Connect with us

Svijet / Zanimljivosti

U Njemačkoj javni prijevoz u iduća tri mjeseca gotovo besplatan za sve

Published

on

Tijekom tri ljetna mjeseca svi u Njemačkoj će moći koristiti javni prijevoz za svega devet eura mjesečno. To je dio mjera za smanjenje potrošnje goriva zbog rata u Ukrajini. Ali, pitanje je donosi li to dugoročno nešto.

Uskoro počinje ljeto jeftine vožnje javnim prijevozom u Njemačkoj. Od početka lipnja svi će u zemlji za samo devet eura mjesečno moći koristiti sve gradske autobuse, tramvaje, metro ili regionalne vlakove.

Dakle, za tri mjeseca putnici će ukupno platiti 27 eura, što je pola najjeftinije mjesečne karte za gradski prijevoz u Berlinu. Karta će se zvati „9 za 90“. Karta će se moći kupiti i za samo jedan ili dva od ta tri mjeseca, a važit će samo za lokalni prijevoz te za prijevoz regionalnim vlakovima, a ne i za brze međugradske vlakove tipa IC (Intercity) i ICE (Intercity Express). To znači da će se načelno iz svakog mjesta moći putovati u svako drugo mjesto, ali često ne direktnom linijom nego uz jedno ili više presjedanja. S obzirom na već poslovična kašnjenja njemačkih vlakova to bi moglo ponekad značiti da se put oduži, piše Deutsche Welle.

Ovako njemačka vlada reagira na rusku invaziju u Ukrajini, koja je ionako visoke cijene energenata dodatno povećala. „Svatko tko koristi javna sredstva prijevoza daje veliki doprinos nastojanju da se naša zemlja učini nezavisnom od ruskih energenata i da napreduje na putu do klimatske neutralnosti“, rekao je nedavno njemački ministar prometa Volker Wissing iz redova Liberala.

Budući da će gubitak regionalnim prijevoznicima biti nadoknađen iz državne blagajne, savezna vlada predviđa tromjesečne troškove u visini od 2,5 milijardi eura.

Za domaće i za turiste

Glavni cilj ove akcije je da se ljudima olakša odnosno prije svega pojeftini put do posla i nazad, ali koncept je mnogo širi. Tko ima vremena i nije mu teško presjedati, može ovom kartom proputovati cijelu Njemačku, pa i posjetiti neka prekogranična mjesta. Dugoročno bi to moglo navesti više ljudi na korištenje javnog prijevoza umjesto osobnih automobila. A od ove mjere će imati koristi i turisti, jer kartu može kupiti svatko.

No, glasnogovornica Njemačkog turističkog saveza Huberta Sasse naglašava da ova vremenski ograničena mjera za turizam u Njemačkoj neće imati veće efekte: „Iako je karta atraktivna ponuda, ljude na javni prijevoz nećete motivirati samo niskom cijenom, naročito jer je vremenski ograničena. Naš Savez odavno traži brzu i konzekventnu izgradnju željezničke mreže i infrastrukture javnog prijevoza, bolju povezanost vlakova i više polazaka po satu. Samo onda će prijelaz na javni prijevoz biti uspješan.“

Zadovoljiti potražnju – ali samo u gradu?

Regionalnim vlakovima u Njemačkoj na posao dnevno ide čak 13 milijuna ljudi. Oni se stalno žale na prepune vagone i kašnjenja vlakova – ili čak njihovo kratkoročno otkazivanje. Njemačke željeznice tvrde da je uzrok u radovima na prugama koji će dugoročno poboljšati uvjete putovanja. „S novim vlakovima i novom infrastrukturom ćemo povećati kapacitet i udobnost za putnike”, kaže Maria Menz, glasnogovornica njemačke željeznice Bundesbahn (DB).

Ne zna se kako će se ova ponuda odraziti na potražnju. U jednoj anketi 44 posto ispitanika je navelo da će vjerojatno ili u svakom slučaju iskoristiti tu mogućnost. U gradovima je takvih odgovora 60 posto, a na selu 40 posto. Kritičari smatraju da će ova ponuda ostati skoro bez posljedica na seoske regije, gdje su ljudi upućeni na korištenje osobnog automobila jer je ponuda javnog prijevoza oskudnija nego u gradovima.

Kako dalje nakon kolovoza?

Lokalna i regionalna poduzeća za prijevoz putnika su zadovoljna pažnjom koja im se sada u okviru ove akcije poklanja, ali se istovremeno žale na dodatni birokratski posao. Potrebno je bilo u vrlo kratkom vremenu razviti nove platforme za prodaju karte, prije svega za online prodaju, a mjesečnim pretplatnicima se mora vratiti razlika u cijeni.

Zasad je velika nepoznanica što će se desiti nakon kolovoza. U koalicijskom ugovoru savezna Vlada se obvezala na povećanje finacijske pomoći javnom prijevozu. Ali to je bilo dogovoreno prije nego što su inflacija i rat doveli do naglog poskupljenja nafte i plina. Ni ministarstvo financija, ni ministarstvo prometa, a oba su u rukama Liberala (FDP), još nisu službeno odobrili niti jedno financiranje mimo projekta karte od devet eura. Stoga postoji bojazan da bi cijene karata nakon ove vrlo povoljne tromjesečne ponude mogle naglo porasti jer se i cijene energenata drastično povećavaju.

Usprkos svim dilemama, brojni zagovaratelji ekološkog načina transporta su uvjereni da će ova ponuda mnoge ljude navesti na to da ubuduće svoje osobne automobile češće ostave u garaži.

Mjesečne karte od 9 eura u prodaji će biti od 23. svibnja.

N1

Svijet / Zanimljivosti

VIDEO Eksplodirao električni Mercedes dok se punio na kućnoj utičnici

Published

on

By

Iako statistike pokazuju da električni automobili ne planu češće od benzinaca ili dizelaša, karakteristika požara kod električnih vozila i dalje izaziva zabrinutost. Naime, takvi požari su teži za gašenje, posebno kada se dogode tokom punjenja vozila.

Nedavni primjer dolazi iz Velike Britanije, gdje je električni Mercedes-Benz EQA, vrijedan 60.000 eura, eksplodirao i izazvao požar u domu Scotta i Georgine Bayliss u Sprattonu.

Scott Bayliss opisao je trenutak eksplozije: “Gledali smo televiziju i odjednom se začuo prasak. Moj sin je mislio da je vatromet, ali zatim smo čuli snažnu eksploziju, poput bombe. Vatra je bila posvuda, a žestina plamena koja je zahvatila automobil i pročelje kuće bila je zastrašujuća.”

Na sreću, porodica je uspjela izaći iz kuće, dok je Scott pokušavao obuzdati vatru pomoću šmrka i vode.

Vozilo, koje je imalo više od 75.000 kilometara, bilo je spojeno na punjač kad je došlo do eksplozije. Baterija se nekontrolisano pregrijala, a vatra je eskalirala. Vatrogasci upozoravaju da za gašenje požara na električnim vozilima često treba više od 10.000 litara vode, u usporedbi s oko 2700 litara potrebnih za gašenje benzinskih i dizelskih vozila.

Index.hr

Continue Reading

Svijet / Zanimljivosti

Njemačka penzija nakon pet godina rada: Evo koliko novca se može očekivati

Published

on

By

Radnici u Njemačkoj imaju pravo na penziju nakon samo pet godina uplaćivanja doprinosa. Na koliko novca onda imate pravo?

Teško da bilo koja druga tema toliko pogađa radnike u Njemačkoj kao penzije. Sve je više starijih u odnosu na znatno mlađe. U isto vrijeme, mlađi ljudi moraju financirati mirovine starijih ljudi. Vlada stoga želi iz temelja reformirati penzioni sistem i stoga uvesti takozvani “Penzioni paket II”.

Ono što mnogi ljudi ne znaju jest da je u Njemačkoj moguće otići u penziju nakon samo pet godina uplaćivanja doprinosa. Koliko zapravo novca mogu dobiti građani?

Kolika se njemačka penzija može očekivati

Prosječna osoba koja zarađuje u Njemačkoj trenutno mora raditi 45,2 godine da bi dobila penziju od 1.500 eura mjesečno. Međutim, mnogi se penzioneri nakon dugog radnog vijeka moraju zadovoljiti s malo novca: prosječna neto penzija 2023. iznosila je tek 1.007 eura, piše magazin Fenix.

Ako želite ranije u penziju, morate očekivati odbitke. Minimalno razdoblje osiguranja u Njemačkoj je kratko: teoretski dobivate penziju nakon samo pet godina rada. Međutim, zahtjev je tada odgovarajuće nizak.

Koliku ćete penziju dobiti možete izračunati pomoću mirovinske formule – čak i uz minimalni staž osiguranja od pet godina.

Za ovaj izračun pretpostavlja se da je tokom razdoblja prikupljeno pet penzionih bodova. Od povećanja penzija u julu 2024. primili ste ukupno 39,32 eura po bodu zarade. To znači da prosječan primatelj nakon pet godina rada može očekivati penziju od 196,60 eura.

Kako izračunati kolika će njemačka penzija biti

Prema Deutsche Rentenversicherung formula za penziju pomoću koje možete izračunati pravo je sljedeća: “5 bodova zarade x 1 (faktor pristupa) x 39,32 eura (trenutna vrijednost penzije) x 1 (faktor vrste penzije)”.

Platni bod

Kako bi dosegao tačno jedan platni bod, zaposlenik mora zaraditi 45.358 eura bruto u 2024. godini, prema Deutsche Rentenversicherung. Vrijednost je rezultat usporedbe vlastitih godišnjih primanja s prosječnim primanjima svih osiguranika. Ako je vrijednost točno u prosjeku, vrijedi jedan bod.

Faktor pristupa

Pri izračunu penzije uzimaju se u obzir dodaci i odbici. Postoje odbici ako se umirovite prije određene dobi za penzionisanje. Postoje doplate ako se odreknete penzije nakon što ste dosegnuli dob za penzionisanje. Bez dodataka ili odbitaka, faktor pristupa je 1,0.

Trenutna vrijednost penzije

Trenutno iznosi 39,32 eura i prilagodit će se ekonomskoj situaciji prema Deutsche Rentenversicherung.

Penzioni faktor

Određuje se prema vrsti penzije. Starosne penzije ili penzije za skrb o djeci imaju vrijednost 1,0. S druge strane, mirovine udovaca imaju faktor 0,55 ili 0,6. Do 2036. godine, svih 16,5 milijuna baby boomera trebalo bi dosegnuti dob za penzionisanje, izvještavaju njemački mediji.

Continue Reading

Svijet / Zanimljivosti

Kako je novi šef Pentagona govorio o Izraelu: “Priča o izabranom narodu koja nije završila 1948. godine”

Published

on

By

Novi predsjednik SAD-a Donald Trump ranije je saopćio kako će za novog šefa Pentagona, odnosno Ministarstva odbrane SAD-a imenovati Petea Hegsetha, a vrlo brzo na društvenim mrežama podijeljeni su njegovi stavovi o jednom od najvažnijih geopolitičkih pitanja – odnosu Izraela i Palestine.
Uzevši u obzir da je protekli period Hegseth proveo kao voditelj na Fox Newsu, njegovo izvještavanje se posebno odnosilo na Izrael i dešavanja na Bliskom istoku.Tim povodom, Hegseth je vodio emisiju pod nazivom “Bitka u Svetoj zemlji: Izrael u ratu”, gdje je govorio o uzrocima rata na Bliskom istoku, a što je posebno povezivao sa historijskim i vjerskim vezama.

“Ovo je bio dobro orkestriran plan koji su tokom godina osmislili izabrani čelnici Gaze s jedinom namjerom da regiju održe ukorijenjenom u beskrajnom ciklusu krvoprolića”, rekao je Hegseth.

U intervjuu za Jewish Press 2016. godine govorio je o Izraelcima kao “Božijem i izabranom narodu”.

“Ovo nije neka mistična zemlja koja se može odbaciti. To je priča o izabranom narodu. Ta priča nije završila ni 1776. ni 1948. godine. Sve ove stvari i danas odjekuju i važne su”, rekao je.

Također, tada je rekao kako nije sreo Jevreje sve dok nije otišao na koledž.

“Moji roditelji dolaze iz malog grada u Minnesoti u kojem sam odrastao kao baptista. Nikada nisam sreo Jevreja dok nisam otišao na koledž. Kada sam na koledžu vidio prvog Jevreja, prvo što sam mu rekao bilo je: ‘Čitao sam o tebi u Bibliji’. Odatle i dalje sam stekao pravo razumijevanje Jevreja”, naveo je.

Također, poručio je kako je važno da Amerika stoji uz Izrael.

“Zaista cijenim jevrejsko naslijeđe i jevrejsku državu. Razumijem koliko smo geopolitički povezani i koliko je važno da stojimo uz tako snažnog saveznika”, zaključio je.

Klix

Continue Reading

Najčitanije