza tih projekata od početa nisu imale dileme: što prije zaboraviti i održati mir i sigurnost na Zapadnom Balkanu pod svaku cijenu, a cijena je nesumnjivo bila zaboravljanje onoga što su Beograd i Zagreb radili. Nametnuta je kultura sjećanja u kojoj je postajalo normalno da o opsadi Sarajeva ne govoriš ako nisi spreman odmah, u istoj rečenici, govoriti o logorima za Srbe u Sarajevu.
Haško naslijeđe, odnosno presude Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju i Međunarodnog suda pravde, potiskivani su u ime “viših interesa“, očuvanja mira i sigurnosti. Zbog toga se nikad nije insistiralo na prihvaćanju i implementiranju tih presuda u regionu, jer onda bi se morala prihvatiti i sudski utvrđena istina: Zagreb i Beograd, s ciljem stvaranja Velike Srbije i Velike Hrvatske, učestvovali su u agresiji na BiH, dok su snage Republike Bosne i Hercegovine branile državu. Do u najsitnije detalje utvrđeni su ti zločinački planovi, raskrinkani i presuđeni politički ciljevi koji su realizirani najstravičnijim ratnim zločinima viđenim u Evropi nakon Drugog svjetskog rata. U Haagu je jasno presuđeno: iza svega su bili Zagreb i Beograd, a srpske i hrvatske snage u BiH su im u tome pomagale.
Obećanja Zapada Bosni i Hercegovini
Tih ratnih godina branile su se u Bosni i Hercegovini civilizacijske, demokratske vrijednosti, zbog čega se danas na Zapadu aplaudira Ukrajini, branila se država, nezavisnost, teritorijalni integritet. Pod embargom na oružje koji nam je uveo Zapad uskraćujići nam i pravo na odbranu. No, od prvog dana za pregovaračkim stolovima zapadnih diplomata bili su predstavnici onih koji su rušili i uništavali Bosnu i Hercegovinu, koji su stajali iza dobro osmišljenih sistematskih, masovnih zločina. Nisu im smetale njihove okrvavljene ruke.
Bosni i Hercegovini zbog svega što se dešavalo tokom ratova obećavan je put u Evropsku uniju i članstvo u NATO-u što je bila puno veća garancija da se rat i zločini neće ponoviti i da će se očuvati mir i sigurnost od svih procesa koje su međunarodni eksperti provodili na terenu. Ali, to se nikad nije desilo. S druge strane, Hrvatska je ušla i u EU i u NATO, Srbija nije i to samo zato jer je to bio njihov izbor. Moljakanja zapadnih diplomata srpskim političarima da promjene svoje stavove i danas slušamo. Nema nikakve sumnje da bi Srbija bila zbog toga višestruko nagrađena, kao što je bila nagrađena i izručivanjem ratnih zločinaca, maksimalnim naplaćivanjem iz zapadnih fondova.
Haške presude nisu doprinijele pomirenju, ne zato što ljudi u tribunalu nisu vrhunski odradili svoj posao, nego zato što to nije odgovaralo zapadnim politikama. Čak ni presuda Međunarodnog suda pravde kojom je prvi put u historiji presuđena jedna država, Srbija, zbog nesprečavanja genocida. Haške presude nisu imale nikakve posljedice na politike Zagreba i Beograda, kao ni na one koji su u Bosni i Hercegovini uz njihovu podršku nastavili planove devedesetih na sve načine radeći na njenoj razgradnji i slabljenju i opet uz podršku Zagreba i Beograda.
Uslijedile su presude i trećeg međunarodnog suda koje su se ticale BiH, presude Evropskog suda za ljudska prava u Strasbourgu čija je implementacija zadirala u promjene Ustava, odnosno Izbornog zakona BiH, a koje su utemeljene na demokraciji i poštivanju ljudskih prava. Prvi veliki poraz tih evropskih presuda bio je ustupak evropskih političara politici Milorada Dodika i njegovim tvrdnjama da se te presude ne odnose na Republiku Srpsku. Iako je to van svake pameti, logike i (međunarodnog) prava, ti veliki evropski eksperti su Dodiku dozvolili da se povuče bez ikakvih posljedica, Republika Srpska je ostala nedodirljiva, a HDZ je započeo agresivnu kampanju promjena Izbornog zakona BiH, ali po njihovim mjerama i u suprotnosti sa evropskim presudama, uz otvorenu podršku Zagreba.
