Connect with us

BiH

šest alata za masovni utjecaj koji podsvjesno upravljaju našim odlukama

Published

on

Način na koji želimo djelovati nerijetko se razlikuje od načina na koji stvarno djelujemo – primjer je kupovina stvari za koje smo shvatili da ih ne trebamo, ali tek nakon kupovine. Ovo je 6 alata masovnog utjecaja koji, prema profesoru Robertu Cialdiniju, utječe na odluke koje donosimo.

Robert Cialdini je poznati američki profesor psihologije i marketinga, koji je proveo veći dio svoje karijere proučavajući što navodi ljude da kažu “Da” zahtjevima koji se pred njih postavljaju.

U svojoj knjizi “Utjecaj” opisao je 6 alata ili oružja masovnog utjecaja koji se nalaze u pozadini mnogih naših akcija, ili nas suptilno (i podsvjesno) usmjeravaju da idemo u određenom pravcu. Najlakše ćemo ih primijetiti u oglašavanju, ali nismo ih uvijek svjesni. Ovo je 6 alata utjecaja koje je idenitificirao Cialdini:

1. Socijalni dokaz

Socijalni dokaz je ugledanje na drugi ljude kada donosimo odluke o našem ponašanju. Logika je sljedeća: “ako toliko ljudi to radi, nemoguće je da je to greška”, iako je naravno sasvim moguće da griješe. Osjećamo se sigurnijima kada pratimo primjer drugih ljudi, posebno ako ih je više. Pri tome nam je lakše kriviti druge kada rezultat ne bude onakav kakav je očekivan.

Ovo je razlog zašto su svjedočenja o kvalitetu proizvoda koje vidimo u reklamama, ili review-i koje čitamo o proizvodu ili usluzi tako moćan oglašivački alat. “Milijuni ljudi, baš kao vi, se slažu” , kaže se u reklamama.

2. Sviđanje

Mnogo smo lakše podložni uvjeravanju od strane ljudi koji nam se sviđaju, ljudi koje smatramo privlačnima, i ljudi za koje nam se čini da im se sviđamo. Osjećamo da je tim ljudima stalo do naših interesa, i da im možemo više vjerovati. Ako pri tome mislimo i da su nam slični, imamo osjećaj da imaju isti pogled na svijet kao mi.

Lakše će nam nešto prodati ljudi s kojima smo “kliknuli”, što je i razlog zašto prodavači provode toliko mnogo vremena njegujući dobre odnose sa (potencijalnim) kupcima – žele im se svidjeti, pa će i prodaja biti lakša.

3. Reciprocitet

Reciprocitet kao alat utjecaja iskorištava činjenicu da, kada je netko dobar prema nama, osjećamo se emocionalno dužnima toj osobi, odnosno osjećamo snažnu potrebu da im taj dug otplatimo. Kad nam neko učini uslugu, prirodno nam je da pokušamo da nađemo način da mu vratimo, čineći mu uslugu.

Vješti prodavači će vam činiti usluge, znajući da ćete osjećati emocionalni dug i poriv da kupiti nešto od njih, kao protuuslugu. Ako vam netko povremeno donese besplatnu kavu, i nakon određenog razdoblja traži od vas donaciju, vjerojatno ćete se osjećati loše ako je ne date, jer se osjećate emocionalno dužni.

4. Oskudnost / rijetkost

Oskudnost je iza prodajnih oglasa u kojima se nalaze izjave kao što su: “ponuda je ograničena” ili “cijene rastu u ponoć“. Oskudnost kao alat nastupa u situacijama kada smo potaknuti na odluku jer nam se čini da nešto ima nisku dostupnost, da će uskoro nestati, međutim, pri tome nismo vođeni stvarnom potrebom za tim proizvodom ili uslugom, već strahom da ćemo nešto propustiti.

Dolazimo u situaciju da smo postali vlasnici nepotrebnih stvari jer smo ih kupili iz straha da će im cijena porasti – bojali smo se potencijalnog gubitka, a dobili smo nepotrebnu stvar.

