Magazin
Kakav nam bijeli luk prodaju u marketima: Pored kineskog, sada se pojavila još jedna vrsta
Zbog ekonomske neisplativosti mnogi poljoprivrednici odustali su od proizvodnje bijelog luka, a mnogi upozoravaju i da bi u narednom periodu sadašnje površine pod ovom biljkom mogle da se smanje. Jedan od glavnih problema je uvoz iz Albanije i Sjeverne Makedonije koji je prošle godine domaće proizvođače “pokosio” sa cijenom i jednostavno natjerao mnoge da se povuku iz ovog posla. Logično, potrošači prilikom kupovine najčešće gledaju cijenu proizvoda, a kako je uvozni bijeli luk jeftiniji od domaćeg, ne čudi što se više traži.
– Najveći problem proizvođača su otvorena vrata uvozu bijelog luka iz Albanije i Sjeverne Makedonije. Uvoz koji je bio prilično oskudan proteklih godina, sada dominira. Prodavci sa beogradskog kvantaša mahom odlaze u Sjevernu Makedoniju i Albaniju gdje kupuju na šlepere bijeli luk i nabavljaju ga po nižim cijenama, pa kad na Kvantaš dođu dva šlepera bijelog luka, naša prodaja tada staje – objašnjava za Mondo Zrenjaninac Aleksandar Granić koji na svojim parcelama u Žitištu već skoro deceniju uzgaja bijeli luk.
Dodatni problem je i što veliki dio bijelog luka koji se prodaje u svijetu dolazi iz Kine, čak 80 posto, a situacija se mnogo ne razlikuje ni u našoj zemlji. Zato postoji velika šansa da jedete baš taj bijeli luk koji u sebi sadrži štetne hemikalije, pogotovo ako ne obraćate pažnju na čitanje deklaracije i njegov izgled.
Ipak, kako Granić navodi, iako je uvoz bijelog luka iz Kine i dalje u velikoj mjeri prisutan, delimično se smanjio, jer naši ljudi ne žele da konzumiraju luk koji dolazi iz te zemlje.
– Kineski bijeli luk prosto ne zadovoljava kvalitet kakav naš kupac očekuje, ali se i dalje mahom prodaje po velikim trgovinskim lancima u kojima teško da ćete naći bijeli luk od malih domaćih proizvođača. Kinezi izbjeljuju bijeli luk varikinom i s obzirom da ga prevoze brodovima, uslijed povećane vlage prskaju ga određenim hemikalijama, herbicidima i pesticidima kako bi ga zaštitili od stvaranja gljivica. Na taj način, ubija se u luku sve što je ljekovito i sprječava se klijanje što je jedno od svojstava ove biljke – kaže Granić i dodaje da su pored luka, kupus i zelena salata, biljke koje dobro upijaju i dugo zadržavaju otrove u sebi, dok kada se izvade iz zemlje, nisu u stanju da ispuste te hemikalije koje onda putem konzumacije unosimo u organizam.
Luk iz kanalizacije?
Takođe, više puta su se pojavili i navodi da se uvezeni bijeli luk iz Kine uzgaja u kanalizacionim vodama koje se koriste kao jeftino đubrivo, što je dodatno pojačalo oprez građana prilikom njegove kupovine.
– Bijeli luk kao biljka nije preterano izbirljiv i nevjerovatno je otporna biljka. Cijela Evropa koristi osoku za zalijevanje, ali se u nju dodaju određene bakterije kako bi se ubilo sve što je štetno. Ipak, ukoliko se luk tretira vodom iz klasične kanalizacije, što me uopšte ne bi iznenadilo, situacija je ozbiljna – ističe sagovornik.
Nažalost, porijeklo namirnica ponekad je teško utvrditi, pa tako jedan sasvim običan luk može postati prijetnja za naš organizam ako dolazi iz Kine. Kako stručnjak objašnjava, kineski bijeli luk ipak možemo prepoznati po njegovoj izrazito bijeloj boji, dok onaj koji dolaze iz Albanije i Severne Makedonije ne možemo ni po čemu da razlikujemo.
– Po pitanju hemijskog sastava i ostalih svojstava, nema velike razlike između našeg i albanskog ili makedonskog luka. Daleko od toga da je bijeli luk uvezen iz ovih zemalja loš, ali jednostavno, tamo je drugačija klima, luk nastavlja da raste tokom cijele zime i dobijaju se krupniji plodove uz mnogo manje rada, truda i uloženih sredstava – kaže Granić.
Prema njegovim riječima, u pogledu sorti, u Srbiji se mahom uzgajaju proljećne sorte bijelog luka koje su aromatičnije i kvalitetnije od jesenjeg koji se uzgaja u Severnoj Makedoniji.
Granić kaže i da je prošle sezone bilo velikih poteškoća za domaće proizvođače jer se pojavila muha koja je položila larve na lukove iz kojih su poslije izlazili crvi. Jedan od razloga za takvu pojavu je taj što luk nije bio u dovoljnoj mjeri zaštićen insekticidima, što između ostalog govori koliko je domaći luk prirodan.
– Prošle godine desio se ‘harakiri’ (ritualno samoubistvo, prim. novin) za proizvođače luka. Uzgajivači crvenog luka su dobro prošli jer su bile dobre cijene, ali mnogi proizvođači bijelog luka su izašli iz ovog posla koji zahtijeva mnogo rada i ulaganja. Da bih ostao u igri, uložio sam 6.300 eura za jedan hektar, a koliko ću uzeti luka i koja će njegova cijena nadalje biti, ne zna se – zaključuje sagovornik portala Mondo.rs.
Magazin
Mislite da ste dobar vozač? Ok, ko ima prednost?
DOLAZAK na raskrižje tijekom vožnje često može izazvati zbunjenost. Ako se tri vozila istovremeno nađu na istom raskrižju, to može dovesti do komplikacija, no njih je ipak lako izbjeći.
Internetom se proširila fotografija koja simulira jednu od mogućih situacija. Na raskrižju bez semafora i prometnih znakova su se istovremeno našla tri vozila, a pitanje je koje od njih ima prednost?
Dva vozila idu ravno, a jedno skreće
Žuti i plavi auto na ovom raskrižju idu ravno, dok kamion skreće lijevo. Dobro proučite fotografiju, razmislite i probajte točno odgovoriti na pitanje.
Razmišljajući o točnom odgovoru, potrebno je znati o kakvom raskrižju se radi. Budući da na prikazanom raskrižju nema ni semafora ni prometnih znakova, vrijedi pravilo desne strane. Prema njemu, vozilo na lijevoj strani mora prepustiti prednost vozilu koje mu se nalazi zdesna.
Index.hr
Magazin
Talijanka koja je živjela 117 godina otkrila je da je svaki dan jela isto jelo
TALIJANKA Emma Morano rođena je 1899., a preminula je 2016. u dobi od 117 godina, što znači da je službeno doživjela tri stoljeća, dva svjetska rata i skoro 90 političkih promjena u Italiji. Doživjeti ove godine prava je rijetkost, a prema zapisima, postoji samo 12 ljudi koji su doživjeli toliku starost.
Izbjegavala je muškarce
Morano je živjela ispunjen život, a jednom prilikom izjavila je da ima jednostavnu formulu za dug život – stroga dijeta i izbjegavanje odnosa s muškarcima.
Bila je udana, no razvela se 1938. godine nakon što joj je preminulo jedino dijete, 6-mjesečni sin. Od muža se rastala u vrijeme kada je u Italiji to bilo nezamislivo i tada je odlučila da se nikada više neće udati, a često je govorila da joj je to pomoglo da živi dulje, objašnjavajući da “nije željela da itko njome dominira”.
Također, otkrila je da je svaki dan, skoro 90 godina, jela tri jaja, od čega su dva bila sirova. Tu naviku je uvela, kako je rekla, nakon Prvog svjetskog rata kada joj je dijagnosticirana anemija. No, uz jaja je pila i tradicionalno talijansko alkoholno piće, nešto poput rakije.
“Jedem tri jaja dnevno i za probavu pijem grappa koju pripremam sama – stavim je u staklenku sa sedam listova kadulje, pelinom i nekoliko grožđica”, objasnila je jednom prilikom.
Zaslužna je i genetika
Carlo Bava bio je njezin liječnik gotovo 30 godina, a on je rekao za AFP da je Emma rijetko jela voće i povrće. “Kada sam je upoznao, jela je tri jaja dnevno, dva sirova ujutro, a zatim omlet za ručak i piletinu za večeru”, ispričao je, ali i dodao da je tajna njezinog dugog života i genetika. Naime, njezina majka doživjela je 91 godinu, a nekoliko njezinih sestara proslavilo je svoje 100. rođendane.
Index.hr
Magazin
Ako ovaj predmet imate u automobilu, u Njemačkoj možete platiti kaznu do 10.000 eura
Predmet koji mnogi kod nas često drže u automobilu može skupo da vas košta.
Njemački automobilski klub ADAC upozorava na jedan predmet koji u Njemačkoj nikada ne treba prevoziti bez valjanog razloga – nož. Ako se nož prevozi u vozilu bez valjanog razloga, to može dovesti do kazne od 10.000 eura, piše Avtomagazin.si.
Dešava se da vozači ponesu nož sa sobom, naprimjer, na piknik. Međutim, Zakon o oružju postavlja stroga pravila za nošenje noževa: zabranjeno je bilo kome sa oštricom dužim od 12 cm.
Dozvoljeno im je da se nož prevozi samo ako postoji legitiman razlog, kao što je posao, inače je prevoz zabranjen.
Za prekršaje su predviđene novčane kazne do 10.000 eura.
Ako imate valjan razlog, nož treba čuvati u zatvorenoj kutiji ili sličnom sigurnom pakovanju.
Pored naoružanja, među stvarima koje zahtijevaju posebnu pažnju prilikom transporta spada i gorivo.
U Njemačkoj je u kontejnerima dozvoljeno da se preveze do 240 litara dodatnog goriva po vozilu, a svaki kontejner ne smije da sadrži više od 60 litara. Prekoračiti to znači rizikovati novčanu kaznu.
Prilikom transporta goriva u inostranstvo potrebno je provjeriti pravila pojedine zemlje. U nekim zemljama, poput Luksemburga, transport goriva je, naprimjer, strogo zabranjen.
Ako u Njemačkoj u automobilu vozite kućne ljubimce, oni moraju biti uredno osigurani, u posebnim sjedištima. Nepoštovanje može da dovede do kazne od 35 eura, a u slučaju opasnosti kazna se povećava na 60 eura i jedan kazneni poen.
-
Cazin5 dana ago
Rukometaši BiH večeras u grotlu Cazina traže pobjedu za krupan korak ka Euru
-
Svijet / Zanimljivosti4 dana ago
Tužno jutro na sjeveru Pojasa Gaze: U izraelskom bombardovanju ubijene cijele porodice
-
Svijet / Zanimljivosti5 dana ago
Krenuo kod brata prije nesreće, stradao na 200 metara od kuće
-
Svijet / Zanimljivosti4 dana ago
Stravična nesreća u Hrvatskoj: Dvoje mrtvih u sudaru na granici s BiH
-
Svijet / Zanimljivosti4 dana ago
Važna informacija za zaposlene u Njemačkoj: Od 1. januara slijedi velika promjena
-
BiH3 dana ago
Stravična saobraćajna nesreća u BiH, jedna osoba poginula
-
Svijet / Zanimljivosti5 dana ago
Još jedna potresna priča iz Gaze: Dječak Zain već mjesecima spava na grobu svoje majke
-
BiH7 dana ago
Vratili se u BiH nakon 10 godina: ‘Život ovdje ne može se usporediti sa životom u Njemačkoj’