Connect with us

BiH

Iva Lučić: “Ideja Bošnjaštva postojala je 60-ih godina, ali su je komunisti odbacili kao ‘habsburško-imperijalistički import'”

Published

on

Iva Lučić, povjesničarka na švedskom sveučilištu Uppsala, govorila je za Nacional o svojoj novoj knjizi “U ime nacije – politički proces revaloriziranja Muslimana u socijalističkoj Jugoslaviji (1956.-1971.)”, u kojoj se otkrivaju nepoznate pojedinosti političkog statusa Muslimana u SFRJ  .

Razgovarao: Boris Pavelić (“Nacional”)

U ime nacije – politički proces revaloriziranja Muslimana u socijalističkoj Jugoslaviji (1956-1971)” naslov je knjige povjesničarke Ive Lučić, zaposlene na švedskom Sveučilištu Uppsala, koju je nedavno objavio sarajevski izdavač University Press. Riječ je o bosanskohercegovačkom prijevodu knjige izvorno objavljene na njemačkom jeziku, koja je prilagođena doktorskoj disertaciji rođene Sarajke izvanredno bogatog obrazovanja i karijere. Od 2000. do 2005. Iva Lučić paralelno je studirala operno pjevanje na znamenitom Mozarteumu u Salzburgu te povijest i teologiju na salzburškom Sveučilištu Paris-Lodron. Pjevanje je diplomirala 2005. godine. Nakon temeljitog obrazovanja iz historiografije na nekoliko europskih sveučilišta, na Sveučilištu Uppsala objavljena je 2016. doktorska disertacija o proglašenju muslimanske nacije, na njemačkom jeziku. Jedno vrijeme studirala je na Oxfordu te predavala na nekoliko sveučilišta u Europi, a od 2019. predaje povijest na Sveučilištu Uppsala. Iva Lučić rado je pristala za Nacional objasniti temeljne teze svoje knjige.

NACIONAL: Povjesničarka ste. Kako ste se i zašto zainteresirali za temu političkog priznanja bosanskohercegovačkih Muslimana kao nacije?

Rođena sam u Sarajevu. Kao doktorandicu vodilo me opredjeljenje da u obzoru mog znanstvenog interesa treba biti problematika sredine iz koje potječem. U skladu s tim, izabrala sam za temu politički status Muslimana u  SFRJ, jer sam tijekom dodiplomskog studija, konzultirajući recentnu povijesnu literaturu, uvidjela da ta pitanja izazivaju pažnju i istraživača u internacionalnim domenama.

NACIONAL: Što ste naučili iz svog istraživanja? Kako biste opisali svoje znanje o temi prije nego što ste počeli pisati doktorat i nakon što ste ga završili? Pitam to zato što bih želio pokušati objasniti svoje mišljenje o tome koliko je općoj javnosti u BiH, ali i na području bivše Jugoslavije, poznato kako je i zašto bosanskohercegovačkim Muslimanima priznat status nacije.

Na doktorskom studiju stekla sam višeslojna saznanja, koja bi se mogla šire opisati kao saznanja na polju teorija o izgradnji nacija i nacionalnih identiteta i empirijskih saznanja. Na prvom polju, na početku sam polazila od stavki da se dosadašnji teorijski modeli o nacionalnim identitetima i njihovim nastancima – o čemu su pisali autori kao Ernest Gellner, Benedict Anderson, Karl Wolfgang Deutsch i drugi – mogu lako primijeniti i na moju konkretnu studiju o “nation-buildingu” Muslimana. Međutim, što sam se više udubljivala u materiju, primjena tih teorija postajala je sve problematičnijom. Shvatila sam da su takvi teorijski modeli stvarani na bazi empirijskih iskustava koja je prolazila, uglavnom, zapadna Europa u 19. stoljeću te da su ta iskustva i u ovim teorijskim modelima postavljena kao norma koju i svi drugi moraju slijediti. Takav normativni pristup je problematičan i nema znanstvenu osnovu. Na kraju sam se odlučila ne aplicirati takve teorijske modele kako ne bih upala u istu zamku normativnih shvaćanja, već hermeneutičkim pristupom proučiti proces. To mi je pomoglo shvatiti logiku razmišljanja bosanskohercegovačkog partijskog rukovodstva u procesu političke afirmacije Muslimana kao nacije, koja se ne ocjenjuje manipulativnim. Shvatila sam da je za bosanskohercegovačku Partiju taj proces bio neodvojiv od procesa afirmacije političkog subjektiviteta SR Bosne i Hercegovine na nacionalnom principu, u sklopu procesa političke i ekonomske decentralizacije jugoslavenske federacije, koja se upravo zasnivala na nacionalnoj retorici. Također, krenula sam od singularnog shvaćanja nacionalnog identiteta Muslimana, kao što se to često u literaturi i pisalo. Međutim, tijekom istraživanja došla sam do zaključka da su postojali različiti koncepti i različite naracije o muslimanskoj naciji te cijeli niz različitih teritorijalizacija muslimanske nacije; na primjer, muslimanska nacija unutar SFRJ ili isključivo unutar SR BiH. Dakle, ne govorimo o nacionalnom identitetu, već o pluralizmu nacionalnih identiteta za koje su se razni politički akteri i intelektualci zalagali. Dakle, vodile su se političke borbe o tome koji će koncept identiteta na kraju dobiti političku i društvenu prevlast. To me onda navelo na to da kao teorijski model apliciram teoriju o socijalnim pokretima – “social movement theories” – koja mi je pomogla shvatiti taj proces afirmacije kao politički proces mobilizacije za unutarpartijski i općedruštveni konsenzus. Također, do sada se politička afirmacija Muslimana predstavljala kao politički pothvat isključivo muslimanskog političkog rukovodstva. Za razliku od takvog shvaćanja, pokazalo se da se za promjenu političkog statusa Muslimana u BiH zalagalo cijelo političko rukovodstvo BiH, uključujući srpske i hrvatske političare iz  SR  BiH. Najzad, do sada se literatura na tu temu uglavnom osvrtala na političke događaje unutar SR BiH. U svojoj knjizi, pak, ukazujem na važnost cjelokupnog jugoslavenskog političkog konteksta kao čimbenika i pogonske snage za odluku rukovodstva BiH da politički afirmira Muslimane.

