Connect with us

BiH

Litra goriva u BiH mogla bi ići i do četiri KM

Published

on

Građani u BiH, po svemu sudeći, na finansijskom planu mogu očekivati novi udar na džepove.
Posljednje u nizu loših vijesti stižu iz Evropske unije, čije su članice dogovorile osmi paket sankcija Rusiji, koji podrazumijeva ograničenje cijena prodaje ruske nafte, dok istovremeno grupa država izvoznica nafte OPEC+ od početka novembra smanjuje proizvodnju za dva miliona barela dnevno.

Stručnjaci su uvjereni da je BiH pred velikim izazovima i problemima te da je uz trenutnu situaciju neminovno poskupljenje goriva. Podsjetimo, države EU postigle su načelni dogovor o novim sankcijama Rusiji (osmi paket), koji uključuje ograničenje cijena prodaje ruske nafte i to trećim zemljama (države koje nisu u EU), a ova mjera trebalo bi da stupi na snagu od 1. decembra. Usvojeni paket uvodi ograničenje cijena za pomorski transport ruske nafte za treće zemlje i dalja ograničenja pomorskog transporta sirove nafte i naftnih derivata u treće zemlje, što najviše pogađa brodsku industriju Malte, Grčke i Kipra, koje su izrazile zabrinutost ovakvom odlukom, jer njihovi tankeri prevoze većinu ruskih energenata tzv. trećim zemljama.

Upravo zato, na žestokom udaru mogla bi se naći i Srbija, jer, iako je EU zasad odložila odluku o mogućem izuzeću zapadnog Balkana iz zabrane uvoza ruske nafte, ta mogućnost je i dalje otvorena i biće definisana prije nego što zabrana zvanično stupi na snagu, a to je početak decembra.

“Prije 1. decembra moraćemo da odlučimo da li će Hrvatska moći da i dalje uvozi rusku naftu pomorskim putem i zatim je dostavlja drugima na zapadnom Balkanu”, saopštio je jedan EU zvaničnik iz Brisela, prenosi RTS.

Podsjećamo, zapadni Balkan je u prvom nacrtu prijedloga o ovom paketu sankcija bio izuzet od ograničenja koje se odnosi na uvoz ruske sirove nafte, ali je načelno ipak dogovoreno da od toga nema ništa. Da je zabrana zaista potvrđena, Srbija od 1. novembra ne bi mogla da se snabdijeva preko Jadranskog naftovoda (JANAF). To direktno dovodi u pitanje i cijene na tržištu u Srbiji, ali i odabir alternativnih pravaca snabdijevanja naftom. Problemi za Srbiju problemi su i za Bosnu i Hercegovinu, jer, podsjetimo, BiH za svoje potrebe uvozi sirovu rusku naftu ural, koja se zbog nepostojanja naftnih kompanija na teritoriji BiH prerađuje u zemljama regiona, tj. Hrvatskoj, Srbiji i Mađarskoj. Pored toga, dio derivata kupuje se i u Sloveniji.

Da situacija bude još teža, grupa zemalja izvoznica nafte OPEC+, koja uključuje Rusiju, odlučila je da od 1. novembra smanji proizvodnju nafte. Na taj način slijedi rast cijena naftnih derivata ili, u prevodu, poskupljenje goriva.

Almir Bečarević, stručnjak za energetiku, nedavno je za “Nezavisne novine” jasno rekao da će BiH po pitanju nafte gledati u pravcu komšija i da ne treba postavljati pitanje da li ćemo naći alternativu za crno zlato iz Rusije, već da li će zemlje u okruženju u kojima prerađujemo naftu naći alternativu za sebe.  Ove riječi ispostaviće se gotovo proročkim, a dalje prognoze, kaže on, nisu dobre.

“Nafta je zadnjih šest dana na svjetskom tržištu poskupjela 10 odsto. Obje ove odluke koje dolaze iz EU i OPEC+ te mogućnost zabrane transporta kroz Hrvatsku dovešće do toga da već od novembra možemo očekivati porast u većem iznosu nafte na svjetskom tržištu. Prognoze kažu da je vrlo vjerovatno da će se vratiti na 120 dolara po barelu”, pojašnjava Bečarević.

Navedeno povećanje, prema njegovom mišljenju, znači samo poskupljenje goriva.

“To bi na pumpama trebalo da se osjeti već naredne sedmice. Jer, čini mi se da idemo ka onim cijenama koje su bile prije mjesec i po, a onda ne mogu isključiti mogućnost da gorivo opet ide na 3,50 pa i četiri KM”, smatra Bečarević.

Da će doći do poskupljenja goriva na benzinskim pumpama, za “Nezavisne novine” potvrđuje i Milovan Bajić, direktor “Krajinapetrola”.

“To je neminovno. Ulazne cijene su već povećane, imamo još nešto malo zaliha što nam je ostalo.  Koliko rastu te ulazne cijene, to vam ne mogu precizno reći jer se to mijenja na dnevnom nivou. Ne mogu vam sada reći ni koliko će iznositi to poskupljenje”, poručio je Bajić za “Nezavisne novine”.

Stručnjaci dodaju i da će do globalnih poremećaja doći i zbog toga što je dolar u ovom trenutku jači i od evra.

“Ono što posebno treba da nas brine jeste ukoliko dođe do zabrane transporta ruske nafte za Rafineriju Pančevo, onda RS gubi svoje količine koje je tamo uskladištila. I Srbija je onda u velikim problemima”, zaključio je Bečarević.

BiH

Građani (i dalje) odlaze iz BiH: Prije su poslodavci birali radnike, danas je obrnuto – i neka je

Published

on

By

Hrvatskoj treba 15 do 20 dana da uveze radnike, a nama godina, žale se poslodavci u BiH

Dok se Bosna i Hercegovina posljednjih godina suočava s deficitom radnika, sve je više građana koji se odlučuju za rad u inostranstvu. Rijeke ljudi ispred stranih ambasada i agencija koji traže dozvole za rad su samo jedan od dokaza koji govore tome u prilog.

A zašto nam odlazi radna snaga? Razloga je, kako kažu iz Vanjskotrgovinske komore BiH, mnogo.

ODSUSTVO PERSPEKTIVE

Osnovni su: mali izbor poslova u struci, niske plate (visoka opterećenja za poslodavce), visoki troškovi života za nivo prosječne plate, visok nivo političke nestabilnosti, gubitak nade u mogućnost promjene sistema, odsustvo perspektive za budućnost djece i neusklađenost obrazovnog sistema sa tržištem rada.

– BiH uglavnom napuštaju ljudi sa deficitarnim zanimanjima u EU kao što su: programeri, ljekari i drugo medicinsko osoblje, visokoobrazovana radna snaga. S istim problemom se susreću i zemlje regiona, tvrde iz Komore.

U Agenciji za rad i zapošljavanje BiH još nemaju sve podatke za 2023. kada su u pitanju suficitarna i deficitarna zanimanja

Predsjednik UO Udruženja poslodavaca FBiH Adnan Smailbegović kaže da veliki broj radnika nedostaje i u industrijskom i ugostiteljskom sektoru.

Tamo gdje su proizvodnja, mašine, teži fizički rad… Niko neće da radi to, jer su u pitanju teški fizički poslovi. Nikome se ne radi, valja se na skelu popeti, miješati beton. E sad, ko radi ove zahtjevne poslove, radije će otići vani, jer je puno bolje plaćen tamo, kompletna građevina je tamo. Naši radnici odoše u sezoni, a i mimo nje prema Hrvatskoj i ostalim evropskim zemljama. U BiH ostaje velika praznina, priča on.

 

Ta praznina se osjeti u privrednom sektoru. Ako se trend nastavi, poslodavci će, kažu iz VTK-a, ali i Udruženja poslodavaca, morati uvoziti radnike.

– Taj proces je već počeo, tako da na gradilištima u BiH imamo radne snage iz Turske, Kuvajta, Bangladeša, Nepala, Kine i drugih zemalja. Poslodavci su pokrenuli inicijativu kod nadležnih institucija kako bi im olakšali procedure zapošljavanja radne snage iz inostranstva, a najveća je potražnja stranih radnika raznih profila kao što su: voćari, stočari, pekari, tesari, zidari, moleri, vozači u međunarodnom saobraćaju… BiH nedostaju i radnici u proizvodnji i sektoru turizma, a većom liberalizacijom tržišta rada u zemljama zapadne Evrope, kao i svakodnevnim odlaskom radno sposobnog stanovništva iz BiH, ovaj problem bi mogao postati još izraženiji, tako da su i strahovi opravdani, ističu u VTK-u.

Smailbegović smatra da se procedura zapošljavanja stranaca mora olakšati.

– Nažalost, kod nas je to još tabu i zato nije zaživjelo u punom kapacitetu. Imamo malo stranaca koji rade, odnosno oko 4.000 izdatih dozvola. Ove godine su kvote povećane na šest hiljada. Ali, nisu problem ni kvote koliki su problem procedure koje su jezivo kompleksne i spore. Treba vam godina da dovedete jednog radnika. Hrvatska je to odlično riješila, 15 do 20 dana im treba da dovedu radnika i oni danas imaju 170.000 stranih radnika na spisku, ističe Smailbegović.

Svi oni kojih se tiče odlazak radne snage iz BiH su složni u jednom – problem treba riješiti sistemski. Šta to znači?

– Visoke stope nezaposlenosti u Bosni i Hercegovini, dužina čekanja zaposlenja samo su neki od pokazatelja da obrazovni sistem, odnosno ponuda radne snage ne odgovara zahtjevima potražnje i da je nužno napraviti promjene u tom segmentu. Istovremeno, primanja nisu jedini razlog odlaska, nego sveukupna slika BiH koja nužno treba povoljniji poslovni ambijent, stabilnost i rasterećenje privrede, ističu iz VTK-a.

Poslodavci i VTK slažu se u jednom: Za ljepšu budućnost potrebni su sistemsko prilagođavanje tržištu rada, kvalitetni programi, kvalitet nastavnika i mreža škola uz kvalitetno osiguranje obavljanja nužne prakse, više praktičnog rada i posjete proizvodnim kapacitetima pri obrazovanju učenika i studenata za budući poziv. Smailbegović dodaje da u set rješenja treba da uđe i zapošljavanje studenata, penzionera i osoba sa invaliditetom, piše Oslobodjenje.

IMA KO HOĆE

Osvrće se i na donedavnu floskulu brojnih poslodavaca u BiH: “Ako nećeš ti, ima ko hoće da radi”.

– Prije su poslodavci birali radnike, jer je tržište bilo takvo, puno radne snage, a danas se ta situacija okrenula i neka je. Radnici biraju poslodavce i tome se jednostavno svi moramo prilagoditi, objašnjava Smailbegović.

Iz VTK-a, ipak, daju tračak nade u bolje sutra.

– Nedavna odluka Evropskog vijeća za otvaranje pregovora s Bosnom i Hercegovinom donosi jednu vrstu ekonomske sigurnosti, daje dobar signal za strane investitore, mogućnost povećanja zaposlenosti i otvara dodatne mogućnosti za nove poslovne prilike, posebno u vanjskotrgovinskoj razmjeni i kreiranju povoljnijeg poslovnog okruženja u našoj zemlji. Stoga bi pregovori sa EU eventualno mogli smanjiti odlazak kvalificirane radne snage, zaključuju u Komori.

Nastavi čitati

BiH

Vlada FBiH se časti novim automobilima, najskuplje će dobit Nikšić i Bradara

Published

on

By

Najskuplje automobile visoke klase dobit će Nikšić i Bradara, dok će Mijatović i Kraljević voziti ona kategorisana kao srednja klasa čija je cijena ‘samo’ 120 000 KM.

Vlada FBiH odobrila je Službi za zajedničke poslove organa i tijela Federacije Bosne i Hercegovine nabavku službenih putničkih automobila, i to za potrebe budžetskih korisnika u vrijednosti od čak milion i pet stotina sedamdeset hiljada maraka!

Ova odluka Federalne vlade objavljena je u Službenim novinama FBiH iz koje je vidljivo da se automobili nabavljaju za premijera FBiH Nermina Nikšića, Ured predsjednice FBiH Lidije Bradare, te dvojice dopremijera FBiH koji su ujedno ministri razvoja, poduzetništva i obrta, te finansija, Vojina Mijatovića i Tonija Kraljevića, piše Raport.

Vozila po klasama

Vozila koja će biti kupljena u ovoj godini kategorisana su po klasama i to na nižu, srednju i visoku.

Najskuplje automobile visoke klase i to po 150.000 KM dobit će Nikšić i Bradara, dok će Mijatović i Kraljević voziti ona kategorisana kao srednja klasa čija je cijena ‘samo’ 120.000 KM.

Odluka o kupovini službenih automobila objavljena u Službenom listu

Novi automobili kupuju se i za federalna ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, unutrašnjih poslova, pravde, trgovine, raseljenih osoba i izbjeglica i to po cijeni od 90.000 KM po jednom automobilu.

Ministarstvo prostornog uređenja dobit će jedno vozilo od 90.000, a drugo od 45.000 KM.

Kreće procedura

Ministarstvo za pitanja boraca i invalida odbrambeno oslobodilačkog rata dobija vozilo vrijednosti 45.000, a kulture i sporta automobil od 50.000 KM, koliko će biti izdvojeno i za vozilo za potrebe Ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta.

Za Poreznu upravu FBiH namijenjena je nabavka vozila vrijednosti 135.000 KM, za Federalno tužilaštvo vozilo vrijedno 90.000 KM, a za Službu za zajedničke poslove organa i tijela Federacije BiH vozilo od 90.000 KM.

Odluka o odobravanju novca za nabavku automobila na snagu stupa sutra, pa će Služba vjerovatno odmah krenuti u proceduru kupovine automobila.

Nastavi čitati

BiH

Tragična nesreća u BiH: Radnik (39) pao s električnog stuba i poginuo

Published

on

By

Lice mjesta je osigurano od strane službenika PS Stolac, a s navedenim su upoznati dežurni tužilac i inspektori Ministarstva rada

 

 

Radnik iz Nevesinja pao je u četvrtak s električnog stuba u Stocu i poginuo, doznaje se u petak u MUP-u Hercegovačko-neretvanskog kantona.

“PS Stolac prijavio je S.L. da je u industrijskoj zoni s električnog stuba pao S.S. (1985.) iz Nevesinja, radnik poduzeća ‘ARS INŽINJERING’ Banja Luka. Isti je od zadobivenih povreda smrtno stradao što je konstatirano od strane dežurne liječnice Doma zdravlja Stolac”, kaže se u policijskom izvještaju.

Lice mjesta je osigurano od strane službenika PS Stolac, a s navedenim su upoznati dežurni tužilac i inspektori Ministarstva rada, javlja Fena.

Uviđaj su izvršili službenici Odjela krim. policije PU Čapljina.

Nastavi čitati

Najčitanije