Connect with us

Magazin

Semafori budućnosti dobivaju četvrtu boju, nikad ne biste pogodili koja je

Published

on

CRVENO za zaustavljanje, zeleno za kretanje i žuto za pripremu za zaustavljanje (ili pritisnite gas ako ste poput nekih vozača) odnosno pripremu za polazak. Tako semafori funkcioniraju od 1920-ih, što je čak kodificirano međunarodnim ugovorom kako bi se osiguralo da se ne događaju nesreće i da, primjerice, vozač iz Europe potpuno razumije signale u Tokiju.

Od mehanike do senzora

Tijekom prošlog stoljeća tehnologija se konstantno usavršavala. Električna svjetla zamijenila su prve semafore. Računala su omogućila povezivanje više svjetala, a senzori su im omogućili analizu protoka prometa i podešavanje vremena za maksimalni protok.

Razvijeni su sustavi koji kontroliraju svjetla za cijele gradove, a digitalni modeli toka prometa izbrušeni su do savršenstva.

Pojava autonomnih vozila (AV) unijela je novi zaokret. Ona ne samo da imaju sposobnost da sama voze već mogu i komunicirati jedno s drugim, kao i sa središnjim prometnim računalnim sustavom.

Potrebno je četvrto svjetlo

To znači da AV-ovi postaju dio samog sustava kontrole prometa i mogu zajedno raditi na značajnom poboljšanju protoka prometa. Tim istraživača s Državnog sveučilišta Sjeverne Karoline predložio je da se jednom kada kritični broj AV-ova bude na cesti, tradicionalnom trojcu može dodati četvrto, bijelo svjetlo na semaforu.

Njihov računalni model radio je vrlo dobro u ubrzavanju kretanja kroz raskrižja, ali bilo je prostora za poboljšanje.

“Naš raniji rad uveo je ideju o četvrtom prometnom signalu koji se zove ‘bijela faza’, a koristi se računalnom snagom autonomnih vozila kako bi se ubrzao promet na raskrižjima – ali još nismo razradili što bi ovaj koncept značio za pješake”, kaže Ali Hajbabaie, izvanredni profesor civilnog, građevinskog i ekološkog inženjerstva na Državnom sveučilištu Sjeverne Karoline.

Rezultati su obećavajući

“Sada smo proširili svoje računalno modeliranje kako bismo uzeli u obzir pješački promet, a rezultati su iznimno obećavajući i za pješake i za vozila.”

Kao i u prethodnoj studiji, AV-ovi djeluju kao pastiri za vozila kojima upravljaju ljudi u njihovim trakama. Kada je prisutno dovoljno AV-ova, signal postaje bijel, govoreći ljudskim vozačima da slijede AV ili drugi automobil ispred sebe. Što je više AV-ova, to je brži protok.

Razlika je ovaj put u tome što su pješaci sada uključeni u model. Ono što je tim otkrio jest da se, čak i uz pješački promet, opći protok poboljšao i za vozila i za pješake za više od 25 posto.

Naravno, još je dug put prije nego što takav sustav postane praktičan. Osim postavljanja dovoljno AV-ova na cestu, postoji i problem postavljanja dovoljnog broja signala s četiri svjetla.

Čak i tada bi ljudski vozači trebali početi vjerovati novom bijelom signalu, a potrebno je i modificirati druge signale tako da budu logični za pješake, poput uvođenja trepćućih zelenih svjetala ili nečeg što je odmah čitljivo.

Istraživanje se nastavlja

“Trenutno postavljamo fizičku ispitnu platformu koja će nam omogućiti da eksperimentiramo s ovim konceptom u fizičkom svijetu – ne samo u računalnom modelu”, rekao je Hajbabaie.

“Međutim, vozila koja koristimo u testnom prostoru dovoljno su mala da ih držite u rukama. To će nam pomoći da identificiramo izazove u implementaciji bez troškova – i sigurnosnog rizika – koji je povezan s korištenjem pravih vozila. U međuvremenu, mi smo otvoreni za suradnju s industrijom i istraživačkim partnerima kako bismo istražili načine za napredovanje s ovim tehnologijama.”

Veće je pitanje, naravno, kako uklopiti novo svjetlo u pjesmu koju mališani uče još u vrtiću:

“Na uglu naše ulice semafor stalno stoji,
kada smiješ prelaziti vidiš po zelenoj boji.
Crveno, zeleno, uvijek dobro pazi,
kada vidiš crveno, STOJ!, da te što ne zgazi!”

Nismo baš sigurni da će netko pronaći rimu na rečenicu “Pratite autonomni automobil ispred sebe, ako ga ima, i također prijeđite cestu ako želite, ili u suprotnom samo ostanite gdje jeste, kaže bijelo svjetlo.”

Index.hr

Magazin

Zaboravite na male zelene: Pogledajte kako bi mogli izgledati vanzemaljci (VIDEO)

Published

on

By

Potraga za životom na drugim planetama često se fokusira na potragu za svjetovima koji podsjećaju na naš, s okeanima, šumama i travnjacima. Ali, prema novom istraživanju, možda bismo trebali tražiti ljubičaste planete umjesto plavih ili zelenih. Istraživači tvrde da je ljubičasta boja možda najčešći pokazatelj života na planetama u svemiru.

Iako život na Zemlji postoji već milijardama godina, šume i travnjaci su relativno nova pojava. Tokom većine istorije Zemlje, život je postojao u obliku jednostaničnih organizama. Dakle, ako postoji život na planetama izvan našeg Sunčevog sistema, velike su šanse da su ti organizmi slični onima iz najranijih faza Zemlje.

Biljke koriste hlorofil, što im daje karakterističnu zelenu boju. Međutim, u okruženjima s niskim nivoom kiseonika, dominantni organizmi mogu biti tzv. ljubičaste bakterije. Prema riječima dr Lígie Fonseka Koeljo s Kornel Univerziteta, takva su okruženja vjerovatno najčešća na stranim planetama.

“Ljubičaste bakterije mogu preživjeti u širokom rasponu uslova, što ih čini jednim od primarnih kandidata za život koji bi mogao dominirati na raznim svjetovima”, izjavila je Koeljo. Trenutno nemamo dovoljno naprednu tehnologiju da vidimo planete izvan našeg Sunčevog sistema dovoljno jasno da bismo mogli uočiti ljubičaste diskove. Ali, uskoro bismo mogli biti u mogućnosti otkriti ono što Koeljo naziva “svjetlosnim otiskom prsta“ u spektru koji primamo, što bi ukazivalo da je planeta najsvjetlija na određenim valnim dužinama.

“Moramo stvoriti bazu podataka za znakove života kako naši teleskopi ne bi propustili život ako ne izgleda baš kao ono što susrećemo svakodnevno”, dodala je profesorica Lisa Kalteneger.

Da bi identifikovali dominantne boje u okruženju s niskim nivoom kiseonika, Koeljo i njeni saradnici posjetili su mjesta gdje takvi uslovi preovladavaju, uključujući hidrotermalne izvore, močvare i čak stajaće ribnjake na kampusu. Tamo su pronašli dominantne organizme poznate kao “ljubičaste bakterije”, koje se zapravo pojavljuju u različitim bojama, uključujući nijanse žute i crvene.

Uglavnom, ljubičaste bakterije favorizuju duže valne dužine svjetlosti od većine biljaka, a dio te svjetlosti nalazi se izvan spektra koji možemo vidjeti. Uprkos toj raznolikosti, modeliranje različitih uslova ukazalo je da bi ljubičasta boja ipak mogla biti najčešći pokazatelj života.

Iako je uzbudljivije razmišljati o inteligentnim vanzemaljcima ili šumskim svjetovima punim neobičnih bića, Kalteneger, koja je doslovno napisala knjigu o astrobiologiji, tvrdi da je otkrivanje ljubičastih planeta ključno. Otkrivanje jednog takvog planeta moglo bi značiti da je život u svemiru uobičajan, što bi sugerisalo da bi napredniji organizmi mogli postojati na udaljenijim svjetovima, prenosi “Klik”.

“Tek otvaramo oči prema tim fascinantnim svjetovima oko nas”, izjavila je Kalteneger. “Ljubičaste bakterije mogu preživjeti i uspijevati u tako raznolikim uslovima da je lako zamisliti kako bi na mnogim različitim svjetovima ljubičasta mogla biti nova zelena.” Istraživanje je objavljeno u časopisu “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”.

Nastavi čitati

Magazin

VIDEO Prodaje se Sennina Honda NSX, a prodavač ima jedan uvjet

Published

on

By

USKORO se obilježava 30 godina od tragične pogibije Ayrtona Senne, a tim povodom u prodaju je stigao njegov najdraži osobni auto.

Legendarni F1 pilot obožavao je Hondu NSX u čijem je razvoju i osobno sudjelovao. Poznat i kao japanski Ferrari, NSX je sasvim sigurno najbolja Honda svih vremena, a po mnogima i najbolji japanski supersportski automobil.

Stoga ne čudi što je Senna imao tri primjerka. Onaj najpoznatiji, koji se pojavljuje i u dokumentarcu Racing Is In My Blood, prelijepi primjerak koji je životni vijek proveo na portugalskim cestama sad je u ponudi Auto tradera, a za automobil se traži 500.000 funti.

> Oglas možete vidjeti ovdje

Za ovaj nemali iznos dobiva se više od automobila. To je unikatni djelić povijesti i vjerojatno najprepoznatljiviji artefakt F1 legende. Ovaj auto vozio je trostruki prvak Formule 1 koji je osvojio 41 Grand Prix i bio inspiracija mnogim pilotima današnjice uključujući Lewisa Hamiltona. Tragično je preminuo 1. svibnja 1994. godine na VN San Marina.

Trenutni vlasnik Robert McFagan kupio je NSX u Portugalu i od tada ga pazi i mazi. Automobil je prešao oko 63.000 km, a jedini uvjet prodavača je da primopredaja automobila bude u kolovozu nakon manifestacije Senna Exhibition u Silverstoneu.

Index.hr

Nastavi čitati

Magazin

Ovaj začin je veoma zdrav, a može zamijeniti vegetu: Reguliše probavu, ‘čisti’ jetru i bubrege

Published

on

By

Ljupčac često nazivaju biljka vegeta ili biljka magi (od njemačkog Maggikraut), jer jelima daje ugodan i intenzivan miris po ovim poznatim začinima.

Historija biljke seže još u doba starog Rima, gdje je stigla iz južnog Irana, a zatim su je benediktinci prenijeli na sjever Europe. Pripisivale su joj se i afrodizijačke moći pa se koristila u pripremi ljubavnih napitaka. Najčešće se uzgaja kao dvogodišnja biljka. Bujnog je rasta, u visinu raste oko metar i pol, nerijetko i dva, te metar u širinu.

 

Cijela biljka je iskoristiva, od korijena do sjemena, iako se u kulinarstvu najčešće upotrebljavaju svježi listovi, koji su u kod nas dostupni od marta do oktobra. Tokom zime mogu se koristiti listovi spremljeni u zamrzivaču ili osušeni. Teško se uzgaja u teglama, ali možete pokušati – ako uspijete, neće vam biti žao. U kulinarstvu ljupčac se odlično slaže s mesom, ribom, sirom i povrćem.

 

Nezamjenjiv je začin u juhama, jelima s povrćem i umacima te u jelima od mesa. Posebnu aromu i specifičan miris daje ajvaru. Ali, kod dodavanja ovog začina jelima treba biti pažljiv jer vrlo lako nadvlada ostale začine i osnovni miris jela. Ljupčac pomaže izlučivanju vode.

 

To se svojstvo pripisuje eteričnom ulju kojega ima u korijenu. Korijen se rijetko koristi sam, ali je dragocjen sastojak čajnih mješavina za izlučivanje vode. Ponekad se korijen ili suhi listovi ljupčaca dodaju čajevima za želudac ili za čišćenje krvi.

 

Teško je utvrditi dodaje li se ljupčac tim čajevima zbog ljekovitog učinka ili samo zbog ugodnog okusa koji se postiže dodavanjem i najmanje količine te biljke.

Stimulira mokrenje i regulira probavu, čisti jetru, pomaže kod napetosti. Kod žena može pospješiti menstruaciju, a trudnice je ne smiju koristiti. Ne smije se koristiti ni kod povišene temperature, javlja Zivim.hr.

Nastavi čitati

Najčitanije