5. Autoritet

Ljudi od autoriteta su na svojim pozicijama jer teoretski znaju najbolje, radi čega i trebamo pozorno slušati njihove riječi i voditi se njima. Ovakav način razmišljanja ljude dovodi do situacije da slušaju autoritete (čak i ako im ono što govore ne zvuči baš najbolje), ne propitkujući ih pri tome.

Sjetiti ćemo se reklama koje kažu “vodeći doktori i stomatolozi preporučuju ovu zubnu pastu“. A tko smo mi onda da sumnjamo?

6. Posvećenost

Posvećenost, kao alat utjecaja, igra na kartu činjenice da svatko od nas ima potrebu da održava određenu sliku koju imamo o sebi, te se volimo ponašati tako da tu sliku čuvamo i njegujemo. Ako želimo od drugih ljudi biti percipirani na određeni način, bit ćemo dosljedno posvećeni tom cilju.

Ako ste često pitani da li se milosrdna i darežljiva osoba, i vaš je odgovor bio pozitivan, vjerojatnije je da ćete dati donaciju u dobrotvorne svrhe.

Reklamna krilatica koja kaže: ” ovaj proizvod je samo za brižne ljude” je primjer korištenja ovog alata utjecaja.

Ovih 6 alata za masovni utjecaj potvrđuju da smo više vođeni podsvjesnom emocijom, nego racionalnim umom kada donosimo odluke, bez obzira koliko to želimo priznati. Jedno od objašnjenja zašto je to tako, jeste da je čovjekov “racionalni um” relativno nov u usporedbi sa “emocionalnim umom” koji se razvija milijunima godina.

Iako ne možemo u potpunosti izbjeći navedene alate utjecaja kojima smo svakodnevno izloženi, možemo ih barem biti svjesni i pokušati, koliko je moguće više, ograničiti njihovo negativno djelovanje.

Autor: uredništvo Financa.ba

Prilikom preuzimanja ovog članka obvezno navesti financa.ba kao izvor i poveznicu (link) na članak

Financa.ba

Izvor: financa.ba/blog/2022/09/21/6-alata-za-masovni-utjecaj-koji-podsvjesno-upravljaju-nasim-odlukama/?fbclid=IwAR14jh7kURUcUxE6qMulWrvFHGGK0WDtfU315857xamZhqlPUidpqLiW_t0

Nastavi čitati
Ostavi komentar

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

BiH

Njemački vojnik objavio snimak iz Bosne i Hercegovine, burne reakcije zbog pjesme u pozadini

Published

on

By

Njemački vojnik Marcel Bohnert, koji je kao pripadnik EUFOR-a obavljao redovne misije u Bosni i Hercegovini, izazvao je veliki broj negativnih reakcija nakon što je na društvenoj mreži TikTok objavio video snimke svojih obilazaka zemlje. Na snimkama, vojnik prikazuje mjesta na kojima su počinjeni neki od najtežih zločina tokom ratnih sukoba, uključujući Vlasenicu, u kojoj je ubijeno ali i otjerano na hiljade Bošnjaka.

Iako je video prvobitno izazvao interes zbog dokumentiranja važnih lokacija, pažnja je brzo preusmjerena na pozadinsku muziku koju je vojnik odabrao. Naime, za zvučnu podlogu koristi staru nacionalnu srpsku pjesmu, koja datira iz 19. stoljeća, a mnogi korisnici društvenih mreža smatraju da je ovo čin provokacije. Posebno je šokantno to što je pjesma korištena u video snimci koja prikazuje Vlasenicu, gdje je tokom rata počinjen masakr nad Bošnjacima. Za mnoge, povezivanje ove pjesme sa takvim stratištima smatra se duboko uvredljivim i nepoštovanjem žrtava.

Riječ je o srpskoj narodnoj pjesmi „Rasti, rasti, moj zeleni bore“ je zapisana u 19. vijeku u selu Nerodimlju gdje su stolovali Nemanjići. A odnosi se na dva stara stabla bora-munike jedan rukosad kralja Milutina a drugi cara Dušana. Ovom pjesmom se veličaju srpskog kralja Milutina i car Dušan.

Reakcije na TikToku i drugim društvenim mrežama nisu izostale – korisnici su izrazili ogorčenje i pozvali nadležne vlasti da se pozabave ovim incidentom, smatrajući ga neosjetljivim i uvredljivim. Kritičari ističu da ovakve objave mogu izazvati nove tenzije u već osjetljivim odnosima među narodima na Balkanu.

Marcel Bohnert je bio raspoređen i kao dio operativnih snaga kao vođa grupe na Kosovu (1999./2000.). Poznavalac je historije na ovim prostorima što isključuje slučajnost pri odabiru navedene pjesme.

Podsjećamo u gradu Vlasenici i svim pripadajućim naseljima ove općine, kao i u sigurnoj zoni UN-a Srebrenica u kojoj su preživjeli Bošnjaci Vlasenice potražili spas, srpske snage su ubile oko 2.600 Bošnjaka. Od tog broja u sigurnoj zoni UN-a Srebrenica ubijeno je oko 1100 Bošnjaka.

Od ukupnog broja Bošnjaka Vlasenice (18.727) srpske snage su prisilno protjerale oko 16.000 Bošnjaka, uništeno je svih 25 vjerskih objekata Bošnjaka koji su predstavljali glavni simbol vjerske i kulturne pripadnosti ove nacionalne grupe.

Oko 700 žena iz Vlasenice izloženo je najtežim oblicima torture, a veliki broj njih je silovan.

Kroz logor Sušica prošlo je više od 8.000 Bošnjaka, od ukupno 14.037 punoljetnih stanovnika Bošnjaka, sa pravom glasa, koliko ih je bilo na području općine Vlaseenica 1991. godine, 6 godina kasnije, dakle, 1997. u Vlasenici je živjelo samo 7 punoljetnih Bošnjaka.

Dakle, 14.030 punoljetnih stanovnika općine Vlasenica muslimanske nacionalnosti je ubijeno ili prisilno protjerano.

Video možete pogledati OVDJE.

Nastavi čitati

BiH

Radnici bh. firme će dobiti plate nakon 20 godina

Published

on

By

Radnici kompanije BNT-TMiH Novi Travnik dobit će novac koji im se duguje već duže od 20 godina.

“Kompanija BNT-TMiH Novi Travnik ovih dana, između ostalih, zapošljava generaciju rođenu 2006. godine. Zašto je ovo bitno? Danas sam potpisao sporazum o isplati neisplaćenih plata sa predstavnicima radnika kojima je u periodu 2002. – 2005. godine neko odlučio isplaćivati samo pola plate. Da dobro ste pročitali! Ova nepravda se desila prije više od 20 godina”, kazao je direktor kompanije Besim Belegić, piše BiznisInfo.

Više od 20 godina se čekalo da se isplate ova potraživanja. Do kraja godine preduzeće će u ovu namjenu izdvojiti nešto preko milion KM i izmiriti zaostale plate za 56 radnika.

“Ako se prisjetimo vidjet ćemo da su tada na vlasti bili isti oni koji danas napadaju, podmeću svoj nerad i slobodno mogu reći bezobrazluk nama koji želimo da popravimo sve ono što su oni uništavali . Premijeru Nerminu Nikšiću i ministre Vedranu Lakiću hvala za veliku podršku koju dajete kako meni lično tako i BNT-TMiH. Ma koliko vas napadali, davanjem saglasnosti za isplatu ovih potraživanja, još jednom ste pokazali da ste ljudi koji su potpuno posvećeni borbi za opstanak naših preduzeća kao i ostvarivanje prava bivših i sadašnjih radnika BNT-TMiH ali i drugih preduzeća. Radnici će to znati cijeniti jer radnici pamte”, zaključio je Belegić.

Nastavi čitati

BiH

Šarović otkrio šta mu je Dodik rekao: “Podigao bih i vojsku i policiju i sve, ali neću u zatvor”

Published

on

By

Šarović o sankcijama: „RS trpi zbog Dodika! Ako mu mečka zakuca na vrata, da li će se onda igrati ili će nešto drugo da čini? Ako se usudi da bilo šta napravi, to je kraj njegove karijere. Oni koji maštaju o Dejtonu 2, o mirnom razdruživanju – u zabludi je. Cijela BiH je leglo najveće moguće javne korupcije u Evropi. To je jedno opće čerupanje svega javnog i društvenog. To je plod pljačke! Pljačka se sa svih mogućih nivoa i to je nevjerovatno…“
Nastavi čitati

BiH

Klanjana dženaza Senadu Smajiću kojeg su pretukli na humanitarnoj večeri

Published

on

By

Nakon fizičkog obračuna više osoba, život je tragično izgubio 66-godišnjak, koji je inače svoj životni i radni vijek proveo u Sloveniji i Njemačkoj, a svoju penziju planirao dočekati u Miričini kod Gračanice.

Senad Smajić je bio uzoran građanin. 40 godina je proveo na terenu u Sloveniji i Njemačkoj gdje je upoznao veliki broj prijatelja svih nacionalnosti. Nikada nije imao problema. Napokon je došao kući da dočeka penziju, ali nažalost ta mu je želja uskraćena.

Pet divljaka pretuklo ga je na humanitarnoj večeri za lokalni fudbalski klub. Niko mu od prijatelja nije pomogao, jedini koji je uskočio u pomoć bio je rođak kojeg su također pretukli huligani.

Nakon par dana, Senad nije mogao izdržati borbu za život, preminuo je u 66-toj dogodini.

Od Senada opraštaju se prijatelji a emotivnu poruku napisao je njegov komšija.

“Bio je duša od čovjeka. Primjeren građanin na kojeg si se uvijek mogao osloniti. Zaista kao Senadov komšija ne mogu da vjerujem šta se dogodilo. Komšo nek ti je laka zemlja bosanska, prenosi Crna-hronika.info.

Bio si primjeren komšija, prijatelj, brat, otac i djed. ”

Iza nastradalog Senada ostala je supruga Asmira, sin Anel, kćerke Ervina i Amra, sestra Senada te ostala mnogobrojna rodbina i komšije.

Dženaza nastradalom je obavljena danas na mezarju Njivice u Gornjoj Miričini.

Nastavi čitati

BiH

Sankcije im presudile: Gorica Dodik zatvara restoran nakon što je stavljen na američku crnu listu

Published

on

By

Kćerka predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika Gorica Dodik je na društvenoj mreži X objavila da se zatvara njen restoran Agape, nakon što je istoimena firma na ljeto prošle godine dobila sankcije iz SAD-a.

U objavi na X-u, Gorica Dodik je sarkastično firmu Agape nazvala “sigurnosnom prijetnjom svjetskoj stabilnosti”, a američkog ambasadara u Bosni i Hercegovini Michaela Murphyja je nazvala “milosrdnim anđelom”, što je bilo ime operacije bombardovanja Srbije 1999. godine.

Pored toga, Dodik je povezala situaciju Huntera Bidena, sina aktuelnog predsjednika SAD-a Joea Bidena, sa stavljenjem svoje firme na listu sankcionisanih kompanija.

“Sigurni smo da bi sve ovo drugačije bilo da se u našem restoranu dilovala droga ili da su se okupljali pedofili, tada bi se po uzoru na sina trenutnog američkog predsjednika našli na spisku njihovih poželjnih partnera”, objavila je.

Naravno, treba istaći da je Agape, kao jedna od mnogobrojnih firmi koje su u vlasništvu porodice Dodik, na listi sankcionisanih kompanija završila zbog, kako je rečeno u objavi Ureda za kontrolu imovine stranaca (OFAC), ključni dio Dodikove mreže podrške s ciljem omogućavanja njegove korupcije.

“Također su podržavali destabilizirajuće politike, djela i retoriku kojim se osporavaju i podrivaju suverenitet, teritorijalni integritet i multietnički karakter Bosne i Hercegovine, uključujući napade na Dejtonski mirovni sporazum i Ustav BiH”, poručili su u novembru 2023. godine iz Ambasade SAD-a.

Tada su iz Dodikove porodice saopštili da “sankcije ne znače ništa”, čak se i hvalili s tim, ali se situacija promijenila kada su iz američke administracije počele s aktivnijim djelovanjem usmjerenim prema bankama koje surađuju s firmama na crnoj listi.

Dodik je u svojoj objavi saopštila da je upravo zatvaranje računa bilo glavni razlog za zatvaranje restorana Agape, iako su sankcije uvedene prije više od godinu dana.

Nastavi čitati

BiH

Sramotne izjave bh. ambasadora: ‘Nisam siguran koliko će BiH potrajati, guraju prst u oko Beogradu’

Published

on

By

Ambasador Bosne i Hercegovine (BiH) u Srbiji Aleksandar Vranješ uputio je skandalozne poruke i izjavio da nije siguran koliko će BiH trajati.

“Da li oni misle da će ovdje biti neka generacija Srba koja će biti protiv simbola RS, protiv historije, da ćemo se odreći naših žrtava i da ćemo prihvatiti njihov narativ. To je jedan potpuno besmislen pristup”, istakao je Vranješ.

 

On je rekao da nikakva odluka, posebno neizabranih stranaca, neće mijenjati situaciju i da će se Dan Republike proslavljati i u budućnosti.

“RS traje 33 godine. Mnogo duže od prve Јugoslavije. Јoš malo ćemo preteći i drugu. Nisam siguran koliko će BiH da izdrži sa ovakvim uplitanjem iz Sarajeva“, naveo je Vranješ.

 

On je naveo da Srbija ima pravo da zaoštri politiku prema Sarajevu, ali da to ne čini, uprkos brojnim porukama upućenim iz Federacije kojima se gura “prst u oko” Beogradu.

“Kako očekuju da se Srbija postavlja prema Sarajevu, a s druge strane bez ikakvih problema ugoste jednog Aljbina Kurtija i daju mu tretman kao da je u pitanju neki državnik i da je predstavnik države s kojom BiH ima bilateralnu saradnju. Sami znaju da BiH nije priznala tu lažnu državu, niti će je ikada priznati”, ukazao je Vranješ.

S druge strane, navodi ambasador BiH u Srbiji, Sarajevo od Srbije očekuje da poštuje sve njihove narative, simbole i interpretaciju istorije.

 

“I da sve bude u skladu sa spoljnopolitičkom agendom iz Sarajeva koju nazivamo “viktimizacija”, koja podrazumijeva da svako malo neka država treba da izjavi saučešće političkom Sarajevu, kao i da njihovo stradanje treba da bude primarno i u fokusu svih država i državnika. To je jedna potpuna zabluda. Danas živimo drugo vrijeme i rat je iza nas”

On je konstatovao da situacija u BiH više nije primarna tema kod stranih državnika, dok iz Sarajeva pokušavaju uvijek da to vrate na dnevni red.

“To je jedna polušizofrena situacija. Svako malo u svijetu izbije neki novi konflikt i pričati o starim konfliktima je neukusno. Valjda bi suština bilateralnih odnosa trebala da bude budućnost. Svaki put kad Srbija pruži ruku i okrene priču ka budućnosti regionalnih odnosa kroz ekonomsku saradnju, oni stalno vraćaju u prošlost”, ukazao je Vranješ.

On smatra da se političari iz Sarajeva trude da nikada ne dođe do normalizacije odnosa.

“Stalno prema Beogradu, pa i Zagrebu, upućuju otrovne strelice koje su zasnovane na njihovoj interpretaciji prošlosti, sadašnjosti i budućnosti”, zaključio je Vranješ.

Radiosarajevo.ba

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije