USK
Bosanska Otoka dočekuje 758. rođendan
Za Akos.ba piše: mr. Mirza Ahmetbašić
Na obalama prekrasne rijeke Une smještena je Bosanska Otoka. Njena prošlost seže od prahistorije, pa sve do danas. Na to ukazuju brojni tragovi života čovjeka na ovom prostoru, kao što su gradine i drugi materijalni ostaci. Na prostoru Osmače nedaleko od Otoke pronađeni su komadi posuđa od gline iz prahistorijskog doba. Inače, područje Krupe i okoline bilo je periferna teritorija keltsko-ilirskog plemena Japoda. Od ljudskih naselja iz rimskog doba najpoznatije je ono koje je otkriveno na mjestu zvanom Gromila, uz lijevu obalu potoka Ljusine. Tu su otkopani temelji rimskih zgrada, kipovi i razni drugi predmeti. Nedaleko od ovog lokaliteta otkrivena je i peć za pečenje cigle. Tragovi rimskih naselja zapaženi su još na mjestu zvanom Melkića Otoka niže Otoke. U podnožju kose Rajinovače u Ivanjskoj otkopani su grobovi rimskih vojnika. Uz ljudske kosti u grobnicama je nađen i rimski novac iz vremena Valensa, jedna sablja i drugi predmeti.
Otoka se u historijskim izvorima prvi put spominje 1264. godine. U srednjem vijeku područje današnje krupske općine pripadalo je Hrvatskoj kraljevini i Ugarsko-Hrvatskoj državi. Od manjih naseljenih mjesta u okolini Krupe najprije se u 13. stoljeću spominju Otoka, Menić i Jezerski.
Poslije pada srdnjovjekovne Bosne osmanska vojska postepeno je počela osvajanje i hrvatske teritorije oko rijeke Une. U osmanskim pisanim dokumentima Otoka se spominje kao Ada-i Kebir (Veliki Otok). Otočki kraj je cijeli osmanski period pripadao krupskoj nahiji, muselimluku, mudirluku i kazi. Prema jednom izvještaju iz 1834. godine kod otočke tvrđave bilo je 6 kuća sa oko 300 stanovnika. Preko rijeke Une u Otoci nije bilo mosta, nego se prelazilo skelom preko rijeke. Potrebe trgovine iziskivale su izgradnju boljih puteva. Prva cesta koja je zamijenila staru osmansku putinu, izgrađena je 1865. godine uz unsku dolinu od Novog preko Otoke do Krupe, a zatim preko Radića dalje za Bihać. U Otoci, kuda je vodila spomenuta cesta, izgrađen je 1865. godine drveni most preko rijeke Une.
Okupacija teritorije Bosne i Hercegovine od strane austrougarske vojske započela je polovinom 1878. godine. I na području Otoke Bošnjaci su se snažno oduprli agresiji na svoju domovinu. Tokom austrougarskog perioda Otoka je pripadala krupskom kotaru, Okrug Bihać. Godine 1909. jedan putnik je zapisao da je Otoka jedno lijepo mjesto, čiji jedan dio sa džamijom i starom tvrđavom leži na unskom otoku. Godine 1910. Otoka je imala 82 kuće, 9 registriranih firmi, žandarmeriju, osnovnu školu, džamiju, reformirani mekteb i drugo. Državna četverorazredna osnovna škola u Otoci otvorena je 1887. godine. Oko 1914. godine u Otoci je sa radom počela zemljoradnička zadruga.
Poslije ujedinjenja 1918. godine Bosanska Krupa je i dalje ostala sresko mjesto u bihaćkom okrugu. Krupski srez se dijelio na nekoliko općina. U 1928. godini općinski centri bili su u Bosanskoj Krupi, Otoci, Bužimu, Velikoj Rujiškoj, Velikom Duboviku i Vranjskoj Mosuri. Pred Drugi svjetski rat bilo je u srezu pet općina: krupska, otočka, bužimska, dubovička i grmečka (suvajska). Sedamnaestog oktobra 1920. godine u saobraćaj je puštena dionica unske pruge Bosanski Novi-Bosanska Krupa. Otoka je postala značajna stanica na unskoj pruzi. U ovo vrijeme Otoka izrasta u značajno trgovačko-zanatlijsko središte. Godine 1922. godine u Otoci je osnovan Nogometni klub „Sloga“, a pet godina kasnije i Dobrovoljno vatrogasno društvo. Brojalo je oko pedesetak članova. Društvo je djelovalo po potrebi i bilo je tehnički opremljeno u skladu sa tehničkim mogućnostima tog vremena. Dvadesettrećeg decembra 1928. godine osnovano je kulturno-umjetničko društvo „Mladost“.
U vrijeme narodnooslobodilačkog rata otočki kraj pretrpio je velike žrtve i dao veliki doprinos borbi protiv fašističkog okupatora i njihovih domaćih izdajnika. U deset sela otočkog kraja bilo je 1.027 žrtava fašističkog terora. Poznati književnik Branko Ćopić je tokom rata napisao veliki broj ratnih anegdota. Mi ćemo ovdje navesti onu pod naslovom „Najbolje je kad je čojek zdrav“ a glasi: Za vrijeme ustanka neki nepoznati ljudi susreli jednog starog muslimana iz sela Otoke, pa će ga upitati: – Šta ti, adžo, onako misliš: Jesu li bolji partizani ili četnici? Nepovjerljivi adžo, ne znajući kojoj strani pripadaju oni koji su ga pitali, odgovori skromno: – Bogme, brate, najbolje je kad je čojek zdrav.
Poslije oslobođenja 1945. godine pristupilo se obnovi zemlje. Do kraja 1966. godine Otoka je elektrificirana, a planom razvoja do 1980. godine predviđena je i realizovana cjelokupna elektrifikacija otočkog područja. Izvršena je i poravka otočkog mosta. Godine 1949. u Otoci je izgrađen zadružni dom. Krajem 1954. u Otoci postoji zemljoradnička zadruga sa ekonomijom. Zadruga je imala jednu trgovačku prodavnicu i jednu zadružnu ugostiteljsku radnju. Iste godine Otoka ima i opću ambulantu sa jednim ljekarom. Godine 1963. godine na području Otoke radilo je sedam trgovačkih radnji.
U 1955. godini prešlo se na novi, komunalni sistem, i izvršena nova teritorijalno-administrativna podjela. Ukinuti su dotadašnji srezovi i sreski narodni odbori. Dotadašnji krupski srez podijeljen je na četiri općine, komune, čija su sjedišta bila u Bosanskoj Krupi, Otoci, Bužimu i Jasenici. Otočka općina imala je površinu od 190 km sa ukupno 9.599 stanovnika. Samostalna otočka općina nije se održala. U 1958. godini ona je pripojena krupskoj općini u čijem sastavu, nešto umanjena, nalazi se i danas.
Dvadesetprvog aprila 1992. godine započela je otvorena agresija na Bosansku Krupu. Bosanska Otoka je napadnuta 27. maja 1992. godine. Tokom ratnih dejstava ova sredina doživjala je velika ljudska i materijalna stradanja, a kraj rata dočekala je veoma razorena. U poslijeratnom periodu uslijedio je intenzivan rad na obnovi porušenog i povratak stanovništva na svoja prijeratna ognjišta.
U povodu 758. rođendana, svim stanovnicima Bosanske Otoke upućujemo iskrene čestitke.
(Izvor: Mirza Ahmetbašić, Adnan Hafizović, Bosanska Otoka, grad i ljudi, Bihać 2009.)
(Izvor fotografije: Irnes Šahinović)
Izvor : Akos.ba
USK
Grad Bihać i USAID organizovali Poslovni forum bihaćke dijaspore i privrednika
Poslovni forum bihaćke dijaspore i privrednika pod nazivom “Uspješna priča i izvor napretka“, održana je danas u Bihaću s ciljem uspostavljanja dugoročne saradnje s dijasporom. Forum je otvorio gradonačelnik Bihaća Elvedin Sedić, koji je istaknuo značaj stvaranja povoljnog ambijenta za investicije iz dijaspore.
“Bihać je otvoreni grad koji teži stvaranju uvjeta za dolazak investicija. Zajedno s USAID-om radimo na projektu ‘Dijaspora invest’, koji omogućava našim ljudima iz dijaspore da ulažu u svoju domovinu. Uprkos izazovima, nastojimo pružiti prilike onima koji žele razvijati ili unapređivati svoj biznis ovdje “, rekao je Sedić.
U okviru foruma održana je i panel-diskusija u kojoj su učestvovali Armin Alijagić, predsjednik organizacije “Naša perspektiva“ i lokalni partner na USAID projektu „Dijaspora invest“, te Sandra Alešević, predstavnica Bosanskog akademskog društva u Austriji.
Alijagić je naglasio važnost saradnje s lokalnim zajednicama kako bi se povećali kapaciteti za rad s dijasporom.
“Projekt ‘Dijaspora invest’ uspostavio je partnerstva s 30 općina i gradova u BiH, uključujući Bihać. Cilj nam je povećati svijest dijaspore o razvojnim potencijalima Bihaća i olakšati njihov angažman u rodnom kraju”, istakao je Alijagić.
Sandra Alešević, porijeklom iz Bihaća, a trenutno zaposlenica austrijske državne službe, podijelila je iskustva iz Austrije.
“Austrija ima najveću stopu ulaganja u BiH. Naše društvo u Grazu organiziralo je privredni skup kako bismo ohrabrili naše građane na uspostavljanje prvih kontakata s domovinom. Spremni smo povezati potrebe BiH s praksama iz Austrije”, izjavila je.
Na forumu su predstavljene uspješne investicije bihaćke dijaspore te mogućnosti i olakšice koje Grad Bihać nudi potencijalnim investitorima.
FENA
USK
Putni pravac Ključ-Bosanski Petrovac-Bihać otvoren za putnička vozila
Prema posljednjim informacijama kojima raspolaže Informativni centar BIHAMK-a, putni pravac Ključ-Bosanski Petrovac-Bihać otvoren je za putnička vozila i manja teretna vozila.
I dalje ovom dionicom ne mogu saobraćati teretna vozila sa prikolicom i šleperi.
Zbog nepovoljnih zimskih uvjeta obustavljen je saobraćaj za sve kategorije vozila na putevima:
- Drvar-Bosanski Petrovac,
- Drvar-Glamoč,
- Glamoč-Mlinište,
- Kupres-Novo Selo,
- Kotor Varoš-Teslić (Borja),
- Banja Luka-Kotor Varoš-Kneževo,
- Posušje-Blidinje.
Zabranjen je saobraćaj za teretna motorna vozila na putevima: Glamoč-Livno, Strmica-Bosansko Grahovo i Drvar-Bosansko Grahovo.
Upozoravamo na dionice preko planinskih prevoja, gdje mjestimično ima ugaženog snijega i leda. Dodatne poteškoće vozačima pričinjava jak vjetar, koji stvara snježne nanose.
Zbog težine snijega na brojnim dionicama česta su obaranja stabala na kolovoz. Savjetujemo vozače da na put ne kreću bez odgovarajuće zimske opreme.
Zbog otežanih zimskih uvjeta obustavljen je saobraćaj za teretna vozila na graničnom prelazu Izačić. Na graničnim prelazima nema dužih zadržavanja za putnička vozila.
USK
Dramatičan apel iz USK, Ružnić poručio: Četiri dana se borimo sa snijegom, Krajina je također BiH
Desetine vozila ostale su zarobljene u mećavi, a prve informacije o ugroženim putnicima i odsječenim porodicama došle su zahvaljujući novinarskim ekipama koje su sa službama stigle na teren.
Svi ugroženi su zbrinuti, ali pitanja ostaju: “Ko je odgovoran za održavanje magistralnih puteva i kako nas je snijeg u decembru zatekao nespremne?”
Prema riječima Mustafe Ružnića, bivšeg premijera Unsko-sanskog kantona, ovakvi problemi nisu novost u Krajini.
“JP Ceste Federacije plaćene su za održavanje puteva. Jesu li one odgovorne, ili firme koje su angažovane za čišćenje? Ili se, možda, takvi ugovori uopšte nisu realizovali?”, pita Ružnić.
Podsjeća da su u zametenim vozilima bili djeca, žene, bolesni i drugi građani, koji su satima čekali pomoć na niskim temperaturama.
“Hoćemo li se naviknuti da se plašimo snijega, ili ćemo odgovorne konačno pozvati na odgovornost?”
Ružnić upozorava da se slične situacije neće riješiti dok sve nadležne institucije ne preuzmu svoj dio odgovornosti.
“Da li treba da snijeg zatrpa Općinu Centar u Sarajevu da bismo dobili odgovore? Krajina je Bosna i Hercegovina, i ovakvi propusti se ne smiju ponavljati,” zaključuje on.
Zima je tek počela, a problemi u održavanju puteva već su ostavili građane u neizvjesnosti i opasnosti.
Klix
BiH
Snijeg i dalje pravi haos: Na ovim putevima u BiH saobraćaj je obustavljen za sve kategorije vozila
Zbog većih količina snijega, popriječenih vozila ili sniježnih nanosa, obustavljen je saobraćaj za sve kategorije vozila na putevima:
- Bihać-Bosanski Petrovac-Ključ,
- Drvar-Bosanski Petrovac,
- Drvar-Glamoč,
- Glamoč-Mlinište,
- Kupres-Novo Selo,
- Kotor Varoš-Teslić (Borja),
- Banja Luka-Kotor Varoš-Kneževo,
- Mokronoge-Prozor Rama i
- Posušje-Blidinje.
Na magistralnom putu Bosansko Grahovo-Drvar mogu saobraćati putnička vozila, ali otežano.
Zabranjen je saobraćaj za teretna motorna vozila na putevima:
- Glamoč-Livno,
- Strmica-Bosansko Grahovo,
- Drvar-Bosansko Grahovo,
- Han Prijesak-Vlasenica (Han Pogled) i
- Sarajevo-Foča (Rogoj).
Iz BIHAMK-a upozoravaju na dionice preko planinskih prevoja, gdje mjestimično ima ugaženog snijega i leda. Dodatne poteškoće vozačima pričinjava jak vjetar, koji stvara snježne nanose.
Zbog težine snijega na brojnim dionicama česta su obaranja stabala na kolovoz.
Savjetujemo vozače da na put ne kreću bez odgovarajuće zimske opreme.
Zbog otežanih zimskih uvjeta obustavljen je saobraćaj za teretna vozila na graničnom prelazu Izačić. Na graničnim prelazima nema dužih zadržavanja za putnička vozila.
Preko planinskog prevoja Borova glava (Šuica-Livno) upozoravamo na česte izlaske divljih konja na kolovoz.
Na magistralnom putu Jablanica-Blidinje zbog oštećenja kolovoza još uvijek je obustavljen saobraćaj.
U toku su radovi na magistralnom putu M-17 u Donjoj Jablanici, na lokalitetu Komadinovo vrelo, zbog čega se povremeno saobraća sporije, uz moguće kraće obustave.
Na dionici autoceste A1, Podlugovi-Visoko zbog radova na postavljanju bukobrana na mjestu izvođenja radova u funkciji je preticajna traka.
Radovi su aktuelni i na magistralnim putevima: Pelagićevo-Srebrenik, Turbe-Travnik (Kalibunar), Husino-Ljubače, Buna-Masline, Klašnice-Šargovac, Lepenica-Han Ploča i Čitluk-Ljubuški.
USK
(FOTO) GSS Bihać: Spasioci kroz snježne nanose nosili bebu, jučer evakuisano 100 osoba
Jučer su iz GSS stanice Bihać objavili rezime akcije spašavanja na području Lipa-Vrtoče koja je uspješno završena.
Ukupno je evakuisano 48 vozila i 100 osoba, među kojima je i beba.
“Tokom cijele akcije, niko od unesrećenih nije bio životno ugrožen niti povrijeđen, a evakuacija je protekla u najboljem redu”, naveli su iz GSS stanice Bihać.
Zahvalili su se svim učesnicima na pomoći i saradnji, kao što su Kantonalna uprava civilne zaštite Unsko-sanskog kantona, MUP USK, MUP USK – Јedinica za podršku, Civilna zaštita grada Bihaća.
USK
Bihać tuguje: Nakon teške bolesti preminula Irma Šiljdedić
Nakon kratke i teške bolesti u Bihaću je preminula Irma Šiljdedić.
Porodica, prijatelji i svi koji su je poznavali opraštaju se od Irme na društvenim mrežama.
– Nakon kratke i teške bolesti napustila nas je naša Irma Šiljdedić iz Bihaća. Neka joj je vječni rahmet, a porodici mnogo sabura – navodi se u objavi na društvenim mrežama.
Informacije o terminu dženaze i ukopa će biti naknadno objavljene.
-
Smrtovniceprije 1 dan
Na ahiret preselila Ćoralić (rođ. Mustedanagić) Zuhra
-
BiHprije 6 dana
Doktor Peško: Čuo sam se s Dodikom, kaže da ima potrebu da podriguje, savjetujem mu da nigdje ne putuje
-
Smrtovniceprije 6 dana
Na ahiret preselio Mujanić (Midhet) Faruk
-
Smrtovniceprije 6 dana
Na ahiret preselila Topić (rođ. Selimović Mehe) Zuhra
-
BiHprije 4 dana
Beogradske “Novosti” najavljuju eksploziju “bosanskog lonca”: Vlast u RS-u će krenuti ka samostalnosti
-
BiHprije 4 dana
Vukanović: Dodik prenio ovlaštenja na Pranjića dva dana prije bolesti – kako je znao?
You must be logged in to post a comment Login