Connect with us

BiH

Osvrt iz Hrvatske: BIH je tamo gdje je bila Jugoslavija, moglo bi biti krvavo

Published

on

Evropski sud za ljudska prava donio je presudu po apelaciji Slavena Kovačevića, Srbina iz Sarajeva i savjetnika hrvatskog člana Predsjedništva BiH Željka Komšića.

Presudom se suspendira dejtonska, entitetska podjela države na dvije izborne jedinice i nalaže da BiH bude jedna izborna jedinica u slučaju izbora zastupnika u Dom naroda, kao i za članove Predsjedništva. Također se sugerira promjena prirode i uloge Doma naroda kojom se čak, u jednoj varijanti, ide i do njegovog ukidanja. Jednom riječju, presuda oštro pretpostavlja princip političkog/građanskog principu etničkog/konstitutivnog piše novinar Momčilo Đurđić za Index.

E sad, ne bi bilo problema da je u pitanju Francuska. Ali nije, o Bosni i Hercegovini se ovdje radi. Kao što ja mogu obući Zlatanov dres, ali i dalje neću biti Ibrahimović, tako i Europski sud može donijeti takvu odluku, ali BiH, na ovaj način, neće postati Francuska.

Mrtvo slovo na papiru

Reakcije političkih predstavnika sva tri naroda na presudu pokazuju da će i ona završiti kao mrtvo slovo na papiru, čak i ako sutra s vlasti odu i Dodik i Čović, kao što je otišao Bakir. Mnogo vode će još morati proteći Miljackom, Vrbasom i Neretvom da se isperu krvave uspomene.

Jer ne smije se smetnuti s uma da je BiH država u kojoj je isti povijesni događaj jednima slava, a drugima parastos; ono što je jednima dan pobjede, drugima je datum nacionalne tragedije… I tako u krug. I Nova godina ih teško može okupiti.

Poseban kuriozitet predstavlja činjenica da je apelacija potekla iz kabineta Željka Komšića, čovjeka koji je četiri puta zloupotrijebio upravo princip koji presuda nameće i iskoristio to što je Federacija jedna izborna jedinica.

Tako bar Hrvati u BiH rezoniraju, ukazujući na to da je Komšić izabran glasovima Bošnjaka, protiv hrvatske volje, što iz čiste pakosti, a što iz potrebe za dominacijom bošnjačke većine unutar entiteta. Srbima, koji s Hrvatima čine polovicu stanovništva BiH, ovo je leglo ko kec na banku pa se solidariziraju, ukazujući na ono što bi se i njima desilo kada bi BiH postala ono što Strasbourg aktualnom presudom nalaže.

Drami posebno doprinosi činjenica da je, naročito nakon posljednjih izbora za članove Predsjedništva, došlo do snažnog pritiska domaćih Hrvata da se konačno obavi izborna reforma kojom bi njihova dejtonska autonomija bila obnovljena i zaštićena. Činilo se da za to imaju podršku ne samo Srba i visokog predstavnika nego i bošnjačkih i građanskih stranaka unutar vladajuće koalicije.

Kontranapad iz Europe

Dakle, dok traje proces stvaranja okvira koji možemo smatrati trećom izbornom jedinicom, što bi Hrvatima garantiralo izborna prava kao konstitutivnom narodu, iz Europe kreće kontranapad kojim se nameće sve ono što je do sada bilo uzrokom dubokih nesporazuma među konstitutivnim narodima. Hoće li 1 + 1 u završnom računu ispasti 1, kako zapovijedaju Strasbourg i EU, ili će biti 3, kako žele Mostar i Banja Luka, ali i Zagreb i Beograd?

Bosna i Hercegovina je u posljednjih par desetljeća konceptualno razapeta, zaglavljena u procjepu između neuspjele federacije i nedovršene konfederacije. Točno tamo je gdje se Jugoslavija po Ustavu iz 1974. našla nakon Titove smrti osamdesetih. Definicija državnog uređenja se nevješto krije iza eufemizma “zajednička država” da bi se prikrio njen pravi karakter.

Jer kako se zove državno uređenje zajednice koja ima dva entiteta (i distrikt, naravno), od kojih je jedan već federalnog tipa?! Milošević svojevremeno također nije smogao snage ni pameti da se suoči sa sličnim faktičkim stanjem otvorenih očiju i izbjegne tragediju.

Ponavljanjem istih postupaka ne mogu se postići drugačiji rezultati

Umjesto da strateški anticipira rasplet i sam prvi ponudi dovršenje procesa konfederalizacije Jugoslavije i federalizacije Srbije, čime bi savezna država bila sačuvana, a rat i nacionalne tragedije izbjegnuti, on je učinio upravo suprotno, grubo odbacujući princip održive koegzistencije.

U svom prvom, doduše polemičkom, tekstu, koji sam objavio na Indexu 30.1.2022. – povod je bila proslava Dana Republike Srpske, pokušao sam napraviti paralelu ukidanja autonomije kosovskim Albancima po Ustavu iz 1974. s raznovrsnim suspenzijama i pokušajima suspenzija autonomija Srbima i Hrvatima, koje su stekli po Dejtonskom sporazumu.

Urednica je članku stavila naslov “Ono što Milošević nije razumio 1989. Izetbegović ne razumije danas”. Od tada je prošlo više od godinu i pol dana i zaista je neshvatljivo da ima onih, prije svega u EU, koji vjeruju da se nametanjem i ponavljanjem istih postupaka mogu postići drugačiji rezultati.

Primjer iz prošlosti

Iskustvo suspenzije kosovske autonomije prije skoro pola stoljeća, čime je suštinski započet raspad jugoslavenske zajednice, što je kao jednu od posljedica imalo i građanski rat u BiH, trebalo bi svima poslužiti za primer gdje nas (opet!) može odvesti oduzimanje stečenih prava nacionalnim zajednicama i umanjivanje stupnja njihovih autonomija.

Povijest ex-jugoslavenskog prostora može se promatrati, prije svega, kao permanentna borba između centralizma i autonomije u kojoj je pobijedio princip koji je u startu i napadnut, uz visoku cijenu za sve. Pored nauka da borba za autonomiju teško može biti izgubljena važan je i nauk koji će nam pomoći da danas u BiH izbjegnemo krvavi rasplet koji smo već jednom prošli i zbog kojeg teško da BiH koju nameće Strasbourg može biti moguća.

No, hajdemo još jednom naglas razmotriti što bi se moglo dogoditi u slučaju: 1) da netko pokuša pod pritiskom i uz pravno nasilje nametnuti u praksi odluku Europskog suda; 2) da nekim čudom sva tri naroda prihvate i provedu tu odluku. Razmišljanja u simulacijama znaju biti otrežnjujuća.

Dva scenarija

U prvom slučaju, čiju je realizaciju zaista teško zamisliti, nasilje, blokada i konačan raspad državne zajednice bili bi neizbježni. Nisam siguran da bismo imali drugi građanski rat, ali na Balkanu nam je uvijek strepnja dublja nego nada. Pogotovo ako Kremlj želi “pomoći”.

Drugi scenarij, koji je posebno fantazmagoričan, mogao bi biti ključnim elementom demonskog plana, zavjere Srba i Hrvata protiv Bošnjaka. Naime, u namjeri da pod izgovorom poštovanja građanskih izbornih principa majoriziraju ostale, što se pokazalo uspješnim bar u četiri navrata prilikom izbora Komšića, Bošnjaci bi i sami mogli biti majorizirani.

Bilo bi zanimljivo doći do podatka koliki je broj Bošnjaka, Srba i Hrvata s biračkim pravom danas u BiH, zatim onih koji su porijeklom iz BiH, kao i onih u dijaspori koji mogu ili će uskoro moći ostvariti biračko pravo u Bosni i Hercegovini. Cifre bi mogle biti otrježnjujuće, pogotovo ako se uzme u obzir da bi Srbi i Hrvati imali veliku logističku podršku susjednih matičnih država, a Hrvati vjerojatno i Europske unije, ali i NATO-a.

Jer, jebi ga, pravo veta je zajebana stvar. Čisto sumnjam da bi Hrvati i Srbi u nekom ludom raspletu propustili makar i najmanju priliku da Bošnjacima “naplate” Komšića i mnogobrojne neugodne odluke raznih visokih predstavnika i zajedničkim snagama im izaberu npr. člana Predsjedništva i… da ne idemo dalje.

Presuda Europskog suda neće ništa riješiti

Takvi smo ljudi. Sve u svemu, na brdovitom Balkanu, gdje su najluđi scenariji uvijek mogući, treba razmisliti i o onom po kojem postaješ političkom manjinom u vlastitoj (jedinoj!) državi. Dalje, naravno, slijedi ono što su Milošević i Tuđman nacrtali na famoznoj salveti u Karađorđevu.

Presuda Europskog suda neće ništa riješiti, osim što će proširiti crnu rupu koja zjapi pod Bosnom i Hercegovinom. Samo kada tri republike u konfederalnoj državnoj zajednici budu mogle donositi svoje izborne zakone, a ne da im to nameću Dayton, Strasbourg ili visoki predstavnik, moći ćemo se nadati neutraliziranju malignog nacionalizma i opstanku BiH kao normalne europske države.

Teško i krvavo iskustvo raspada Jugoslavije itekako se može izbjeći, a nekim novim generacijama stvoriti prilika da u desetljećima pred nama slobodno, bez prisile i nametanja, razvijaju autentične, iskrene, prijateljske veze i saveze u Bosni i Hercegovini.

BiH

Vojin Mijatović: Od 1. januara nijedan poslodavac u FBiH neće moći isplatiti manje od 1.200 KM

Published

on

By

Zamjenik premijera Federacije BiH i federalni ministar razvoja, poduzetništva i obrta Vojin Mijatović izjavio je danas da od 1. januara naredne godine nijedan poslodavac u Federaciji BiH neće moći isplatiti primanja manja od 1.200 KM.

“Ono što je tačno je da od 1. januara naredne godine minimalna plaća neće biti 1.000 KM ali nijedan poslodavac u FBiH neće moći da isplati ispod 1.200 KM. Ne samo da smo ispunili tu famoznu 1.000 KM, nakon stupanja na snagu uredbe, nadamo se do kraja ove godine, neće moći dobiti ispod 1.200 KM – tvrdi Mijatović.

Mijatović je naveo da će, nakon usvajanja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dohotku FBiH u Parlamentu, Vlada na prvoj narednoj sjednici usvojiti Uredbu o obaveznim mjesečnim primanjima radnika u FBiH kojom će to biti regulisano.

Dodao je da su procjene pokazale da se na crnom tržištu u FBiH gube milijarde KM i da će stupanje na snagu Zakona o fiskalizaciji finansijskih transakcija u Federaciji BiH polovinom 2025. značiti kraj za one poslodavce koji ne izdaju fiskalne račune.

Mijatović je istakao da će to značiti dodatne prihode za Federaciju BiH koji bi trebali nadoknaditi pad zbog smanjenja doprinosa ali i stvoriti rezervu za razvojnu komponentu budžeta.

Pojasnio je da se ova Vlada FBiH zadužuje u skladu sa prihodovnom stranom okvira budžeta za ovu godinu, a da je trogodišnji plan zaduženja po kojem sad rade usvojila Vlada koju je vodio Fadil Novalić.

Kraljević: Zakon o fiskalizaciji transakcija u cilju suzbijanja utaje poreza

Dopremijer Federacije BiH i federalni ministar financija Toni Kraljević kazao je danas nakon sjednice Vlade Federacije Bosne i Hercegovine da utvrđeni Nacrt Zakona o fiskalizaciji transakcija ima za cilj suzbijanje utaje poreza, maksimalno minimiziranje tog neformalnog tržišta, kao i suzbijanje nelojalne konkurencije.

– Ako vi fiskalizirate, vaš komšija se bavi istim biznisom i ne fiskalizira, može biti cjenovno povoljniji u  odnosu na vas, što znači nelojalna konkurencija – pojasnio je.

Kraljević je govorio i o edukativnoj komponenti, definiranju i animiranju potrošača i podizanju svijesti, te o važnosti preuzimanja računa, a isto tako i o unaprjeđenju postupaka  samog poreznog nadzora.

Napomenuo je da će implementacija tog zakona omogućiti elektronsko evidentiranje podataka,  što znači i da donosi novost koja se zove Centralna platforma za fiskalizaciju.

Dodao je da njome upravlja Porezna uprava FBiH,  koja je kolektor i posrednik svih podataka koje dolaze  iz elektronskih fiskalnih sistema, što maksimizira i nadzor i kontrolu te sprječava poreznu utaju.

– Naravno, krajnji cilj je poboljšanje naplate javnih prihoda, odnosno punjenje prihodovne strane  budžeta, ali i discipliniranje cijelog tog sistema – kazao je.

 

Osvrnuo se i na dopune Zakona  porezna na dohodak, kojim s omogućava  izuzeće dijela prihoda od poreznog opterećenja, kako bi se dala mogućnost poslodavcima da svoje zaposlenike mogu honorirati  kroz dio bez porezne presije.

– Taj zakon je temporalnog karaktera, nadam se da će to biti od 1. januara do 31. decembra 2025. godine. Temporalnost ovog zakona jasno upućuje na opredijeljenost Vlade FBiH na kompletiranje onoga što nazivamo porezna reforma, a što smo danas krenuli sa online fiskalizacijom – objasnio je Kraljević.

“Penzioneri neće biti taoci usvajanja budžeta”

Na kraju je još dodao da penzioneri neće biti taoci usvajanja budžeta te da je iz ušteda kreirana akumulacija iz koje će biti isplaćena jednokratna pomoć za penzionere.

Postojeći sistem fiskalizacije baziran na Zakonu o fiskalnim sistema iz 2009. godine, koji se implementira od 2010. do 2011. godine.

–  I kada se okrenemo unazad 15 godina, možete zamisliti koliko je, u tehničko-tehnološkom smislu, evoluiranju, razvoju informacijskih  tehnologija i digitalnom poslovanju, postojeći pravni okvir postao tijesan i kompatibilan sa svim tim tehnološkim iskoracima – kazao je ministar Kraljević te dodao da je aktuelna Vlada FBiH fiskalnu reformu nametnula kao prioritet.

Dodao je da ovo danas ne bi mogli nazvati set fiskalnih zakona, s obzirom da je fiskalna reforma najsloženija reforma u svakoj državi, te da je to proces, a da svaki proces ima svoje etape.

– Ovo je prva faza u tom procesu – zaključio je ministar finansija FBiH Toni Kraljević.

FENA
Continue Reading

BiH

Kraj sušnog perioda: Dijelove BiH će pogoditi obilnije padavine, stiže i zatopljenje

Published

on

By

U Bosni i Hercegovini danas će biti oblačno i hladno, a na jugu pretežno sunčano i toplije. Poslije podne se očekuje naoblačenje koje će uvečer donijeti slabu kišu.

U noći na četvrtak padavine će jačati na jugu i jugoistoku, kiša se očekuje u nižim predjelima, a snijeg u brdsko-planinskim.

Puhat će slab do umjeren vjetar, sjeverni i sjeveroistočni.

Jutarnja temperatura vazduha iznosit će od minus dva do četiri, na jugu do šest, u višim predjelima od minus pet, a najviša dnevna od pet do 11, na jugu do 16, u višim predjelima od dva stepena.

BHmeteo: od vikenda toplije

Kako javlja BHmeteo, danas slično vrijeme kao i jučer, a u četvrtak i petak premještanjem još jedne visinske ciklone oko naših krajeva uslijedit će porast oblačnosti u cijeloj zemlji uz koji će samo rijetko biti slabijih padavina.

U nizinama kiša, a u višim krajevima malo snijega. Bez veće promjene u temperaturi, ostaje hladno u većem dijelu zemlje uz ispodprosječne temperature. Jače i lokalno obilnije padavine će se zadržati južnije od naše zemlje tih dana.

Hladniji period koji nas prati skoro od početka novembra će se završiti u subotu 16. novembra. Od subote strujanja okreću na jugozapadna donoseći više sunčanog vremena i osjetnije zatopljenje.

Od nedjelje i početkom sljedeće sedmice dnevne temperature će u mnogim mjestima biti između 15 i 20 stepeni.

Početkom sljedeće sedmice jačanje južnog vjetra i ulazak u nestabilan period koji će najviše padavina donositi Hercegovini i jugozapadu Bosne. Tako će se prekinuti ovaj izrazito sušan period koji u mnogim mjestima traje već više od mjesec dana.

Prognoza FHMZ-a za naredne dane

četvrtak pretežno oblačno vrijeme. Prije podne u Hercegovini slaba kiša, a na istoku i jugoistoku Bosne slab snijeg ili susnježica. Vjetar slab sjeverni i sjeveroistočni. Jutarnja temperatura od -3 do 4, na jugu do 8, a dnevna od 2 do 8, na jugu do 14 °C.

petak pretežno oblačno vrijeme. Poslije podne kiša u Hercegovini, a tokom noći u većini područja. Vjetar slab istočni i sjeveroistočni. Jutarnja temperatura od -3 do 3, na jugu do 8, a dnevna od 2 do 8, na jugu do 14 °C.

subotu pretežno oblačno vrijeme. U prvom dijelu dana kiša u većem dijelu zemlje, a na planinama snijeg. Poslije podne slaba kiša u Hercegovini, na istoku i jugoistoku Bosne. Vjetar slab u Hercegovini i na jugozapadu Bosne jugozapadni, a u ostatku zemlje sjeverni i sjeveroistočni. Jutarnja temperatura od 0 do 6, na jugu do 8, a dnevna od 4 do 10, na jugu do 12 °C.

Continue Reading

BiH

Penzioneri koji imaju zagarantovanu penziju dobit će po 50 KM, oni sa penzijom preko 1.000 KM neće dobiti ništa

Published

on

By

Vlada Federacije BiH donijela je uredbu kojom će penzioneri u FBiH dobiti jednokratnu pomoć od 50 KM i 100 KM, zavisno od visine penzije. Penzioneri koji imaju penzije preko 1.000 KM neće dobiti pomoć.

U Federaciji BiH je 451.000 penzionera od kojihnajviše onih sa najnižom penzijom koja iznosi 573 KM. Penzioneri koji primaju penzije u visini do 685 KM, a što predstavlja zajamčenu penziju primit će jednokratnu pomoć u iznosu od 100 KM. Penzioneri koji imaju primanja između 680 i 1.000 KM dobit će 50 KM.

Iznos je daleko od obećanog, a dio penzionera će biti u potpunosti zaobiđen u smislu dodjele jednokratne pomoći.

Federalni ministar rada i socijalne politike FBiH Adnan Delić ranije je kazao da će se visina jednokratne pomoći kretati između 100 do 200 KM. On je kazao da će penzioneri koji primaju penziju u visini do 1.000 KM trebali dobiti do 200 KM, a oni sa primanjima preko tog iznosa 100 KM jednokratne pomoći, piše Istraga.

To je bio i zahtjev Savez penzionera da se penzionerima koji imaju penzije do 1.000 KM isplati 200 KM, a onima iznad po 100 KM.

Sredstva će se osigurati iz Budžeta FBiH za 2024. godinu.

Continue Reading

Najčitanije