To što je glavni cilj spoljne politike Hrvatske postalo promijeniti Izborni zakon u BiH, pri čemu su duboko zadirali u unutrašnju politiku Bosne i Hercegovine, i što su predstavnici Hrvatske pri tome zloupotrebljavali sve institucije od Evropske unije do NATO-a bilo je potpuno normalno. Nikad niko iz Bruxellesa nije Hrvatsku ukorio zbog toga, ali kad tako nešto slično Rusija uradi u Ukrajini onda svi reagiraju. Za one koji misle da je ovo neuporedivo i preoštro neka pročitaju haške presude u kojima je utvrđena agresija Hrvatske na BiH i šta su joj bili ciljevi i neka to sad uporede s političkim i diplomatskim ciljevima Milanovića, Plenkovića i ostalih.
Ili neka pročitaju Vašingtonski sporazum kojim se ukida Herceg-Bosna na šta je Tuđman pristao dobijajuću garancije za nacionalnu čistu i slobodnu Hrvatsku od Srba, što je realizirano Olujom. Zahvaljujući Tuđmanu onda su i Srbi dobili Republiku Srpsku, da se ne bi osjetili baš potpuno poraženim u ratovima koje su pokrenuli 90-tih u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i na Kosovu. Vojna dominacija Armije BiH zaustavljena je na vratima Banja Luke, zbog straha od “novog egzodusa“. Dok su kamioni i autobusi izbjeglica odlazili iz Podrinja, Posavine, Krajine niko nije zaustavljao srpske snage i stravične zločine koje su činili nad Bošnjacima i Hrvatima tih područja.
Ali, ko se još sjeća haških presuda i kome su one važne u partijama šaha koje se igraju na Zapadnom Balkanu a u kojima su, nažalost, mjerila postala sila, moć, pozicije. Ono što je i Radovan Karadžić govorio tokom rata u BiH: zauzeti što više teritorija i s tih pozicija pregovarati. Kako su one zauzete, zločinima, genocidom, to se na pregovorima pa ni u Daytonu nije spominjalo.
Zapad je u Bosni i Hercegovini pao na mnogim ispitima, nisu zaustavili rat koji je odnio više od 100.000 života, opsadu Sarajeva u kojoj je poginulo oko 14.000 ljudi, genocid u Srebrenici u kome je ubijeno više od 8.000 ljudi… Statistika je stravična, no realpolitika je postojanje Republike Srpske, Dodikovo rušenje države u čemu ga podržava Čović, a on Čovića u zahtjevima za promjenama Izbornog zakona. I ako se uradi bilo šta što ne ide u pravcu ispunjavanja njihovih želja blokiraju sve u državi. To što u tome imaju podrške Zagreba, Beograda i Kremlja, očito ih samo jača a nikako ne slabi.
Proteklih dana svjedočili smo brojnim reakcijama nakon što se u javnosti pojavio dokument s izmjena Izbornog zakona BiH koje zadiru u Ustav FBiH, koje visoki predstavnik namjerava nametnuti, a po kojima, pored ostalog, parafraziram kolegu Avdu Avdića, Jevreji i Romi i dalje neće imati prava, jer je tako planirao njemački političar Christian Schmidt. U tom dokumentu nema ništa od onoga što je presuđeno u Strasbourgu, ali ima iz presude po apelaciji Bože Ljubića kada je OHR imao jasan stav o kome je danas očito izlišno i govoriti, jer Schmidt je jednostavno odbacio taj stav OHR-a urađen u vrijeme Inzka (toliko o kontinuitetu politike međunarodne zajednice u BiH). Jedna od svetinja EU odnosno najvažnijih uvjeta za pristup novih članica je pravna stečevina, tačnije usklađivanje s praksom EU pri čemu se podrazumijeva da su međunarodni sudovi iznad nacionalnih, što se regulira i brojnim drugim međunarodnim dokumentima kojima se BiH obavezala.
Neposredno prije Schmidtovog dokumenta koji je procurio iz OHR-a u Njemačkoj je usvojena rezolucija kojom je decidno rečeno da nisu sve tri strane iste, i kojom su kao glavni krivci blokada, zastoja i rušenja BiH označeni Čović i Dodik. S druge strane već su procurile informacije da nema ni jedinstvenog stava u PIC-u po pitanju ovih izmjena neposredno pred izbore. U čije ime onda visoki predstavnik donosi izmjene? U ime onih koji su i proizveli blokade i koji i dalje prijete neimplementiranjem rezultata izbora, koji su blokirali institucije, koji tvrde da ne može većina odlučivati u BiH, jer je to bošnjačka većina, iako demokracija počiva na tome i iako je to osnovno pravilo izbora koje se primjenjuje u svim zemljama EU.
Ne, sve što vrijedi da zapadnu civilizaciju ne vrijedi za Bosnu i Hercegovinu, a na žestoke reakcije iz “političkog Sarajeva“ hrvatski mediji i zvaničnici uzvratili su optužujući ih da su radikalni i da prihvataju odluke OHR-a samo kad idu u njihovu korist. Čista podvala i zamjena teza koje se Sarajevu nameću godinama. Jer te odluke su u skladu s presudama, Dejtonskim mirovnim sporazumom i u interesu države. Kao što se danas oni koji brane tekovine odbrane zemlje, ne žele da zaborave i podsjećaju na stravične zločine počinjene nad Bošnjacima proglašavaju radikalnima, tako se oni koji se bore za pravo, implementiranje presuda suda u Strasbourgu, poštivanje zakona proglašavaju nacionalistima i etiketiraju kao radikalni, jer zaboga u Bosni i Hercegovini su ugrožena prava Hrvata a Dodiku niko ništa ne može.
Tokom rata i u najtežim danima postojala je nada, nećemo svi poginuti, stat će rat, ponovo ćemo živjeti normalne živote. Ukoliko Schmidt nametne najavljene izmjene, oduzet će nam i nadu. Nadu da pravda ipak postoji. Nadu da su zakoni i međunarodno pravo iznad zločinačkih politika. Nadu da zaista postoje vrijednosti kojima se EU ponosi. Možda i postoje, ali za neke druge. Mi smo naša očekivanja u godinama nakon rata stalno smanjivali dok su nam nametani neki standardi koji su očito daleko od zapadnih. Koliko košta mir? Šta još moramo dati da bi Evropa bila mirna? Čime još moramo dokazati da smo građani Evrope i da imamo ista prava kao oni? Da nisu sve politike iste i da nisu svi zločini isti?
Jednom smo se izborili za državu. Čini se da ćemo to morati ponovo. Tuđmanu i Miloševiću smo ’92. rekli NE, a 30 godina kasnije NE kažemo Schmidtu, jer želi da nametne nešto što će biti samo potvrda tih politika protiv kojih smo se borili, protiv kojih smo krvarili, zbog kojih su ljudi ginuli. Niko nema prava da nam oduzme državu, a mi rezervne nemamo!
BiH
Sami sebi možete uplaćivati staž, koliko je to u novcu mjesečno u ovoj godini?
BiH
‘Nismo mi baš nemoćni’: RS podnosi tužbu sudu u Strasbourgu protiv Schmidta
Predsjednik NSRS Nenad Stevandić kazao je da je “poništavanje zaključaka nemoguće” i poručio da je “BiH otišla u ludilo”, te da su “luđaci ljudi koji misle da se mogu poništavati zaključci”.
Dodao je da to nije uvreda visokom predstavniku Christianu Schmidtu.
“On vrijeđa Republiku Srpsku, on vrijeđa Bosnu i Hercegovinu, on nema nikakav legitimitet, on je čovjek koji je samozvanac. Mi imamo jedan spor u Bundestagu, koji vodimo mi iz Republike Srpske, gdje nismo dobili dokaz da je on diplomat UN-a. Nismo mi baš nemoćni, znate, mi radimo ozbiljan posao. Morala se i ministrica vanjskih poslova gospođa Annalena Baerbock o tome izjašnjavati. Izjasnila se da je za nju dovoljan stav PIC-a”. kazao je Stevandić i dodao da sad čekaju da se to sve završi i objavio “malo ekskluzive” dodavši – mi to radimo na velikoj pozornici.
“Ove male pozornice, Schmidt u Banjoj Luci, Murphy, to su male pozornice, mali igrači. Mi sad čekamo ovo rješenje u Bundestagu, pa će na njemački sud. I onda kada završimo tu instancu, onda i mi njega tužimo u Strasbourgu, a on to zna”, kazao je Stevandić.
Dodao je da će tužiti Schmidta sudu u Strasbourgu zbog njegovog djelovanja bez imenovanja Vijeća sigurnosti UN-a.
“I doći ćemo do Strasbourga. Naravno, mi ne možemo odmah. Mi smo manje moćni, ali nismo manje pametni. Schmidt je nelegalan. On je situaciju u BiH udaljio od EU, jer u EU ne postoji način da bilo koja zemlja pristupi ukoliko samozvani stranac imenuje zakone po kojima se sudi predsjedniku RS-a. To što se ljudi u Sarajevu tome raduju, to je samo dokaz niske državotvorne svijesti i nerazumijevanja procesa gdje se oni raduju nekoj nesreći, nekog Dodika.
Vi nas tjerate u srednji vijek da imamo jednog malog Schmidta koji će nama da određuje kako da živimo, koje rođendane da slavimo, koje zaključke da imamo, kakve emocije da osjećamo. To je sramota za svakog ko nema državotvorne svijesti. Za vas je visoki, za nas je niski predstavnik bez međunarodnog imenovanja”, zaključio je Stevandić.
(Vijesti.ba)
BiH
Nikšić: Nikakve rupe u budžetu ne postoje, FBiH je finansijski izuzetno stabilna
Premijer Federacije BiH Nermin Nikšić u intervjuu za Bloomberg Adriju pojasnio je pozicije Vlade FBiH u podizanju minimalne plate na 1.000 KM i potcrtao koji su motivi bili dominantni kod te odluke.
Najavio je redoslijed poteza u fiskalnim zakonima, šta se može očekivati od zabrane rada nedjeljom te ocijenio urađeno na polovini mandata ove Vlade FBiH.
Šta su stvarni motivi nagle odluke Vlade FBiH da podigne minimalnu platu na 1.000 KM? Koliko su osnovane teze da iza svega stoji minus u budžetu te otežano zaduživanje na stranim berzama, koje je ranije najavljivao Goran Miraščić?
“Poboljšanje statusa radnika u vrhu je prioriteta mandata ove vlade. Mi smo planirali i počeli reformu. Zato u odgovoru na vaše pitanje želim jasno naglasiti kako su radnici i njihov status naš jedini stvarni i istinski motiv. Naša obaveza je osigurati bolji status radnika i vratiti dostojanstvo radnika, kao i osiguravati pretpostavke da mladi ostaju u našoj zemlji. Ne treba zaboraviti važnu činjenicu da niko ništa ne daje radnicima, nego da radnici zarađuju svoju platu.
Minimalna plata danas u Federaciji BiH iznosi 1.000 KM, bez obzira na sve pritiske koje smo imali i još imamo. To je naša poruka svim radnicima koji su se javljali Vladi i molili da ne popusti pod pritiscima i ne povuče odluku. Naši radnici zarađuju svoju platu i zahvaljujući njihovom radu poslodavci ostvaruju svoju dobit. Također, činjenica je da su se poslodavci zaštitili od inflacije povećavanjem cijena, te ostvarili ekstra profit, a jedino se cijena rada nije mijenjala.U Federaciji je u 2023. ostvareno više od 5,7 milijardi KM dobiti, od čega oko 5,4 milijarde KM u privatnom sektoru, što je rast od 40 posto u posljednje tri godine. U istom periodu minimalna plata je porasla samo 14 posto. Uz sve to imamo i saznanja o zloupotrebama neoporezivih naknada, davanja i vraćanja naknada u kovertama, dosta je sive zone ekonomije. To nas je dodatno motiviralo da donesemo Odluku o minimalnoj plati i stvorimo pretpostavke da se ona poveća na 1.000 maraka, a do stvaranja uslova za donošenje Zakona o fiskalizaciji finansijskih transakcija u FBiH, Zakona o doprinosima, Zakona o minimalnoj plati i Zakona o dohotku.
Mi smo svjesni da postoje poslodavci kojima je ovo dodatno opterećenje, pa je Vlada predvidjela subvencioniranje razlike doprinosa za obrte, mikro i mala preduzeća. Dodatni efekti povećanja minimalne plate na 1.000 KM su rast dječijeg doplatka sa 117 KM na 190 KM, te rast naknada za roditelje njegovatelje sa 619 KM na 1.000 KM. Obična je laž zlonamjernika da će Vlada povećanjem minimalne plate popunjavati neke “rupe” u budžetu. Ta razlika u doprinosima, oko 468 miliona KM za radnike koji zarađuju platu manju od 1.000 KM, neće biti usmjerena za bilo kakvu potrošnju, već kao podrška penzionom i zdravstvenom osiguranju.
Zakonom je to već određeno i ta sredstva imaju svoje ime i prezime u budžetu – a to su namjenska sredstva za penziono i zdravstveno osiguranje i nezaposlenost. I što je još važno, javnost treba znati da nikakve rupe u budžetu Federacije ne postoje. Također, notorna je neistina da ova Vlada ima minus u budžetu i da prezadužuje Federaciju. To potvrđuju i činjenice i brojevi. Kada je sadašnji saziv preuzeo Vladu Federacije BiH, javni dug Federacije i svih njenih krajnjih korisnika iznosio je 24,9 posto BDP-a. Danas on iznosi 19,96 posto. To je gotovo pet posto manje. To je, dakle, dug Federacije i svih krajnjih korisnika, a sam dug Federacije u odnosu na BDP iznosi 7,17 posto.
Jedina je istina, kao što govore činjenice, da je ova Vlada smanjila dug Federacije. Federacija BiH je finansijski izuzetno stabilna. Sve finansijske obaveze Federacija je servisirala na vrijeme, od poticaja privrednicima, penzija, transfera nižim nivoima vlasti, do mjera pronatalitetne politike i socijalnih davanja. Podsjetit ću i da smo bez rebalansa budžeta osigurali dodatnih 37 miliona za pomoć penzionerima, te uplatili 200 miliona pomoći kantonima. Također, u prošloj godini smo oko pola milijarde iz budžeta usmjerili na Fond PIO, jer je toliko sredstava nedostajalo od redovnih uplata za penziono osiguranje, čime smo osigurali stabilnost fonda i redovnost isplate našim penzionerima.
Ove brojke i činjenice su naš odgovor svim špekulacijama o zaduženjima i minimalnoj plati. Za kraj, Goran Miraščić je iskomunicirao u javnosti činjenicu da je prema trogodišnjem planu zaduženja, koji je uradila prethodna vlada, u prošloj godini bila planirana emisija obveznica na ino brezama, koja nije realizirana zbog činjenice da je federalni budžet bio stabilan i da se Vlada ponašala odgovorno”, rekao je Nikšić.
Bojite li se konfrontiranja s 500 najmoćnijih ljudi u ovoj zemlji koji su vam zamjerili ovu odluku? Prije svega mislim da lidere poslovnog sektora, oni sutra mogu svesrdno podržati opoziciju…
Prvo želim reći da razumijem da svaka značajna odluka, posebno ona koja se tiče povećanja minimalne plate, izaziva reakcije u svim sektorima, pa i među najmoćnijim ljudima u zemlji. Međutim, moja odgovornost kao premijera Federacije BiH nije da zadovoljim samo interesne grupe ili ekonomske elite, već da predvodim Vladu koja donosi odluke koje su u najboljem interesu svih građana, posebno onih koji rade za minimalne plate i koji su najugroženiji u našem društvu. Moramo stvarati uslove da ljudi ostaju i rade u svojoj zemlji, pa je ovakva odluka i u interesu poslodavaca, kojima je potrebna radna snaga.
Smatram da je svaka promjena koju donosimo, čak i kada je izazovna, potrebna za dugoročni razvoj zemlje. Ne bojim se konfrontacija, jer vjerujem da svaki korak koji činimo za poboljšanje statusa naših radnika i građana dugoročno koristi cijeloj zemlji. Također, uvjeren sam da će svi lideri u poslovnom sektoru shvatiti važnost održive ekonomske politike koja vodi ka ravnoteži između profitabilnosti i socijalne pravde. Kao premijer, imam odgovornost voditi Federaciju BiH u pravcu u kojem će svi njeni građani imati priliku za bolji život. Naša politika je politika ravnoteže – ravnoteže između interesa radnika, poduzetnika i cijelog društva. Svi smo mi dio istog sistema, i vjerujem da će dijalog i saradnja sa svim akterima, uključujući poslovni sektor, biti ključni za pronalaženje rješenja koje će osigurati stabilnost i bolje uslove za sve građane.
Kakav je plan za reformske fiskalne zakone? Može li se njihovo usvajanje očekivati u naredna tri mjeseca?
“Utvrdili smo zakon o fiskalizaciji transakcija i donijeli odluku o minimalnoj plati. Ovo su mjere fiskalne intervencije i predstavljaju preduslov za planiranu fiskalnu reformu. Očekujemo da ćemo tokom ove godine osigurati sve neophodne preduslove za početak fiskalne reforme. Zakon o fiskalizaciji transakcija bi trebao stupiti na snagu sredinom godine. Fiskalnom reformom planiramo smanjiti doprinose, ali ističem važnost postepenog pristupa kako bi se osigurala stabilnost penzionog i zdravstvenog sistema.
U fiskalnim reformama potrebna je pažljiva implementacija promjena koje neće neproporcionalno opteretiti nijednu grupu unutar ekonomije. Ovi koraci su ključni za stvaranje boljih pretpostavki za primjenu ozbiljnih fiskalnih reformi. Mi smo ovu obavezu preuzeli, planirali u programskim aktivnostima, te krajnje ozbiljno i odgovorno pristupamo pripremama za njeno provođenje.
Fiskalni zakoni su u najvećoj mjeri pripremljeni i mi vjerujemo da ćemo ih vrlo brzo uputiti u parlamentarnu proceduru. Očekujemo da se u javnu raspravu uključi šira i stručna javnost, a kako bismo dobili što kvalitetnije rješenje. Ono što želim naglasiti je da primjena Zakona o fiskalizaciji transakcija mora početi u praksi čim prije, te da će fiskalnim zakonima biti značajno smanjen teret poslodavcima kada je riječ o doprinosima”, rekao je premijer FBiH.
Šta će biti s neradnom nedjeljom? Spekulira se da se ide u reviziju te odluke, da ni poslodavci više nisu za nju, da maloprodaja trpi gubitke…
“Razumijem da je tema neradne nedjelje izazvala dosta podijeljenih reakcija i da je u javnosti prisutno mišljenje o njenim posljedicama, kako za radnu snagu, tako i za poslodavce, posebno u sektoru maloprodaje. Kada smo donosili zakon, uključili smo sve naše partnere, i sindikate i poslodavce i širu zajednicu, zakon je podržan i u oba doma Parlamenta FBiH. Cilj je bio osigurati bolju ravnotežu između privatnog i profesionalnog života radnika, kao i omogućiti porodicama da imaju kvalitetnije vrijeme zajedno. Vjerujemo da su takve mjere važne za socijalnu stabilnost i zdravlje radne snage, koji su, na kraju krajeva, temelj naše ekonomije.
Naravno, svaka odluka, posebno takva koja ima ekonomske implikacije, mora biti pažljivo praćena i evaluirana. Iako su ranije reakcije bile uglavnom pozitivne u pogledu zaštite radnika, razumijemo da postoje izazovi, naročito u maloprodajnom sektoru. Mi kao vlada želimo biti otvoreni za dijalog sa svim zainteresiranim stranama – sindikatima, poslodavcima i stručnjacima – kako bismo došli do rješenja koje neće ugroziti radna prava, ali istovremeno neće dovesti do negativnih ekonomskih posljedica.
Vlada mora analizirati i pratiti efekte svojih odluka i onda u skladu s analizom preuzimati potrebne mjere. Dok s jedne strane brojevi pokazuju da nema negativnih efekata kad je riječ o ostvarenom prometu u trgovinama, u decembru 2024. bio je veći za 22,5 miliona u odnosu na isti mjesec prošle godine, imamo izražene zahtjeve poslodavaca, naročito iz velikih trgovačkih centara, da razmotrimo mogućnost stvaranja pretpostavki i za rad nedjeljom.
Naravno da ćemo razmotriti tu mogućnost i primijeniti pozitivna iskustva drugih država, pa ako se to pokaže opravdanim, omogućiti radnu nedjelju određen broj dana u godini. Ta odluka onda podrazumijeva posebnu zaštitu prava radnika koji budu radili nedjeljom, što će podrazumijevati prije svega posebno plaćanje. Zato smatram da je jako važno da svaka izmjena bude zasnovana na realnim podacima i analizama. Naša odluka neće biti vođena samo trenutnim reakcijama, već dugoročnim interesima i održivošću tržišta rada i poslovnog sektora”, poručio je Nikšić.
Na polovini smo mandata ove vlade. Kako ga ocjenjujete generalno, kako ga poredite s vladom vašeg prethodnika ili s vašim prvim mandatom?
“Na polovini mandata možemo reći da je postignuto nekoliko ključnih ciljeva, posebno u oblasti zakonodavnog okvira kada je riječ o energetskoj nezavisnosti i stabilnosti, većeg izdvajanja za poduzetništvo, usklađivanje zakonodavstva s EU legislativom, te borbe protiv korupcije koja uključuje konačan početak primjene Zakona o sprječavanju korupcije i organiziranog kriminala koji smo donijeli u mom prethodnom mandatu. Posebno sam ponosan što je ova Vlada počela voditi računa o opstanku ljudi u ovoj zemlji, o mladima.
Prvi put Vlada je uvela program finansijske podrške za svako novorođeno dijete u Federaciji BiH. Tri energetska zakona donose energetsku stabilnost i nezavisnost Federacije BiH, usklađenu s EU legislativom, a dobili smo i Zakon o južnoj interkonekciji. Konačno počinje raditi i Federalni uskok, za što smo osigurali uslove, a čije ćemo rezultate rada tek gledati. Federacija je prvi put dobila i Registar pedofila i Zakon o zaštiti od nasilja u porodici i nasilja prema ženama u Federaciji BiH, a značajno su pooštrene sankcije za nasilnike izmijenjenim Krivičnim zakonom u Federaciji BiH.
Donijeli smo set zakona za unaprjeđenje poduzetničke infrastrukture, poticanje razvoja male privrede i društvenog poduzetništva u Federaciji BiH. Namjenska industrija danas bilježi značajne rezultate, umjesto zatečene stagnacije postaje motor razvoja. Nismo dozvolili gašenje kompanije Zrak, koja danas ima ugovorene poslove i svoje radnike. Ono što mogu kazati jeste da smo napravili iskorak skoro u svakom resoru, od socijalne politike, poljoprivrede, turizma, do kulture i sporta. Dovoljno je pogledati budžete ovih ministarstava.
Okončavamo pripreme za fiskalnu reformu, te radimo i na drugim reformama. Ali i dalje imamo mnogo posla. Upoređujući sa svojim prvim mandatom, ovaj period nosi određene izazove koji su specifični za sadašnju globalnu i regionalnu situaciju. Možda su neke reforme mogle biti brže provedene, ali zahtijevale su od nas više vremena za pripreme, dogovore i procjene. Naprimjer fiskalna reforma je epohalna, koju su, kao što znamo, svi najavljivali, ali se očito do danas niko time nije ozbiljno bavio. Postoje brojne oblasti koje treba unaprijediti.
Važno je da iz svake analize izvučemo naučene lekcije i da se fokusiramo na buduće korake koji će donijeti bolje rezultate za sve građane. Javnost je svjedok kako se mi ne bavimo onima koji su bili prije nas, za razliku od njih koji su se nama bavili i tada i sada. Jasno mi je da sada oni vide ono što nisu htjeli, smjeli ili znali uraditi dok su bili u prilici pa od nas očekuju da to sve provedemo odmah i sada. To je njihovo pravo, a naše je da radimo. Mi nismo došli da kritikujemo naše prethodnike, nego da uradimo ono što oni nisu, a kako bi svi građani imali bolje uslove života i rada”, rekao je premijer Federacije BiH Nermin Nikšić u ekskluzivnom intervjuu za Bloomberg Adriju.
FENA
BiH
Kako izračunati buduću penziju: Delićev digitron će sve olakšati
Od kada je izvršena reforma penzionog sistema, tačnije onog dijela koji se odnosi na računanje vrijednosti buduće mirovine, ljudi se “znoje” pokušavajući izračunati koliko će im poštar donositi svakog mjeseca kada jednom prestanu raditi.
Kako bi olakšali ljudima, u Ministarstvi za rad i socijalnu politiku, na čijem čelu je ministar Adnan delić, su sačinili e-kalkulator, odnosno aplikaciju pomoću koje se može izraćunati visina buduće penzije. S tim u vezi još jednom su pojasnili kako se obračunava buduća penzija.
– Prema bodovnom sistemu u Federaciji BiH, penzija se izračunava na osnovu godina staža i visine prijavljenih plata. Na primjer, radnik koji je tokom 40 godina radnog staža imao prijavljenu prosječnu platu od 1.500 KM, ostvario bi godišnje 1 bod, što znači da bi ukupno sakupio 40 bodova do odlaska u penziju. Kada se to pomnoži sa važećom vrijednošću boda za 2024. godinu od 20,35 KM, takav radnik može očekivati penziju od 814 KM mjesečno. Međutim, ako bi doprinosi bili uplaćivani na niži iznos plate i konačna penzija bi bila značajno manja i obrnuto, veća plata od prosječne, znači i veću penziju.
Na primjeru plate od 3000 KM, koja je duplo veća od prosječne, znači da se za godinu dobiju 2 lična boda, te ukoliko se svih 40 godina rada ima po dva boda, to je ukupno 80 bodova. Kada se to pomnoži sa važećom vrijednošću boda za 2024. godinu od 20,35 KM, takav radnik može očekivati penziju od 1628 KM mjesečno.
Bitno je i istaknuti da se na navedeni način kroz formulu vrednuje svaki mjesec, odnosno dan, a lična ostvrena plata se stavlja u odnos sa prosječnom platom u tri decimale tako da, primjera radi, za jednu godinu osiguranik može ostvariti 1.73, 2, 67 i više, pa sve do maksimalnih 5 bodova za jednu godinu, navodi se u saopćenju Ministarstva.
Nakon toga dato je i uputstvo kako koristiti e-kalkulator.
– 1. Pristupite web stranici Ministarstva i odaberite opciju “E-kalkulator za izračun penzija.”
2. Unesite osnovne podatke, uključujući godine staža i godišnje iznose plata prema evidenciji FZ PIO (mogu se preuzeti sa listinga osiguranika koji se izdaje u Zavodu za penzijsko i invalidsko osiguranje).
3. Kalkulator automatski upoređuje unijete podatke sa prosječnim platama u određenim godinama i dodjeljuje odgovarajući broj bodova za svaku godinu.
4. Izračunava se ukupni broj bodova, koji se množi sa zakonski propisanom vrijednošću boda za tekuću godinu, piše Oslobodjenje.
5. Prikazuje se procijenjeni iznos penzije, koji korisnik može koristiti za daljnje finansijsko planiranje, pojašnjeno je iz Ministarstva.
Treba napomenuti da se na ovaj način uzimaju u obzir samo plate za koje su plaćeni doprinosi, kao i iznos na koji je radnik bio prijavljen. Rad na crno, rpijava ali bez plaćenih doprinosa, ili dobijanje dijela plate u koverti ni ovaj niti bilo koji drugi obračun buduće penzije ne uzima u obzir.
BiH
Konaković: Mislim da Dodik još dugo neće nositi kačkete s Trumpovim likom
Prema javno dostupnim informacijama, iz SAD-a je tokom 2024. godine kroz stranu pomoć u BiH stiglo 39 miliona dolara, a za godinu prije je taj iznos bio čak 93,7 miliona dolara.
U komentaru za Klix.ba, ministar vanjskih poslova BiH Elmedin Konaković je kazao da ova odluka Trumpa pokazuje u kojem pravcu ide američka administracija.
“Američkim vlastima pod Donaldom Trumpom saveznici će biti oni koji poštuju odluke i stavove SAD-a. Ovo je prva naznaka koliko Milorad Dodik treba biti zabrinut. On očekuje podršku Trumpa, a imat će je ako odluči pratiti vanjsku politiku SAD-a koja je u 90 posto procesa suprotstavljena Rusiji. Sada i Dodik i Vučić dobijaju poruke da nema niti finansiranja, pa možda ni komuniciranja ako radite suprotno američkim interesima. Dodik sve što radi, radi suprotno američkim interesima. Ovo je potvrda da su te predstave za javnost i slavlja zapravo razlog da budu istinski zabrinuti”, rekao je.
Konaković je kazao da to trenutno vjerovatno remeti ljude koji u BiH ovise o finansiranju američke administracije, no poruka je jasna.
“Mislim da Dodik još dugo neće nositi one kačkete s Trumpovim likom”, zaključio je.
BiH
Preminula je još jedna srebrenička majka, Hava Suljić: U genocidu joj ubijeni muž, oba sina…
-
Cazinprije 18 sati
Delegacija Grada Cazina u službenoj posjeti Velikoj Kladuši: Podrška zajedničkim projektima i saradnji
-
USKprije 20 sati
Bišćanin pretukao dvojicu dječaka jer su bacali petarde
-
USKprije 20 sati
VIDEO Drama kod Graničnog prijelaza Izačić: Pronađeno tijelo migranta, imao vidne povrede
-
USKprije 20 sati
Ministar Rimac u Bihaću predstavio projekat unaprjeđenja zdravstvenog sistema u FBiH
-
BiHprije 19 sati
Rastu plate federalnim državnim službenicima, sudskoj vlasti i zaposlenima u javnim ustanovama
-
BiHprije 19 sati
Košarac ne krije zadovoljstvo Trumpovom odlukom o obustavljanju američke pomoći: ‘Muk u Sarajevu, para više nema’
You must be logged in to post a comment Login