Connect with us

Svijet / Zanimljivosti

U Njemačkoj javni prijevoz u iduća tri mjeseca gotovo besplatan za sve

Published

on

Tijekom tri ljetna mjeseca svi u Njemačkoj će moći koristiti javni prijevoz za svega devet eura mjesečno. To je dio mjera za smanjenje potrošnje goriva zbog rata u Ukrajini. Ali, pitanje je donosi li to dugoročno nešto.

Uskoro počinje ljeto jeftine vožnje javnim prijevozom u Njemačkoj. Od početka lipnja svi će u zemlji za samo devet eura mjesečno moći koristiti sve gradske autobuse, tramvaje, metro ili regionalne vlakove.

Dakle, za tri mjeseca putnici će ukupno platiti 27 eura, što je pola najjeftinije mjesečne karte za gradski prijevoz u Berlinu. Karta će se zvati „9 za 90“. Karta će se moći kupiti i za samo jedan ili dva od ta tri mjeseca, a važit će samo za lokalni prijevoz te za prijevoz regionalnim vlakovima, a ne i za brze međugradske vlakove tipa IC (Intercity) i ICE (Intercity Express). To znači da će se načelno iz svakog mjesta moći putovati u svako drugo mjesto, ali često ne direktnom linijom nego uz jedno ili više presjedanja. S obzirom na već poslovična kašnjenja njemačkih vlakova to bi moglo ponekad značiti da se put oduži, piše Deutsche Welle.

Ovako njemačka vlada reagira na rusku invaziju u Ukrajini, koja je ionako visoke cijene energenata dodatno povećala. „Svatko tko koristi javna sredstva prijevoza daje veliki doprinos nastojanju da se naša zemlja učini nezavisnom od ruskih energenata i da napreduje na putu do klimatske neutralnosti“, rekao je nedavno njemački ministar prometa Volker Wissing iz redova Liberala.

Budući da će gubitak regionalnim prijevoznicima biti nadoknađen iz državne blagajne, savezna vlada predviđa tromjesečne troškove u visini od 2,5 milijardi eura.

Za domaće i za turiste

Glavni cilj ove akcije je da se ljudima olakša odnosno prije svega pojeftini put do posla i nazad, ali koncept je mnogo širi. Tko ima vremena i nije mu teško presjedati, može ovom kartom proputovati cijelu Njemačku, pa i posjetiti neka prekogranična mjesta. Dugoročno bi to moglo navesti više ljudi na korištenje javnog prijevoza umjesto osobnih automobila. A od ove mjere će imati koristi i turisti, jer kartu može kupiti svatko.

No, glasnogovornica Njemačkog turističkog saveza Huberta Sasse naglašava da ova vremenski ograničena mjera za turizam u Njemačkoj neće imati veće efekte: „Iako je karta atraktivna ponuda, ljude na javni prijevoz nećete motivirati samo niskom cijenom, naročito jer je vremenski ograničena. Naš Savez odavno traži brzu i konzekventnu izgradnju željezničke mreže i infrastrukture javnog prijevoza, bolju povezanost vlakova i više polazaka po satu. Samo onda će prijelaz na javni prijevoz biti uspješan.“

Zadovoljiti potražnju – ali samo u gradu?

Regionalnim vlakovima u Njemačkoj na posao dnevno ide čak 13 milijuna ljudi. Oni se stalno žale na prepune vagone i kašnjenja vlakova – ili čak njihovo kratkoročno otkazivanje. Njemačke željeznice tvrde da je uzrok u radovima na prugama koji će dugoročno poboljšati uvjete putovanja. „S novim vlakovima i novom infrastrukturom ćemo povećati kapacitet i udobnost za putnike”, kaže Maria Menz, glasnogovornica njemačke željeznice Bundesbahn (DB).

Ne zna se kako će se ova ponuda odraziti na potražnju. U jednoj anketi 44 posto ispitanika je navelo da će vjerojatno ili u svakom slučaju iskoristiti tu mogućnost. U gradovima je takvih odgovora 60 posto, a na selu 40 posto. Kritičari smatraju da će ova ponuda ostati skoro bez posljedica na seoske regije, gdje su ljudi upućeni na korištenje osobnog automobila jer je ponuda javnog prijevoza oskudnija nego u gradovima.

Kako dalje nakon kolovoza?

Lokalna i regionalna poduzeća za prijevoz putnika su zadovoljna pažnjom koja im se sada u okviru ove akcije poklanja, ali se istovremeno žale na dodatni birokratski posao. Potrebno je bilo u vrlo kratkom vremenu razviti nove platforme za prodaju karte, prije svega za online prodaju, a mjesečnim pretplatnicima se mora vratiti razlika u cijeni.

Zasad je velika nepoznanica što će se desiti nakon kolovoza. U koalicijskom ugovoru savezna Vlada se obvezala na povećanje finacijske pomoći javnom prijevozu. Ali to je bilo dogovoreno prije nego što su inflacija i rat doveli do naglog poskupljenja nafte i plina. Ni ministarstvo financija, ni ministarstvo prometa, a oba su u rukama Liberala (FDP), još nisu službeno odobrili niti jedno financiranje mimo projekta karte od devet eura. Stoga postoji bojazan da bi cijene karata nakon ove vrlo povoljne tromjesečne ponude mogle naglo porasti jer se i cijene energenata drastično povećavaju.

Usprkos svim dilemama, brojni zagovaratelji ekološkog načina transporta su uvjereni da će ova ponuda mnoge ljude navesti na to da ubuduće svoje osobne automobile češće ostave u garaži.

Mjesečne karte od 9 eura u prodaji će biti od 23. svibnja.

N1

Svijet / Zanimljivosti

Teška nesreća u Hrvatskoj: Kombi izletio s ceste, dvoje mrtvih, 25 ozlijeđenih

Published

on

By

Teška prometna nesreća dogodila se noćas u 1:20 sati između Novske i Paklenice, piše Večernji list.

S ceste je sletio kombi s migrantima te je na mjesto nesreće odmah stiglo osam timova hitne pomoći iz Sisačko-moslavačkog i Brodsko-posavskog zavoda za hitnu medicinu.

Od ukupno 27 stradalih osoba, dvije su osobe smrtno stradale na mjestu nesreće, devet je životno ugroženih, a 16 ozlijeđenih.

Naime, pacijenti su raspoređeni po bolnicama Nova Gradiška (11), Sisak (6), Pakrac (7) i Slavonski Brod (1).

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

VIDEO Zastrašujući udar groma na Jadranu: ‘Kao da je vatrena kugla sišla sa neba’

Published

on

By

Tokom nevremena koje je zahvatilo Jadran, jutros je oko 10.30 sati grom udario u bor na Šetalištu kralja Nikole u Baru u Crnoj Gori, kako je objavio Objektiv.rs.

Zapalio se i ormarić za struju, a samo zahvaljujući brzoj reakciji jednog od vlasnika lokalana, plamen je ugašen.

Zaposleni u Gradskom zelenilu su uklonili i otpremili polomljene dijelove stabla kod ugostiteljskog objekta na šetalištu.

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Iranski profesor: Stotine hiljada projektila pod zemljom, SAD će biti izbrisane!

Published

on

By

Iranski napad balističkim projektilima bio je masovni udarac za Izrael i Teheran će ga pokoriti ako odluči da uzvrati, rekao je za Sky News iranski akademik, profesor engleske književnosti i orijentalizma na Univerzitetu u Teheranu, Seyed Mohammad Marandi.

Marandi je u intervjuu, koji je izazvao veliku pažnju na društvenim mrežama, kazao da su nagovještaji da je iranski napad bio neuspješan bili samo “želja” Izraela i njegovih saveznika.

“To je bio ogroman udarac za izraelski režim”, rekao je on, te je dodao: “Ako se usude uzvratiti udarac Iranu, sljedeći put ćemo ih pogoditi mnogo jače”.

“Stotine hiljada projektila”

Upitan da li bi iranski režim mogao preživjeti poraz u slučaju dugog, sveopšteg rata, Marandi je ponovio: “Iran neće uzvratiti jače, Iran će uzvratiti mnogo jače”.

“Ovo je bio vrh ledenog brega. Iran neće izgubiti nijedan rat”, rekao je iranski akademik ponoviši kako “nema sumnje” da će Izrael izgubiti.

“Uozbiljite se. Prestanite obmanjivati vlastiti narod. Iran ima bezbroj podzemnih baza sa stotinama hiljada projektila koje su napravljene širom zemlje nakon američke invazije na Irak, kako bi bili spremni za rat sa SAD-om”, istakao je Marandi.

 

Marandi je tokom intervjua Izrael nazvao nekoliko puta “nacističkim režimom”, “režimom aparthejda” i “režimom etno-suprematizma” te je optužio medije poput Sky Newsa da podržavaju izraelsku rasističku politiku o “superiornoj rasi” umjesto da su na strani borbe za ljudska prava i jednakopravnost. Također, iranski profesor je istakao kako Izrael ne smatra državom rekavši da je to samo kolonija.

Na pitanje šta bi bilo ako bi se SAD uključile u sukob, Marandi je odgovorio da bi to bila “glupa pogreška” i da bi Amerikanci bili “izbrisani” sa Arapskog poluostrva.

“Globalna ekonomija bi kolapsirala zbog situacije sa naftnim tržištem. Amerika treba prestati sa svojom arogantnom poltikom”, upozorio je on.

Ko je Seyed Mohammad Marandi?

Profesor Marandi je šef Sjevernoameričkih studija na Univerzitetu u Teheranu gdje predaje englesku književnost i orijentalizam. Bio je i savjetnik za iranske nuklearne pregovore u Beču.

Rođen je u Sjedinjenim Državama 1966. godine, a odrastao je u luksuznom kvartu Daytona, Ohio, 1970-ih, prema PBS-u. Njegov otac je Alireza Marandi koji je bio porodični ljekar vrhovnog vođe Ali Khameneija. Marandi je imao 13 godina kada se njegova porodica vratila u Iran nakon što je njegov otac imenovan za ministra zdravlja.

Zbog toga profesor tako tečno priča engleski i čest je sagovornik zapadnih medija. Veliki je navijač NFL tima Dallas Cowboys.

Inače, Seyed Mohammad Marandi se sa 16 godina pridružio paravojnoj dobrovoljačkoj miliciji Basij da se bori u iransko-iračkom ratu. Povrijeđen je četiri puta, dva usljed hemijskih napada.

N1

Nastavi čitati

Najčitanije