Svijet / Zanimljivosti
Stiže novi sustav naplate autocesta u Hrvatskoj, naplatne kućice odlaze u prošlost
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske već godinama najavljuje uvođenje novog načina naplate cestarine na hrvatskim autocestama, a prošle su se godine stvari konačno pomakle s mrtve točke raspisivanjem natječaja za taj posao.
Na natječaju za za izradu novog sustava naplate cestarine u Republici Hrvatskoj izabrani su češki Tollnet i slovački SkyToll koji iza sebe imaju nekoliko sličnih poslova, uključujući sustav e-vinjeta koji se koristi u Sloveniji. Njihova ponuda teška 79,91 milijuna eura plus PDV bila je ekonomski najpovoljnija, no na odluku su stigle dvije žalbe.
Ministar Oleg Butković je kao krajnji rok najavljivao 2025. godinu, no kako trenutno stvari stoje, novog sustava naplate neće biti do drugog kvartala 2026. godine. I to u najboljem slučaju, piše Novi list.
Ako pak Državna komisija za zaštitu tržišnog natjecanja (DKOM) uvaži žalbu austrijskog Kapsch TrafficCom-a na odluku o odabiru izvođača, to će implementaciju novog sustava naplate odgoditi za neodređeno vrijeme.
Cijena znatno viša od procijenjene
U samom natječaju procijenjena vrijednost radova se popela s 500 milijuna kuna na 100 milijuna eura, što je otprilike pedeset posto više od prvotnih procjena Ministarstva, a rok za uvođenje novog sustava produžen je na dvije godine. I to dvije godine od datuma potpisivanja ugovora s izvođačem, što, čak i ako DKOM ne uvaži žalbu Austrijanaca, realno znači da bi ugovor sa SkyTollom mogao biti potpisan negdje u travnju ove godine, a novi sustav naplate bi u primjeni bio najranije pred turističku sezonu 2026. godine.
Ponude su Hrvatskim autocestama (HAC) stigle još u srpnju prošle godine, pa je nejasno zašto je državnoj tvrtki koja upravlja autocestama trebalo gotovo sedam mjeseci da od deset pristiglih izabere onu najbolju.
“Obveza Izvođača radova je izraditi izvedbeni projekt sustava (»Design and Build« ili »Projektiraj i gradi«), provesti upravni postupak i ishoditi sve potrebne dozvole te sve radove postavljanja portala i opreme na autocestama izvesti pod prometom. U rok od dvije godine uključen je i period testiranja od dva mjeseca”, objasnili su iz HAC-a koji je investitor projekta.
Novi sustav s postojećom tehnologijom
Novi sustav naplate cestarine trebao bi koristiti dvije postojeće tehnologije kakve se već primjenjuju u svijetu, DSRC tehnologiju (radijska komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu cestarine korisnicima ENC uređaja, te ALPR tehnologija (prepoznavanje registarskih pločica vozila) za naplatu cestarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja cestarine svih vozila.
Novi sustav naplate pri tom se temelji na slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja na naplati, čime bi se značajno trebala povećati protočnost prometa, a u povijest poslati naplatne kućice. Sustav bi trebao funkcionirati na principu naplate na temelju stvarno prijeđenih kilometara u mreži autocesta u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki prijeđeni kilometar na bilo kojoj od autocesta u mreži HAC-a trebao stajati jednako, što sada nije slučaj.
Sustav bi trebao funkcionirati na svim autocestama, kako na onima kojima upravljaju Hrvatske autoceste, tako i na autocestama pod koncesijom – Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb-Macelj.
Na odluku o izboru SkyToll-a i TollNet-a žalili su se Austrijanci, ali i Kinezi (CTFO Jeton Technology), pri čemu je žalba kineske tvrtke odbačena kao neuredna jer iz nje DKOM-u nije poslan dokaz o uplati 66 tisuća eura naknade za žalbeni postupak.
No žalba Kapsch-a i Spinne Traffica i dalje je u postupku. Konzorcij se žalio po tri osnove, od kojih bi najproblematičnija mogla biti to što, smatra žalitelj, stručnjaci odabranog ponuđača nemaju reference u implementaciji sustava kakav se namjerava uvesti u Hrvatskoj, a što je bio jedan od uvjeta iz natječaja. Ukoliko DKOM ovu žalbu prihvati, pitanje je do kad će se dodatno prolongirati uvođenje novog sustava naplate.
Sukob u Ukrajini
Lavrov direktno zaprijetio Zapadu: Napadnete li Rusiju nećete se sakriti ni preko Atlantika
“Naši protivnici ne bi trebali biti u zabludi. U slučaju agresivnih postupaka NATO-a ili njegovih članica protiv naše zemlje, poduzet ćemo adekvatne mjere u skladu sa suverenim pravom Rusije na samoodbranu, koristeći sve dostupne mjere za osiguranje naše sigurnosti, kao što je predviđeno Poveljem UN-a. Nikome neće biti omogućeno da se sakrije preko Atlantskog okeana ili Lamanša,” izjavio je Lavrov u intervjuu za Sputnjik.
Lavrov je istakao da Moskva ne može ignorisati činjenicu da NATO otvoreno pokazuje neprijateljski stav prema Rusiji. Podsjetio je da Alijansa Rusiju označava kao “najznačajniju i najdirektniju prijetnju sigurnosti”, dok njeni lideri neprestano izjavljuju da bi Rusija mogla napasti neku od članica NATO-a u narednim godinama.
Pritom je upozorio da se militarizacija Evrope ubrzava, a NATO snage tokom vježbi uvježbavaju ofanzivne operacije protiv Rusije. “Ukoliko Kijev počne koristiti zapadno oružje dugog dometa za napade na duboko rusku teritoriju, to će značiti da ne samo Ukrajina, već i zemlje NATO-a već otvoreno ratuju protiv Rusije, više ne skrivajući prisustvo ‘plaćenika’, ‘dobrovoljaca’, instruktora i drugih osoba ‘pod lažnim zastavama’,” naglasio je Lavrov.
Lavrov je također naglasio da je antiruska politika SAD-a zasnovana na unutrašnjem konsenzusu. “Antiruska i rusofobna orijentacija američke politike ima dvopartijsku podršku. Ukrajina se smatra ključnim elementom hibridnog rata protiv Rusije,” komentarisao je Lavrov, osvrćući se na budućnost odnosa dviju zemalja u kontekstu američkih predsjedničkih izbora.
Na kraju, Lavrov je izjavio da je Rusija spremna za ravnopravan dijalog sa SAD-om, ali pod jednim uvjetom. “Naš stav, kako ga je formulirao predsjednik Putin, jasan je. Spremni smo na ravnopravan dijalog ukoliko američka strana pokaže ozbiljne namjere da pregovara pošteno, uz priznavanje ruskih nacionalnih interesa i principa reciprociteta,” zaključio je ruski ministar vanjskih poslova, naglasivši važnost diplomatskih kontakata između dvije nuklearne sile.
Klix
Svijet / Zanimljivosti
Zbog poziva UN-u za uvođenje embarga, Izrael se obrušio na Tursku: “Akcije su vam vođene zlom”
“Šta se drugo može očekivati od zemlje čije su akcije vođene zlom u pokušaju stvaranja sukoba uz potporu zemalja ‘Osovine zla'”, rekao je ambasador Danny Danon, koristeći pejorativni izraz za opis arapskih zemalja koje su potpisale pismo.
Ministarstvo vanjskih poslova Turske saopćilo je u nedjelju da je predalo pismo Ujedinjenim nacijama, a među potpisnicima su Arapska liga i Organizacija islamske suradnje.
Izrael se suočio s međunarodnim kritikama zbog vođenja svog rata u Gazi, gdje je njegova ofanziva ubila najmanje 43.374 ljudi, od kojih su većina civili, prema brojkama ministarstva zdravstva.
“Ovo pismo je još jedan dokaz da UN vode neke zlokobne zemlje, a ne liberalne zemlje koje podržavaju vrijednosti pravde i morala”, rekao je Danon.
Tursko pismo, u koje je AFP imao uvid u ponedjeljak, naziva “zapanjujući” broj civilnih žrtava “nesavjesnim i nepodnošljivim”.
“Stoga upućujemo ovaj zajednički poziv da se poduzmu hitni koraci kako bi se zaustavila opskrba ili prijenos oružja, streljiva i srodne opreme Izraelu, okupacijskoj sili, u svim slučajevima kada postoje razumni razlozi za sumnju da bi se mogli koristiti u Okupirani palestinski teritorij”, navodi se u pismu.
Dodalo se da Vijeće sigurnosti UN-a (VSUN) mora poduzeti korake kako bi osiguralo poštivanje svojih rezolucija “koje se flagrantno krše”.
Vijeće sigurnosti UN-a pozvalo je u martu na prekid vatre u Gazi, ali mučilo se govoriti jedinstvenim glasom o tom pitanju zbog veta ključnog izraelskog saveznika, Sjedinjenih Američkih Država.
Klix
Svijet / Zanimljivosti
‘Jurio’ 40 km/h: Nijemci zaustavili traktoristu iz BiH
Saobraćajna patrola iz njemačkog Memingena jučer je zaustavila traktoristu u blizini Midelhajma koji je vozio traktor sa prikolicom i to brzinom od 40 km/h.
Dodatni problem je što prikolica nije imala registarske tablice.
Tokom legitimisanja vozača, utvrđeno je da je riječ o 30-godišnjem državljaninu Bosne i Hercegovine, koji je pokazao vozačku dozvolu koja ne podrazumijeva upravljanje poljoprivrednim mašinama niti upravljanje vozilom sa prikolicom ove težine.
Inače, dozvoljena brzina za ovu vrstu vozila je 25 km/h, što je bio dodatni prekršaj.
On će biti prijavljen za vožnju bez odgovarajuće dozvole kao i za prekoračenje brzine. Policija ga je odmah isključila iz saobraćaja i zabranila dalje putovanje.
-
BiHprije 7 dana
Stevandić u NSRS-u prozvan zbog 90-ih: “Tada sam stvarao RS, dobio sam metak, povrijedila me granata”
-
Sportprije 5 dana
Velika tragedija u Španiji: Nogometaš poginuo u katastrofalnim poplavama
-
Cazinprije 2 dana
Doborac okupio bh. rukometaše u Cazinu. Stručni štab Zmajeva jači za jedno ime
-
Sportprije 1 dan
UZNEMIRUJUĆE Munja pokosila četvoricu nogometaša, jedan umro na mjestu
-
Svijet / Zanimljivostiprije 2 dana
Slučaj u Njemačkoj: Nijemac napao Bosanke, razlog – smetalo mu je što su pričale na maternjem jeziku u autobusu
-
Svijet / Zanimljivostiprije 2 dana
SAD raspoređuju stratešku avijaciju na Bliski istok: Stiže šest bombardera B-52
-
BiHprije 2 dana
Dodik još jednom poručio kako podržava Trumpa: “Mnogo će bolje razumjeti situaciju u BiH”
-
BiHprije 1 dan
Cijene kafe u ugostiteljskim objektima u BiH i do 5 KM