JUGOSLAVENSTVO KAO ODBRANA OD ASIMILACIJE

NACIONAL: U knjizi govorite o “posebnoj svijesti samih Muslimana”, odnosno o “etničkom”, “nacionalnom muslimanskom samorazumijevanju” kao bitnoj komponenti njihova priznanja kao nacije, koja je dosadašnja literatura najviše ticala. Kako biste opisali tu “posebnu svijest”, odnosno, to identitetsko samorazumijevanje Muslimana u BiH?

U knjizi nisam dala primarnu važnost aspektu nacionalnog muslimanskog samorazumijevanja, iako ga ne dovodim u pitanje. Pokušala sam najprije oslikati te analizirati unutarpartijski proces i logiku političkog djelovanja rukovodstva BiH, koje je 1968. godine donijelo političku odluku da su Muslimani Bosne i Hercegovine ravnopravan narod sa Srbima i Hrvatima u BiH. U sklopu analize tog političkog procesa analizirala sam i političke argumente o nacionalnoj samosvijesti Muslimana. Naime, kao prvi i osnovni aspekt nacionalne samosvijesti navodi se činjenica neuspješne nacionalne asimilacije Muslimana unutar srpske ili hrvatske nacije uspros polazištu KPJ u prvim godinama nakon Drugog svjetskog rata, da će Muslimani s vremenom postati dio hrvatske ili srpske nacije.Također, jugoslavenstvo je bilo još jedan aspekt samosvijesti, u smislu ograđivanja od srpskog ili hrvatskog nacionalnog identiteta. Od 1953. godine znatan broj Muslimana identificirao se kao “Jugoslaven”. Tu je bitno naglasiti da je jugoslavenski identitet tada imao znatno širu društvenu podlogu te nije bio utemeljen isključivo kod muslimanskog stanovništva. Naravno, za samosvijest stanovništva, pogotovo u ruralnim dijelovima socijalističke republike BiH, bitnu ulogu igrala je religija. U slučaju muslimana to je islam, iz kojeg su proizišle i specifične socijalne prakse svakodnevnog života, poput posebne nošnje, dijalektalnih izgovora, muzike… U formalnim nacionalnim naracijama o muslimanskoj naciji šezdesetih ili sedamdesetih godina, kao bitan element naglašavala se povijesna povezanost Muslimana sa Srbima i Hrvatima unutar BiH, u smislu trojne konstelacije separatnih nacionalnih grupa koje su pak uvijek bile upućene jedna na drugu za opstanak, kao i teritorijalna povezanost s BiH. Takvi narativi su, naravno, reflektirali tadašnju politiku rukovodstva BiH, koje se zalagalo za političku afirmaciju SR BiH kao samostalne republike triju nacija.

NACIONAL: Vaš rad priznaje tu komponentu, ali se više bavi političkim procesima unutar Partije koji su rezultirali nacionalnim priznanjem muslimana BiH. Molim vas da pokušate odgovorite zašto se sve dogodilo kako se dogodilo? Drugim riječima, zašto je unutarpartijski politički proces rezultirao takvom odlukom?

Politički proces afirmacije Muslimana i njihova revalorizacija kao jednog od tri naroda u SR BiH bio je dio aktivne politike rukovodstva BiH koje je imalo za cilj legitimirati i osigurati politički subjektivitet SR BiH kao samostalne republike. Taj se proces odvijao od sredine pedesetih do sredine sedamdesetih godina. Ja ga procjenjujem kao političku reakciju BiH rukovodstva na dva usko povezana procesa unutar jugoslovenske federacije: na političku i ekonomsku decentralizaciju koja se odvijala na nacionalnom principu – primjerice, pitanje prava republika/nacija da autonomno raspolažu republičkim ekonomskim dohotkom formulirano je kao pitanje nacionalne ravnopravnosti – te na političku devalvaciju jugoslavenstva. Polazeći od činjenice da suverenitet SR BiH do tada nije bio definiran prema nacionalnom principu te je BiH često bila opisivana kao “Jugoslavija u malom”, rukovodstvo BiH krajem 1950-ih godina osjetilo je rastući pritisak da se redefinira suverenitet SR BiH te da se na širokoj federativnoj političkoj areni definira nositeljem specifičnih nacionalnih interesa. Polaznu točku pritom je činila formula  ZAVNOBiH-a o BiH kao republici Srba, Hrvata i Muslimana. Sve dok su Muslimani imali politički status religijske grupe, ta se tročlana formula suvereniteta u nacionalnom smislu mogla narušiti na dvočlanost. Političko priznavanje nacionalno specifičnog subjektiviteta Muslimana u BiH, dakle, predstavljalo je utvrđivanje političkog suvereniteta BiH prema tročlanoj formuli. Kada su na  VIII. kongresu SKJ 1964. godine decentralisti dobili političku prevlast unutar SKJ -a, znatno je napredovala i politička devalvacija jugoslavenstva, koje se sada sve više poistovjećivalo s unitarizmom. Njega je, pak, prema novoj oficijelnoj političkoj liniji, trebalo suzbijati. U kontekstu SR BiH to je značilo gubitak temelja za njeno opravdanje kao “Jugoslavije u malom”, što je moglo dodatno ugroziti njezin status republike. Još bitnije, devalvacija jugoslavenstva bila je bitna pretpostavka i za nacionalno priznanje Muslimana, koji su se do tada velikim dijelom izjašnjavali kao Jugoslaveni. U novom političkom kontekstu bilo je to rizično za republiku BiH. To su iskoristili zagovornici priznavanja muslimanskog nacionalnog identiteta, navodeći da bi se BiH mogla shvatiti kao nositelj jugoslavenstva sve dok se Muslimani ne budu priznali kao nacija, što je moglo dovesti do njezina obezvrjeđivanja kao republike. To je dovelo do odnosa između muslimanske nacije i jugoslavenstva koji opisujem kao “komplementarni antagonizam”, u smislu: što se više devalviralo jugoslavenstvo, to je više napredovao muslimanski proces „nation-buildinga“.

BiH NIJE JUGOSLAVIJA U MALOM

NACIONAL: Bi li se, bez želje da se ulazi u kakve vrijednosne sudove, moglo reći da su bosanskohercegovački Muslimani, današnji Bošnjaci, najmlađa nacija u Europi?

Svaka nacija, neovisno o tome kada je dobila status nacije i neovisno o tome kada je postala državotvorna, mora se konstantno reafirmirati, odnosno svoj nacionalni narativ reproducirati kroz svakodnevnu političku i kulturnu praksu, uključujući i nacionalne simbole. Na to je ukazao već teoretičar Michael Billig. Na to ukazuju i moji kolege istraživači švedskog nacionalnog identiteta, koji je trenutno u fazi znatne redefinicije. Postavlja se i pitanje nastaje li nacija tek nakon što biva priznata. Što je onda sa svim onim skupinama koje se dugo bore za nacionalni status, ali koji im se konstantno negira? Baski su jedan primjer. Također, u kontekstu vašeg pitanja možemo raspravljati o priznavanju niza nacija od strane Sovjetskog Saveza, kao što je bio slučaj s Turkmenima, i tako dalje. Ali svakako možemo reći da političko priznanje Muslimana kao nacije datira iz druge polovine 20. stoljeća.

NACIONAL: Kako je činjenica da su Muslimani dobili status nacije utjecala na tadašnje i buduće odnose u BiH?

Čak i prije promjene političkog statusa, u BiH su Muslimani imali priznat politički subjektivitet, što se najviše reflektiralo u kadrovskoj politici unutar republike u kojoj su uvijek, pored Srba i Hrvata, bili zastupljeni Muslimani. To je bila praksa u svim kadrovskim postavama unutar Partije, kao iu svim institucijama. Dobivanje statusa nacije nije puno promijenilo tu praksu, ali ju je politički “zacementiralo”. Istovremeno, nakon te odluke, politički više nije bilo moguće dovesti u pitanje status muslimana kao ravnopravnog naroda unutar BiH. Na osobnom planu, za mnoge Muslimane to je možda bio i jedan psihološko-afirmacijski moment. Najzad, ta odluka zacementirala je partikularnost među nacijama unutar BiH, a nauštrb jugoslavenstva.

NACIONAL: Kako, kao povjesničarka, procjenjujete želju i sposobnost Saveza komunista Jugoslavije da upravlja međunacionalnim odnosima u BiH i u Jugoslaviji?

Politika međunacionalnih odnosa bila je dinamična i mijenjala se. Sve do pedesetih godina oficijelni stav Partije glasio je da je nacionalno pitanje već riješeno. Dakle, Partija je pragmatički i utilitaristički pristupala međunacionalnim odnosima. Međutim, stavljanjem međunacionalnih odnosa na politički dnevni red te kasnije i njihovo utemeljenje kao posebne političke oblasti, značilo je da su se međunacionalni odnosi transformirali iz političkog sredstva u politički cilj za sebe. No zagovornici nacionalnog pitanja nisu mogli predvidjeti činjenicu da tematiziranjem nacionalnog pitanja nisu samo omogućili ostvarivanje svojih političkih i ekonomskih interesa, nego su otvorili i nove političke pogodnosti za druge interesne grupe unutar društva, koje su nacionalnu retoriku objeručke prihvatile i koristile, što se pokazalo u događajima osamdesetih godina. Jezik je bio bitna komponenta kojom se naglašavalo zajedništvo BiH, dok je u drugim republikama, kao u SR Hrvatskoj i SR Srbiji, ubrzo postao bitnim nacionalnim kriterijem. Treba, međutim, naglasiti i da je takvom politikom međunacionalnih odnosa također stvoreno tlo za centrifugalne tendencije, koje su jačale osamdesetih godina.

NACIONAL: U knjizi objašnjavate iznimno dinamičan razvoj: u samo petnaest godina Muslimani su od tvrdnje Moše Pijade 1953. kako “musliman ne označava naciju” došli do ocjene CK SKBiH iz 1968. kako “praksa potvrđuje” da su jesu dobili status nacije. Kako objasniti tako neuobičajeno brz civilizacijski skok?

Bile su to dinamične i značajne godine u smislu drastične transformacije političke i ekonomske državne građevine. Ne bih taj proces ocijenio kao civilizacijski skok. Priznanje Muslimana kao nacije nije bilo neizbježan politički događaj u smislu civilizacijskog napretka. Niti je iza njega stajao ikakav politički master plan BiH rukovodstva, već prije pragmatičan način opreznog pozicioniranja na političkoj sceni te borba za politički, ali i ekonomski opstanak.

NACIONAL: Može li se tvrditi da je priznanje Muslimana kao nacije trajno sačuvalo muslimanski dio identiteta BiH? Smatrate li da bi on, da je odluka bila drugačija, s vremenom iščeznuo, osobito u svjetlu svega što se dogodilo od polovine osamdesetih naovamo?

Mislim da priznanje Muslimana nije bilo “conditio sine qua non” za očuvanje samosvijesti Muslimana. Mislim da bi se ta svijest sačuvala i bez nacionalnog priznanja, ali možda u drugačijem obliku. Ipak, priznanje novog političkog statusa Muslimana nije uspjelo znatno obesnažiti struje koje su negirale politički subjektivitet Muslimana, što se pokazalo devedesetih godina kada je to opet dovođeno u pitanje ili čak aktivno negirano.

ANTIMUSLIMANSKA RETORIKA VIKTORA ORBANA

NACIONAL: Bi li se moglo tvrditi da je proglašenje muslimanske nacije sačuvalo BiH kao ravnopravnu federalnu jedinicu unutar Jugoslavije, što je bio temelj za državno osamostaljenje 1992., s obzirom na to da ste u knjizi zaključili kako je partijsko vodstvo BiH tim potezom željelo učvrstiti status i ravnopravnost BiH kao federalne jedinice unutar Jugoslavije?

Svakako. To proizlazi i iz mojih odgovora na druga pitanja. Muslimani su funkcionirali kao bitan, ali ne i jedini politički element za utvrđivanje statusa BiH kao samostalne republike čiji je suverenitet, pak, od 1968. godine nadalje definiran i prema nacionalnom principu, kao što je to bio slučaj drugim republikama unutar Federacije.

NACIONAL : Čini li vam se logičnom odlukom iz 1993. godine da se Muslimani prozovu Bošnjacima?

Odluka koja je 1993. donesena na Kongresu bošnjačkih intelektualaca, o preimenovanju Muslimana u Bošnjake, prema mom mišljenju, nije bila nužno logična odluka koja je proistekla iz odluka SR BiH. Njezini su nosioci već pripadali novoj političkoj nomenklaturi, a odluku su donijeli u kontekstu rata, u kojemu se politički subjektivitet Muslimana negirao. Možda treba naglasiti da se i šezdesetih godina bošnjaštvo diskutiralo kao jedna od opcija za nacionalno ime Muslimana, ali je uskoro bilo odbijeno s argumentom da je to imperijalistički import. Pritom se mislilo primarno na habsburški period, kada je habsburški ministar financija i upravitelj Bosnom i Hercegovinom Benjamin von Kallay zagovarao bošnjaštvo kao nacionalni identitet kojim bi se ujedinilo Srbe, Hrvate i Muslimane BiH. U bošnjaštvu je Savez komunista BiH vidio i nositelja asimilacijske politike koja bi ugrozila nacionalnu partikularnost drugih dvaju nacija, srpske i hrvatske. Odluka iz 1993. svakako je snažnije naglasila teritorijalnu utemeljenost nacije, ali je značila distanciranje od koncepta suvereniteta BiH osnovanog na tronacionalnom sustavu koji je naglašavao posebnost, ali i uzajamnost i zajedništvo svih triju naroda, čemu su, svakako, pridonijeli ratni događaji.

NACIONAL: Što mislite o tvrdnjama koje je nedavno iznio mađarski predsjednik Viktor Orbán, da bi za EU mogao biti problem integrirati zemlju u kojoj živi dva milijuna muslimana? Je li ta izjava izraz dosad nepoznate vrste nepovjerenja prema Muslimanima BiH?

Izjavu shvaćam kao jednu u nizu izjava koje su Orbánu dale političku popularnost i izvan njegove zemlje. Danas većina građana EU-a zna tko je premijer Mađarske, dok svatko možda i ne zna ime premijera Švedske. Simptomatično je i utoliko što ide uz Orbánovu antiimigracijsku politiku koja se temelji na antimuslimanskoj retorici te krive vizije Europe kao isključivo kršćanske.

BiH

Armin Berberović osuđen na 20 godina zatvora jer je na pješačkom prelazu usmrtio doktorice Almu i Azru

Published

on

By

Armin Berberović, koji je u maju 2023. godine na pješačkom prijelazu u Sarajevu usmrtio Almu Suljić i Azru Spahić, osuđen je na kaznu zatvora u trajanju od 20 godina.
Tužilaštvo Kantona Sarajevo je za Berberovića zatražilo maksimalnu kaznu od 20 godina zatvora.Na jednom od ročišta se Berberović izjasnio da nije kriv.

Porodice ubijenih doktorica na izricanju presude (Foto: I. L./Klix.ba)

Optužen je da je bezobzirnom vožnjom, bez položenog vozačkog ispita, te pod utjecajem alkohola i droge, na Marijin Dvoru vozilom usmrtio mlade doktorice.

Berberović je u saobraćajnoj nesreći koju je prouzrokovao pod dejstvom alkohola sa 0,51 promila alkohola u krvi i amfetamina te vožnjom bez vozačke dozvole, usmrtio dvije mlade doktorice Azru Spahić i Almu Suljić, dok je sestra ubijene Alme Edina zadobila lakše tjelesne povrede.

Grad Sarajevo je donio odluku o podizanju spomen-ploče doktoricama Azri Spahić i Almi Suljić koja se nalazi na mjestu nesreće.

Klix

Nastavi čitati

BiH

Brutalni zločin u BiH: Mlada majka ubijena u sačekuši, suprug joj pucao u glavu

Published

on

By

Slađana Milošević (24) iz Broda ubijena je hicem u glavu, a prvi rezultati istrage ukazuju da je ova majka dvoje male djece bila žrtva sačekuše za koju je osumnjičen njen suprug Savo Milošević (28).

Kako saznaje ATV, Slađanino tijelo rano juče je otkriveno u automobilu koji je zatečen na lokalnom putu u mjestu Velika Brusnica u općini Bosanski Brod. Radi se o putu koji vodi ka kući njenih roditelja.

-Slađana je, zbog problema u braku, u posljednja dva-tri mjeseca živjela odvojeno od Save. Tim putem se ide ka kući njenih roditelja i sve ukazuje na to da ju je ubica čekao i zaustavio kada je naišla automobilom. Tragovi na mjestu događaja ukazuju da je na nju pucano izvana, kroz vjetrobransko staklo na kojem je bila vidljiva rupa od metka, kaže dobro upućeni izvor istog medija.

Nakon što je zločin prijavljen, policija je obezbijedila mjesto događaja i u prisustvu tužioca izvršila uviđaj. Operativnim radom na terenu došlo se do saznanja koji su ukazivali na mogućeg izvršioca. Slađanin suprug Savo Milošević pozvan je u policiju na saslušanje i poslije izvjesnog vremena je uhapšen zbog sumnje da je ubio suprugu.

Zbog umiješanosti u zločin, kako nezvanično saznaje ATV, privedena je još jedna osoba koja se nalazi u policiji na ispitivanju.

-Saslušavaju se sve osobe koje bi mogle imati bilo kakva saznanja o zločinu, kaže izvor ATV-a.

Osumnjičeni Savo Milošević trenutno se nalazi na kriminalističkoj obradi, nakon čega će biti predat u nadležnost Okružnog javnog tužilaštva u Doboju na dalje postupanje.

Nastavi čitati

BiH

Deveti januar bez Dodika i organizatora: Ko će ‘stisnuti petlju’ i prihvatiti se tog posla

Published

on

By

Biće ovo prvi deveti januar na kojem se, nakon što je Ustavni sud Bosne i Hercegovine prije devet godina ovaj praznik proglasio neustavnim, neće pojaviti predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik. Prvi čovjek RS-a je prikovan za krevet nakon beogradske operacije jednjaka i postavlja se pitanje kako će bez njega proći defile i svečana akademija. Da li je u pitanju Dodikova bolest ili nešto treće – još uvijek nije poznato niti ko je zadužen za organizaciju proslave 9. januara.

Veliki problem

Proslavu 9. januara godinama je organizovala Re:publika, dok je taj posao ove godine bio povjeren agenciji Mania, koja je, ubrzo nakon toga, završila na crnoj listi Vlade Ujedinjenog Kraljevstva. Iako je prošle godine u ovo vrijeme već bilo poznato da je Mania dobila posao vrijedan 700.000 KM iz budžeta predsjednika RS-a, za sada nema dostupnih informacija o tome ko će se prihvatiti ovog posla naredne godine.

Naime, ubrzo nakon 9. januara ove godine, Vlada Ujedinjenog Kraljevstva uvela je sankcije za firmu Mania zbog toga što je bila uključena u podrivanje Ustava Bosne i Hercegovine. Tada je britanski ambasador u Bosni i Hercegovini Julian Reilly, u objavi na platformi X, zabilježio da je ta agencija značajno profitirala organizacijom i promocijom neustavnog obilježavanja 9. januara.

– Nema nikakve sumnje da je sada svima veliki problem da se upuste u taj posao. Ne postoji nijedna marketinška kompanija koja ne bi voljela da je taj posao mimoiđe. Dodik je izolovan, Nenad Nešić uhapšen, sistem je u kolapsu i nikome ne pada na pamet da se dodatno igra vatrom, kaže za Oslobođenje novinar Dragan Maksimović.

On dodaje da nije ostalo ništa od junačkog busanja u prsa koje je trajalo danima, čak i sedmicama, nakon prvih sankcija rukovodstvu Republike Srpske. Maksimović podsjeća da se o 9. januaru čak i nije puno govorilo sve dok Ustavni sud BiH 2015. godine ovaj datum nije proglasio neustavnim.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Sankcije djeluju

– Ustavni sud BiH je na taj način, namjerno ili slučajno, vlastima u Republici Srpskoj dao izvanredan propagandni materijal. Deveti januar je tako postao vododijelnica. Sada su stvari znatno drugačije, jer je više nego očigledno da sankcije, prije svega američke, nisu nimalo naivne i da proces koji se vodi protiv Dodika pred Sudom BiH nije bezazlen. Da li će vlasti nastaviti da ubudale srbuju ili će povući ručnu preplašeni stanjem na terenu? Vidjeli smo da bez Dodika ne umiju ni snijeg da očiste, pitanje je šta će i kako će bez njega devetog januara, kazao je Maksimović.

Nastavi čitati

BiH

Sve su Srbi oko Nešića: Tužiteljica Bojana naredila, MUP RS uhapsio, sutkinja Biljana pritvorila

Published

on

By

Ne prestaje histerija u Republici Srpskoj, prije svega od vladajućih struktura, kada je u pitanju hapšenje ministra sigurnosti Bosne i Hercegovine Nenada Nešića.

Nešić je podsjetimo i lider DNS-a, stranke koja je s SNSD-om dio koalicije u RS i na nivou države.

Tvrdi se da je hapšenje Nešića pritisak na Srbe i entitet RS, da je uhapšen i pritvoren jer je Srbin, a o tome, osim kadrova Nešićeve stranke, iznosio je i Radovan Višković, premijer RS.

Zaobilaze činjenice

Višković danima ponavlja da je “hapšenje Nenada Nešića pritisak na Srbe u institucijama BiH”?!

No, svjesno se zaobilaze činjenice.

Krenimo redom.

Prva činjenica je da je naredbu za hapšenje Nešića, ali i ostalih njegovih kompanjona, izdala državna tužiteljica Bojana Jolović.

Radi se o tužiteljici koja je također Srpkinja, kao i Nešić, ali i Mladen Lučić, Milan Dakić, Mirko Pandurević, Srđan Mijatović…

Jolović, za one koji ne znaju živi u Lukavici. I to godinama. Rođena je u Sokocu, diplomirala na Pravnom fakultetu Univerziteta u Istočnom Sarajevu.

Druga činjenica, također neosporna je da su Nešića uhapsili pripadnici MUP-a RS.

Dodikov kadar na čelu MUP-a

Istog tog MUP-a na čijem je čelu Siniša Karan, odani saradnik Milorada Dodika, također Srbin.

Da stvar bude jasnija, Nešić je bio uposlenik MUP-a prije nekoliko godina. Radio je kao inspektor.

Treća neosporna činjenica jeste da je pritvor Nešiću i ostalim odredila sutkinja Suda BiH Biljana Ćuković, također Srpkinja.

Ćuković je kao i Bojana, sasvim slučajno, sa Sokoca.

U prevodu, oko Nešića odnosno akcije ‘Tunel 2’ su sve Srbi. Nigdje ni Bošnjaka ni Hrvata. Bojana naredila, MUP RS uhapsio, a Biljana odredila pritvor.

I direktor zatvora u Vojkovićima, koji mu je pripremio ćeliju je Srbin. Siniša Perković.

I da se razumijemo, nije Nešić u pritvoru jer je Srbin, nego što se kako tvrdi Tužilaštvo, bavio kriminalom. I ovo je samo početak. Istraga se širi, prema saznanjima Raporta, i na druge predmete.

Nastavi čitati

BiH

(VIDEO) Dugo se bahatost krije iza zakona: Sramota! – Plate političara veće i za 1.000 KM

Published

on

By

Pohlepa, manjak morala i skrivanje iza naprosto neizbježnih zakonskih odredbi. Sve to već godinama karakteristika je zvaničnika na vlasti kada se sjedne za sto Vijeća ministara i glasa za povećanje osnovice za plate. Tako je bilo i 27. 11, kada su, kako saznaje Oslobođenje, svi bili za povećanje osnovice na platu, što osim za policajca i vojnika, donosi dodatna primanja i za već itekako dobro preplaćene političare. No, nove osnovice usvojili su zastupnici, ali ne i delegati. Uz to, na Vijeće ministara BiH još nikad nije došao prijedlog budžeta za narednu godinu.

Kraj izgovorima

Branislav Borenović, zastupnik u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH (PDP), sve će nazvati sramotom.

– To je jednostavno nešto što je već viđeno. I ponekad je tužno slušati priču vladajućih struktura da će se to pitanje riješiti, i svaki put se to saopšti i čak i prijedlozi koji su dolazili od opozicionih poslanika nisu dobili prohodnost u Parlamentu. Mora se to konačno razdvojiti i nemojte da tražimo više izgovore u nekakvim procedurama, pravilnicima, ustavima, i sve to. Da neko ko ima 5.000 maraka platu sad treba da dobije za 150 maraka veću, navodi Borenović.

A radi se o pojavi koja se dešava godinama. Kao što se godinama pojavljuju inicijative da se političari odvoje od ostalih državnih službenika. Takve inicijative u prošlosti stizale su od sindikata i od zastupnika SDP-a Saše Magazinovića.

– Ovdje se radi o jednoj logičnoj stvari, a to je da nije potrebno, nije ni logično da se svima linearno povećavaju plate u Institucijama. Znam da postoji zakonska obaveza usklađivanja osnovice, ali moje je mišljenje da to treba da se nekako uredi, i ja sam predlagao zakon gdje se neće linearno povećavati plata radniku na održavanju čistoće i zastupniku ili ministru. Taj zakon je nekoliko puta odbijen. Evo, sad sam podržao novi prijedlog, navodi Magazinović za Oslobođenje.

Najnovija inicijativa za izmjenu zakona, koja je i usvojena u Predstavničkom domu, došla je od opozicione SDA.

I pad je let

– Mi smo odmah poslali u proceduru zakon, koji bi onemogućio da se plaće povećavaju ovim najvišim funkcionerima, dužnosnicima od Predsjedništva, članova Parlamenta, Vijeća ministara, zamjenicima… Bilo je predloženo u godinu i po povećanje plaća tako da bi visoki dužnosnici u ta dva povećanja imali 1.000 maraka više. To je ipak bezobrazluk, rekao je Safet Kešo, zastupnik u Predstavničkom domu PSBiH (SDA).

Podsjetimo, jedan od glavnih zadataka trenutne vlasti jesu reforme koje bi pomogle da zemlja, između ostalog, dobije milijardu eura pomoći Evropske unije kroz takozvani Plan rasta. Za sada jedini rast je onaj u mjesečnim primanjima političara, a odgovor na pitanje da li će delegati slijediti kolege iz donjeg doma dobit ćemo u 2025. godini.

Oslobodjenje

Nastavi čitati

BiH

Odvjetnica Nožica o Nešiću prije godinu dana: Kako se ljudima poput njega može vjerovati? Ne, nikada

Published

on

By

U ulozi advokata Nenada Nešića, državnog ministra sigurnosti koji je uhapšen u četvrtak, našla se advokatica Senka Nožica iz Sarajeva. Nožica je jučer na ročištu u Sudu BiH traži da se Nenad Nešić ne pritvara, što se, ispostavilo se, Sud nije uvažio, piše Fokus.

Kao argumente kontra pritvora Nožica je rekla da je Nešić (inače osumnjičen za teške koruptivne radnje) politička meta, a da su ostala dva osumnjičena za koje je predložen pritvor (kasnije i dosuđen), Mladen Lučić, direktor firme Legend i Milan Dakić, direktor firme Putevi Republike Srpske kolateralna šteta.

 

Nožica je jučer tvrdila i da se ne može vjerovati i dvojici svjedoka u ovom predmetu, jednom od osumnjičenih Mirku Pandureviću i ranije ispitanom Sanjinu Avdiću, koji je ispitan 2023. godine, a uhapšen 2024. Senka Nožica zamolila je Sud da svojom odlukom o određivanju pritvora ne doprinosi ionako uzavreloj političkoj situaciji u BiH.

Život advokata piše čudne priče

Nakon što je obznanjeno da advokatica Senka Nožica zastupa Nešića, na društvenim mrežama danas se pojavio razgovor od prije godine u kojem je Senka Nožica u izjavi za portal RadioSarajevo kazala kako se “osjeća vrlo nesigurno u državi u kojoj je ministar sigurnosti Nenad Nešić”.

 

Naime, nakon što su bivši direktor OSA-e Osman Mehmedagić i predsjednik Suda BiH Ranko Debevec uhapšeni i privedeni u ponedjeljak, 19. decembra 2023., pojavila se lažna informacija da je u prostorijama Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) privedena i advokatica Nožica. U širenju te lažne informacije tada je učestvovao i ministar sigurnosti Bosne i Hercegovine Nenad Nešić.

FOTO: Fena
Senka Nožica

“Nisam ni bila u SIPA-i a da ne kažem da sam privedena. To što je Nenad Nešić rekao za mene je čista laž. Kako građani Bosne i Hercegovine mogu ubuduće vjerovati jednom takvom političaru poput Nenada Nešića, koji je povrijedio mene, moju porodicu i advokatsku firmu u kojoj radim”, kazala je tada.

“Nenad Nešić je sinoć htio da napavi veću aferu nego ona što jeste. Htio je da sa mojim imenom da sam uhapšena pokaže kako se to radi u bošnjačkom političkom miljeu. Odakle mu samo ideja da mene spomene!? Ko mu je to rekao!? Valjda kao ministar sigurnosti Bosne i Hercegovine ima dovoljno saradnika koji mogu provjeriti…” rekla je tada između ostalog.

“Pazite, molim vas, kada vam ministar sigurnosti kaže da je uhapšena Senka Nožica, običan građanin to vjeruje. Zašto? Zato što vjeruju što govore naši političari. A jedan od njih je i ministar –  Nenad Nešić. Ja ću javno ispričati ovu priču svima, kako se ljudima poput Nenada Nešića uopće može vjerovati!? Ne, nikada”, poručila je prije godinu dana advokatica Senka Nožica, koja trenutno zastupa upravo uhapšenog ministra Nešića.

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije