Connect with us

Svijet / Zanimljivosti

U Njemačkoj javni prijevoz u iduća tri mjeseca gotovo besplatan za sve

Published

on

Tijekom tri ljetna mjeseca svi u Njemačkoj će moći koristiti javni prijevoz za svega devet eura mjesečno. To je dio mjera za smanjenje potrošnje goriva zbog rata u Ukrajini. Ali, pitanje je donosi li to dugoročno nešto.

Uskoro počinje ljeto jeftine vožnje javnim prijevozom u Njemačkoj. Od početka lipnja svi će u zemlji za samo devet eura mjesečno moći koristiti sve gradske autobuse, tramvaje, metro ili regionalne vlakove.

Dakle, za tri mjeseca putnici će ukupno platiti 27 eura, što je pola najjeftinije mjesečne karte za gradski prijevoz u Berlinu. Karta će se zvati „9 za 90“. Karta će se moći kupiti i za samo jedan ili dva od ta tri mjeseca, a važit će samo za lokalni prijevoz te za prijevoz regionalnim vlakovima, a ne i za brze međugradske vlakove tipa IC (Intercity) i ICE (Intercity Express). To znači da će se načelno iz svakog mjesta moći putovati u svako drugo mjesto, ali često ne direktnom linijom nego uz jedno ili više presjedanja. S obzirom na već poslovična kašnjenja njemačkih vlakova to bi moglo ponekad značiti da se put oduži, piše Deutsche Welle.

Ovako njemačka vlada reagira na rusku invaziju u Ukrajini, koja je ionako visoke cijene energenata dodatno povećala. „Svatko tko koristi javna sredstva prijevoza daje veliki doprinos nastojanju da se naša zemlja učini nezavisnom od ruskih energenata i da napreduje na putu do klimatske neutralnosti“, rekao je nedavno njemački ministar prometa Volker Wissing iz redova Liberala.

Budući da će gubitak regionalnim prijevoznicima biti nadoknađen iz državne blagajne, savezna vlada predviđa tromjesečne troškove u visini od 2,5 milijardi eura.

Za domaće i za turiste

Glavni cilj ove akcije je da se ljudima olakša odnosno prije svega pojeftini put do posla i nazad, ali koncept je mnogo širi. Tko ima vremena i nije mu teško presjedati, može ovom kartom proputovati cijelu Njemačku, pa i posjetiti neka prekogranična mjesta. Dugoročno bi to moglo navesti više ljudi na korištenje javnog prijevoza umjesto osobnih automobila. A od ove mjere će imati koristi i turisti, jer kartu može kupiti svatko.

No, glasnogovornica Njemačkog turističkog saveza Huberta Sasse naglašava da ova vremenski ograničena mjera za turizam u Njemačkoj neće imati veće efekte: „Iako je karta atraktivna ponuda, ljude na javni prijevoz nećete motivirati samo niskom cijenom, naročito jer je vremenski ograničena. Naš Savez odavno traži brzu i konzekventnu izgradnju željezničke mreže i infrastrukture javnog prijevoza, bolju povezanost vlakova i više polazaka po satu. Samo onda će prijelaz na javni prijevoz biti uspješan.“

Zadovoljiti potražnju – ali samo u gradu?

Regionalnim vlakovima u Njemačkoj na posao dnevno ide čak 13 milijuna ljudi. Oni se stalno žale na prepune vagone i kašnjenja vlakova – ili čak njihovo kratkoročno otkazivanje. Njemačke željeznice tvrde da je uzrok u radovima na prugama koji će dugoročno poboljšati uvjete putovanja. „S novim vlakovima i novom infrastrukturom ćemo povećati kapacitet i udobnost za putnike”, kaže Maria Menz, glasnogovornica njemačke željeznice Bundesbahn (DB).

Ne zna se kako će se ova ponuda odraziti na potražnju. U jednoj anketi 44 posto ispitanika je navelo da će vjerojatno ili u svakom slučaju iskoristiti tu mogućnost. U gradovima je takvih odgovora 60 posto, a na selu 40 posto. Kritičari smatraju da će ova ponuda ostati skoro bez posljedica na seoske regije, gdje su ljudi upućeni na korištenje osobnog automobila jer je ponuda javnog prijevoza oskudnija nego u gradovima.

Kako dalje nakon kolovoza?

Lokalna i regionalna poduzeća za prijevoz putnika su zadovoljna pažnjom koja im se sada u okviru ove akcije poklanja, ali se istovremeno žale na dodatni birokratski posao. Potrebno je bilo u vrlo kratkom vremenu razviti nove platforme za prodaju karte, prije svega za online prodaju, a mjesečnim pretplatnicima se mora vratiti razlika u cijeni.

Zasad je velika nepoznanica što će se desiti nakon kolovoza. U koalicijskom ugovoru savezna Vlada se obvezala na povećanje finacijske pomoći javnom prijevozu. Ali to je bilo dogovoreno prije nego što su inflacija i rat doveli do naglog poskupljenja nafte i plina. Ni ministarstvo financija, ni ministarstvo prometa, a oba su u rukama Liberala (FDP), još nisu službeno odobrili niti jedno financiranje mimo projekta karte od devet eura. Stoga postoji bojazan da bi cijene karata nakon ove vrlo povoljne tromjesečne ponude mogle naglo porasti jer se i cijene energenata drastično povećavaju.

Usprkos svim dilemama, brojni zagovaratelji ekološkog načina transporta su uvjereni da će ova ponuda mnoge ljude navesti na to da ubuduće svoje osobne automobile češće ostave u garaži.

Mjesečne karte od 9 eura u prodaji će biti od 23. svibnja.

N1

Svijet / Zanimljivosti

Svemir nema rub, a stvarnost ne vidimo očima: Zanimljivosti o životu koje niste znali

Published

on

By

SVAKI dan naučimo nešto novo. Svijet je još uvijek pun neotkrivenih stvari, a neke od njih nećemo ni doživjeti. Međutim postoje i neke činjenice koje su nam cijelo vrijeme pred nosom, a nikada ih nismo primijetili, ili uopće razmišljali o njima. Netko je na Redditu postavio pitanje upravo o takvim činjenicama, a odgovori su bili fascinantni. Izdvojili smo najbolje među njima.

Svako književno djelo koje smo ikada pročitali je samo kombinacija 30 slova.

Postoji i teorija u kojoj bi neograničeni broj majmuna, uz neograničeno vrijeme, mogao napisati sva Shakespeareova djela – jednom bi se kombinacija pogodila. Svaka sličnost s nekim literarnim djelima je nenamjerna.

Milijun sekundi je 11 dana, a milijarda sekundi 31 godina.

Nije dobro gubiti vrijeme! Ipak, kad ovako postavimo stvari, možda ćemo drugačije gledati na njega. Ili upasti u egzistencijalistički užas kad zakasnimo na ručak.

Svemir nema rub.

Iako nitko pouzdano ne zna kojeg oblika je svemir i koliko je točno beskonačan, znanstvenici su prilično sigurni da nije jasno omeđen. Možda o tome treba pitati zagovornike teorije da je zemlja ravna, oni zasigurno imaju jasniji odgovor.

Ako postavimo ogledalo jednu svjetlosnu godinu od Zemlje, možemo vidjeti dvije godine u prošlost.

Zvuči kao dobra marketinška kampanja za neku od onih krema za pomlađivanje, gdje se svi vrlo dramatično gledaju u ogledalu.

Ili smo jedina živa bića u svemiru ili nismo.

Svaka od tih mogućnosti je prilično misteriozna – možda nećemo upoznati Marsovce, ali kontakt s drugim planetima bio bi zanimljiv. I vjerojatno ne baš sličan onima u američkim filmovima, jer iz nekog razloga vanzemaljci uvijek slete k njima.

Postoji jednako beskonačno brojeva između 1 i 0 kao između negativne i pozitivne beskonačnosti.

Dobar razlog za ozbiljno se zamisliti. Ili dobiti jedinicu iz matematike u osmom osnovne.

Ne vidimo stvarnost, nego refleksije svjetlosti.

Budući da naše oči mogu registrirati samo mali spektar u rasponu svjetlosti i boja, stvarnost vjerojatno izgleda puno drukčije nego što je mi vidimo. Pitajte šišmiše.

Zapravo nikada ne diramo ništa.

Osjećaj dodira zapravo su samo atomi koji se odguruju zbog jednakih naboja, ali nikada ne dolaze u kontakt. U tom smislu, nikada nismo imali potpuni “kontakt” ni s čime.

Sve što čitamo, gledamo i čujemo je samo točka.

Bilo koja pjesma, slika, knjiga ili video može se pretvoriti u digitalni niz jedinica i nula. Ako u taj niz stavimo točku, možemo ga pretvoriti u decimalni broj i staviti na brojevnu crtu. Dakle, sav novi sadržaj koji konzumiramo zapravo je samo točka na brojevnoj crti. Tako i ovaj članak – budite sretni što ste otkrili ovako dobru točku.

1990. godina bliža je slijetanju na Mjesec nego današnjici.

Ovo nije posebno nadrealno ili fascinantno, ali definitivno je uspjelo postići da se osjećamo staro.

Zrno prašine je po veličini na pola puta između protona i Zemlje.

Zamislite što se tek dogodi kad ne usisate kuću tjedan dana. Možda stvorite novu galaksiju.

Ako žena rodi samo sinove, prva je osoba u povijesti svojih gena koja nije rodila ženu. Obrnuto vrijedi za očeve koji imaju samo kćeri.

Budući da nam je zemlja pred demografskim kolapsom, ove dvije teorije mogu se i kombinirati, ali onda ne zvuče toliko zanimljivo.

Naše oči imaju “mrtvi kut”

U donjem lijevom i desnom kutu naših očiju postoji mrtva točka i u tom smjeru ne možemo vidjeti. Ako zatvorimo jedno oko, smetat će nam i nos, piše Index.hr.

Kad bi Sunce bilo veličine bijelog krvnog zrnca, Mliječna staza bila bi veličine SAD-a.

Još jedna zanimljiva usporedba. Ne znamo kako se u ovo uklapa zrnce prašine iz ranijeg navoda, kad istražimo, javit ćemo.

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Teška nesreća u Hrvatskoj: Penzioner (80) ušao u kontra smjer i sudario se s vozilom iz BiH

Published

on

By

U petak, 17. januara 2025. godine, se na autoputu A3 u Hrvatskoj dogodila se saobraćajna nesreća u kojoj su učestvovala dva automobila.

Naime, 80-godišnji vozač je vozio suprotnim trakom u smjeru Zapada kada je naletio na drugo vozilo bh. tablica kojim je upravljao 58-godišnjak, a na mjestu suvozača nalazila se 55-godišnjakinja.

Policija protiv 80-godišnjaka podnosi krivičnu prijavu nadležnom državnom tužilaštvu zbog krivičnog d‌jela Izazivanje saobraćajne nesreće.

“Nakon sudara ova dva vozila, automobil bosanskohercegovačkih registracijskih oznaka je udario u središnju odbojnu ogradu te je odbačen na sjevernu traku autoputa, dok se automobil 80-godišnjaka zaustavio na saobraćajnoj traci za zaustavljanje vozila u nuždi”, saopštila je PU brodsko-posavska.

U nesreći su teško povrijeđeni 55-godišnjakinja i 80-godišnjak, dok je 58-godišnjak lakše povrijeđen.

Svi su zadržani na na daljnjem liječenju u bolnici u Slavonskom Brodu, a protiv 80-godišnjeg vozača policija podnosi krivičnu prijavu nadležnom državnom tužilaštvo zbog krivičnog d‌jela Izazivanje saobraćajne nesreće.

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Ispao im novac na pruzi, tražile ga: Voz usmrtio dvije sestre

Published

on

By

Na relaciji Zemun – Niš, kod Lapova, putnički voz udario je dvije ženske osobe.

Kako Blic saznaje, riječ o rođenim sestrama K. Ž. (32) i N.Ž. (31).

Njih dvije su pješice prelazile prugu.
One su pošle u Udruženje za pomoć osobama sa invaliditetom “Zora” Lapovo.

Vatrogasci su jednu nastradalu osobu izvlačili jer je bila ispod voza. Navodno, one su bile na pruzi jer im je ispao novac, pa su ga tražile. Voz nisu vid‌jele, niti su ga čule, prenosi Blic.

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Izraelci tokom noći napali šator u humanitarnoj zoni, ubijeno pet članova jedne porodice

Published

on

By

Izrael je tokom noći izveo novi napad na Khan Younis u Gazi i to u predjelu gdje se nalazi humanitarna zona.

Kako piše palestinska novinska agencija Wafa, u napadu na šator u kojem se nalaze raseljene osobe ubijeno je pet osoba.

Svi ubijeni su bili članovi iste porodice.

Među žrtvama je bila žena i njeno troje djece, navodi agencija Wafa.

Također, u zapadnom dijelu Khan Younis, pucnjava iz izraelskih mornaričkih brodova povrijedila je jednu ženu.

Klix

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

VIDEO Kinezi pokrenuli mračan projekt koji usporava rotaciju Zemlje: Posljedice bi mogle biti strašne

Published

on

By

Kada je Kina 2006. godine završila izgradnju brane Tri klanca, najveće hidroelektrane na svijetu, projekt je označen kao historijski tehnološki i energetski podvig. Smještena na rijeci Yangtze, zapadno od grada Yichanga u provinciji Hubei, izgradnja brane trajala je 17 godina i koštala 37 milijardi dolara. Danas generira oko 0,54 TWh električne energije dnevno, dovoljno za opskrbu 5,4 miliona domaćinstava na mjesec dana.

Osim proizvodnje energije, kineska vlada istaknula je kako je brana ključna za sprječavanje katastrofalnih poplava u nižim područjima zemlje. Međutim, iza tog grandioznog projekta krije se visoka cijena – kako za ljude, tako i za planetu.

Da bi brana Tri klanca postala stvarnost, 1,5 miliona ljudi bilo je prisiljeno napustiti svoje domove. Njihov je odlazak omogućio potapanje 13 gradova i 140 naselja. No, šteta nije bila samo društvena. NASA je tokom godina izrazila zabrinutost zbog ekoloških posljedica, uključujući zagađenje, klizišta, povećanu seizmičku aktivnost te rizik od bolesti povezanih s vodom.

Na svojoj stranici Earth Observatory, NASA je istaknula: „Opsežnost projekta popraćena je ogromnim kontroverzama. Zabrinutosti uključuju ekološke posljedice, relokaciju 1,2 miliona ljudi te potapanje gradova, sela, arheoloških lokaliteta i odlagališta opasnog otpada.“ Osim toga, akumulacija vode u brani stvorila je promjene u ekosistemu, dok su zabilježene i promjene saliniteta u estuariju rijeke Yangtze.

Usporavanje Zemljine rotacije

Dok se o društvenim i ekološkim posljedicama naširoko raspravlja, manje je poznato da brana Tri klanca utječe i na samu rotaciju Zemlje. Naime, NASA objašnjava kako značajne promjene u masi na Zemlji – poput ogromnih količina vode pohranjenih u brani – mogu utjecati na način na koji se planeta okreće.

Dr. Benjamin Fong Chao, geofizičar iz NASA-inog Goddard Space Flight Centra, pojasnio je da brana ima kapacitet od 40 kubnih kilometara vode, što je jednako 10 biliona galona. Ova masa utječe na Zemljinu inerciju, što uzrokuje sitne promjene u dužini dana.

Primjerice, potres u Indijskom okeanu 2004. godine, koji je imao magnitudu od 9,1, smanjio je dužinu dana za 2,68 mikrosekundi. S druge strane, puni kapacitet brane Tri klanca povećava dužinu dana za 0,06 mikrosekundi. Također, pomiče Zemljin pol za otprilike dva centimetra.

Šta nam ovo govori o budućnosti?

Iako su te promjene minimalne i usporedive s onima koje uzrokuju prirodne katastrofe, one ipak otvaraju važna pitanja o dugoročnim posljedicama ljudskih aktivnosti na planetu.

Kina već planira izgradnju još veće hidroelektrane na rijeci Yarlung Zangbo, koja bi mogla biti tri puta snažnija od brane Tri klanca. Ova ideja izazvala je nove zabrinutosti među ekolozima zbog potencijalno još većih posljedica.

Dok se suočavamo s izazovima poput klimatskih promjena i prenamjene prirodnih resursa, priča o brani Tri klanca podsjeća nas da svaka intervencija u prirodu dolazi s neočekivanim posljedicama – ponekad na nivoima koje tek počinjemo razumijevati.

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Zekanović i Plenković se složili – “Balkan je sinonim za nazadno društvo pod utjecajem pravoslavlja i islama!”

Published

on

By

Nakon jednomjesečne pauze zastupnici Hrvatskog sabora vratili su se u klupe u srijedu 15. januara. Bila je to prilika da hrvatski premijer Andrej Plenković i njegovi ministri odgovore na mnoga neugodna pitanja nakon teškog izbornog poraza njihovog kandidata Dragana Primorca na predsjedničkim izborima.

Sjednica je počela hvalospjevima predsjednika Sabora Gordana Jandrokovića (HDZ) prvom predsjedniku Hrvatske Franji Tuđmanu. Podsjetio je Jandroković da je prije tačno 33 godine, 15. januara 1992. godine, Hrvatska postala međunarodno priznata država, a istoga datuma, 15. januara 1998. godine završena mirna reintegracija Hrvatske.

Zbog ciljeva koje je vizionarski zacrtao predsjednik Franjo Tuđman i koje smo uspjeli ostvariti, Hrvatska današnji trenutak dočekuje kao stabilna, sigurna i snažno međunarodno pozicionirana zemlja. U potpunosti smo integrirani u Europsku uniju i NATO, osnaženi brojnim gospodarskim postignućima i pozitivnim pokazateljima. S takvom se respektabilnom stečevinom ne smijemo poigravati. Pogotovo danas, u vremenu koje zahtijeva krajnju trezvenost, razboritost i mudrost u vođenju države. A od svih nas koji djelujemo u javnom prostoru – i posebnu odgovornost za izgovorenu riječ”, kazao je Jandroković.

Bio je to, slučajno ili ne, simboličan uvod za skandal koji će uslijediti tokom sjednice i koji će potvrditi da se Hrvatska u političkom smislu malo ili nikako odmakla od vremena Franje Tuđmana obilježenog profašističkim iluzijama o posebnosti i supremaciji Hrvatske nad njenim okruženjem.

Zekanović: Balkan je sinonim za nazadno društvo pod utjecajem pravoslavlja i islama

Potaknut čestim pominjanjem Zapadnog Balkana od kolega u saboru, Hrvoje Zekanović iz Hrvatske demokršćanske stranke, bliskog partnera vladajućeg HDZ-a, iznio je niz skandaloznih tvrdnji o hrvatskom susjedstvu koje su nažalost u hrvatskoj javnosti prošle neopaženo.

“Nisam jedini u ovoj sabornici koji je alergičan na pojam Balkan, pa da ga samo kratko definiramo. Pojam Balkanski poluotok zapravo uopće ne postoji. Odnosno, ne može postojati jer je veza od Tršćanskog zaljeva odnosno Riječkog zaljeva pa do Crnog mora veća nego što je od Tršćanskog zaljeva do Sjevernog mora. Dakle, ono što ima veću povezanost ne može biti poluotok.

Nadalje, Balkan geografski možemo definirati kao prostor južnije od Save, istočnije od Drine ili istočnije od planine Balkan. Hrvatska je mediteranska, srednjoevropska ili panonska zemlja, nije zemlja Balkana. Tako da, evo, pokušavamo na svaki mogući način da se Hrvatska, ali i Bosna i Hercegovina, ne spominju u kontekstu Balkana. Balkan je sinonim za nazadno društvo, za kulturološki pojam… Mi smo zemlja koja je pod utjecajem kršćanstva, dijelom protestantizma, malim dijelom pravoslavlja i islama, a dok je Balkan isključivo pod utjecajem ove zadnje dvije religije (pravoslavlja i islama)”, kazao je Zekanović u saboru i nažalost nije izazvao nikakvu negativnu reakciju niti osudu.

Čak štaviše, dobio je podršku od premijera Plenkovića koji se složio sa ovim šovinističkim istupom Zekanovića.

“Što se toga tiče, slažem se sa vama. Mislim da smo to već u ovom visokom domu rješavali početkom dvijetisućitih”, kazao je Plenković.

Inače, od svih HDZ-ovih koalicijskih partnera, osim DP-ovog ministra gospodarstva Ante Šušnjara, Zekanović je jedini koji je bio viđen u štabu Dragana Primorca u izbornoj noći.

(Samir Begović / SB)

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije