Connect with us

BiH

Radno vrijeme od četiri dana u sedmici: Kada dolazi u BiH u širem obimu?

Published

on

Radno vrijeme od četiri dana u sedmici je tema o kojoj se mnogo ne priča i u BiH djeluje nezamislivo, ali je itekako moguće. Primjeri za ovo su brojni i ima ih i u našoj zemlji, dok u Evropi sve više postaju ustaljena praksa.

Poslodavci širom svijeta počeli su da testiraju četvorodnevnu radnu sedmicu što je nakon rada od kuće još jedna promjena koju je pandemija donijela u svijetu rada.

Kraću radnu sedmicu, odnosno do četvrtka, počeli su da testiraju pojedini poslodavci u Španiji, Japanu, ali i u Danskoj i na Islandu.

Slovenska vlada i ministar rada Luka Mesec, član stranke Levica priprema do ljeta zakonski prijedlog skraćivanja radne sedmice s 40 na 30 sati. Radnička fronta iz Hrvatske je sličan prijedlog za 35-satnu sedmicu uputila u saborsku proceduru već u junu ove godine, no HDZ-ova vladajuća većina ga je na zadnjem glasanju 16.12. odbila.

Perspektiva čovjeka ili industrije

Priča o kraćoj radnoj sedmici, većinski djeluje kao san u našoj državi, ali aktuelna kriza ju je vratila ponovo u fokus, piše Klix.

U Bosni i Hercegovini nema jedinstvenih propisa o četverodnevnoj radnoj sedmici koja se primjenjuju na cijelu zemlju. Umjesto toga, pravila o radnom vremenu i radnoj sedmici propisana su na razini pojedinačnih firmi ili industrija.

Ovim povodom kontaktirali smo Adnana Smailbegovića, predsjednika Udruženja poslodavaca FBiH.

On je na početku razgovora naveo da se ovom pitanju mora pristupiti iz različitih uglova.

“Ako govorimo u ime realnog sektora, mi imamo industriju i privredu koja je radno intenzivna, što znači da je u našim cijenama proizvoda, rad visoka stavka. Ako smanjite radno vrijeme, to vam značajno utječe na kalkulacije. Mi nismo Njemačka ili Amerika gdje su visoke tehnlogije, ili visoke investicije, gdje ne bi bio luksuz smanjiti radno vrijeme”, rekao je Smailbegović.

Ističe da će to u BiH, na ovom nivou razvijenosti, tehnološkom nivou kompanija i proizovda koje izvozimo, biti jako teško ostvariti.

“Mi zagovaramo da se mora dići tehnološki nivo naših kompanija da bi povećali produktivnost i konkurentost istih i to nam ostavlja prostor da li možemo uopće razmišljati o povećanju naših plata. Nažalost ne postoji programi, ne postoje državni, niti neki ozbiljni projekti koji bi to nekako stimulisali i dali vjetar u leđa u tom smjeru, jer svaka kompanija sama za sebe odlučuje i postavlja radnu normu”, poručuje.

Dodaje da je to za BiH relativno duga priča.

“Nažalost, većina naše privrede je bazirana na radno-intenzivnim aktivnostima, naravno, sigurno će biti pojedinačnih kompanija koje će to uspjeti da implementiraju, ali sa druge strane imamo i kompanije kojima je problem i subotom da ne rade”, zaključio je Smailbegović.

Čovjek ili roba

Skraćivanje radne sedmice, u kompanijama koje su to brzo provele u svojim sistemima rada, pokazalo se da pridonosi produktivnosti radnika, povećavanju zaposlenosti i razvijanju tehnologije.

Da se može i da to zaista funkcionira dokaz su određene bh. kompanije koje su ove ideje sprovele u dijelo.

Kompanija Oskar Pharma iz Livna uvela je četverodnevno radno vrijeme, a istostovremeno su i podigli plate.

Softverska kompanija AgentLocator također je uspješno provela četverodnevnu radnu sedmicu, koja se pokazala jako učinkovitom, bez gubitaka, a gdje su zaposleni zadovoljni balansom između privatnog i poslovnog život.

Imamo i primjer kompanije Airvent, koja je pretprošle godine uvela radnu sedmicu od 4,5 dana.

Četverodnevna radna sedmica je pokazala u praksi da radnici imaju više vremena za odmor, rekreaciju ili druge aktivnosti, bolje su prilagođeni radnom rasporedu. Firmama je to smanjilo troškove energije i održavanja prostorija, jer se manje vremena radi u poslovnom prostoru, a najveća prednost je bila povećana produktivnost.

Ovakav segment brige za radnika je ono ka čemu treba težiti, svakako treba biti realista, i posmatrati realni sektor drugačijim očima, ali mnogi su pokazali da se može. Brojnim radnicima u BiH ostaje da čekaju da li će vodeći ljudi imati sluha za drugačije i za prepoznavanje brojnih benefita koje donosi ovaj model rada.

BiH

Građani (i dalje) odlaze iz BiH: Prije su poslodavci birali radnike, danas je obrnuto – i neka je

Published

on

By

Hrvatskoj treba 15 do 20 dana da uveze radnike, a nama godina, žale se poslodavci u BiH

Dok se Bosna i Hercegovina posljednjih godina suočava s deficitom radnika, sve je više građana koji se odlučuju za rad u inostranstvu. Rijeke ljudi ispred stranih ambasada i agencija koji traže dozvole za rad su samo jedan od dokaza koji govore tome u prilog.

A zašto nam odlazi radna snaga? Razloga je, kako kažu iz Vanjskotrgovinske komore BiH, mnogo.

ODSUSTVO PERSPEKTIVE

Osnovni su: mali izbor poslova u struci, niske plate (visoka opterećenja za poslodavce), visoki troškovi života za nivo prosječne plate, visok nivo političke nestabilnosti, gubitak nade u mogućnost promjene sistema, odsustvo perspektive za budućnost djece i neusklađenost obrazovnog sistema sa tržištem rada.

– BiH uglavnom napuštaju ljudi sa deficitarnim zanimanjima u EU kao što su: programeri, ljekari i drugo medicinsko osoblje, visokoobrazovana radna snaga. S istim problemom se susreću i zemlje regiona, tvrde iz Komore.

U Agenciji za rad i zapošljavanje BiH još nemaju sve podatke za 2023. kada su u pitanju suficitarna i deficitarna zanimanja

Predsjednik UO Udruženja poslodavaca FBiH Adnan Smailbegović kaže da veliki broj radnika nedostaje i u industrijskom i ugostiteljskom sektoru.

Tamo gdje su proizvodnja, mašine, teži fizički rad… Niko neće da radi to, jer su u pitanju teški fizički poslovi. Nikome se ne radi, valja se na skelu popeti, miješati beton. E sad, ko radi ove zahtjevne poslove, radije će otići vani, jer je puno bolje plaćen tamo, kompletna građevina je tamo. Naši radnici odoše u sezoni, a i mimo nje prema Hrvatskoj i ostalim evropskim zemljama. U BiH ostaje velika praznina, priča on.

 

Ta praznina se osjeti u privrednom sektoru. Ako se trend nastavi, poslodavci će, kažu iz VTK-a, ali i Udruženja poslodavaca, morati uvoziti radnike.

– Taj proces je već počeo, tako da na gradilištima u BiH imamo radne snage iz Turske, Kuvajta, Bangladeša, Nepala, Kine i drugih zemalja. Poslodavci su pokrenuli inicijativu kod nadležnih institucija kako bi im olakšali procedure zapošljavanja radne snage iz inostranstva, a najveća je potražnja stranih radnika raznih profila kao što su: voćari, stočari, pekari, tesari, zidari, moleri, vozači u međunarodnom saobraćaju… BiH nedostaju i radnici u proizvodnji i sektoru turizma, a većom liberalizacijom tržišta rada u zemljama zapadne Evrope, kao i svakodnevnim odlaskom radno sposobnog stanovništva iz BiH, ovaj problem bi mogao postati još izraženiji, tako da su i strahovi opravdani, ističu u VTK-u.

Smailbegović smatra da se procedura zapošljavanja stranaca mora olakšati.

– Nažalost, kod nas je to još tabu i zato nije zaživjelo u punom kapacitetu. Imamo malo stranaca koji rade, odnosno oko 4.000 izdatih dozvola. Ove godine su kvote povećane na šest hiljada. Ali, nisu problem ni kvote koliki su problem procedure koje su jezivo kompleksne i spore. Treba vam godina da dovedete jednog radnika. Hrvatska je to odlično riješila, 15 do 20 dana im treba da dovedu radnika i oni danas imaju 170.000 stranih radnika na spisku, ističe Smailbegović.

Svi oni kojih se tiče odlazak radne snage iz BiH su složni u jednom – problem treba riješiti sistemski. Šta to znači?

– Visoke stope nezaposlenosti u Bosni i Hercegovini, dužina čekanja zaposlenja samo su neki od pokazatelja da obrazovni sistem, odnosno ponuda radne snage ne odgovara zahtjevima potražnje i da je nužno napraviti promjene u tom segmentu. Istovremeno, primanja nisu jedini razlog odlaska, nego sveukupna slika BiH koja nužno treba povoljniji poslovni ambijent, stabilnost i rasterećenje privrede, ističu iz VTK-a.

Poslodavci i VTK slažu se u jednom: Za ljepšu budućnost potrebni su sistemsko prilagođavanje tržištu rada, kvalitetni programi, kvalitet nastavnika i mreža škola uz kvalitetno osiguranje obavljanja nužne prakse, više praktičnog rada i posjete proizvodnim kapacitetima pri obrazovanju učenika i studenata za budući poziv. Smailbegović dodaje da u set rješenja treba da uđe i zapošljavanje studenata, penzionera i osoba sa invaliditetom, piše Oslobodjenje.

IMA KO HOĆE

Osvrće se i na donedavnu floskulu brojnih poslodavaca u BiH: “Ako nećeš ti, ima ko hoće da radi”.

– Prije su poslodavci birali radnike, jer je tržište bilo takvo, puno radne snage, a danas se ta situacija okrenula i neka je. Radnici biraju poslodavce i tome se jednostavno svi moramo prilagoditi, objašnjava Smailbegović.

Iz VTK-a, ipak, daju tračak nade u bolje sutra.

– Nedavna odluka Evropskog vijeća za otvaranje pregovora s Bosnom i Hercegovinom donosi jednu vrstu ekonomske sigurnosti, daje dobar signal za strane investitore, mogućnost povećanja zaposlenosti i otvara dodatne mogućnosti za nove poslovne prilike, posebno u vanjskotrgovinskoj razmjeni i kreiranju povoljnijeg poslovnog okruženja u našoj zemlji. Stoga bi pregovori sa EU eventualno mogli smanjiti odlazak kvalificirane radne snage, zaključuju u Komori.

Nastavi čitati

BiH

Vlada FBiH se časti novim automobilima, najskuplje će dobit Nikšić i Bradara

Published

on

By

Najskuplje automobile visoke klase dobit će Nikšić i Bradara, dok će Mijatović i Kraljević voziti ona kategorisana kao srednja klasa čija je cijena ‘samo’ 120 000 KM.

Vlada FBiH odobrila je Službi za zajedničke poslove organa i tijela Federacije Bosne i Hercegovine nabavku službenih putničkih automobila, i to za potrebe budžetskih korisnika u vrijednosti od čak milion i pet stotina sedamdeset hiljada maraka!

Ova odluka Federalne vlade objavljena je u Službenim novinama FBiH iz koje je vidljivo da se automobili nabavljaju za premijera FBiH Nermina Nikšića, Ured predsjednice FBiH Lidije Bradare, te dvojice dopremijera FBiH koji su ujedno ministri razvoja, poduzetništva i obrta, te finansija, Vojina Mijatovića i Tonija Kraljevića, piše Raport.

Vozila po klasama

Vozila koja će biti kupljena u ovoj godini kategorisana su po klasama i to na nižu, srednju i visoku.

Najskuplje automobile visoke klase i to po 150.000 KM dobit će Nikšić i Bradara, dok će Mijatović i Kraljević voziti ona kategorisana kao srednja klasa čija je cijena ‘samo’ 120.000 KM.

Odluka o kupovini službenih automobila objavljena u Službenom listu

Novi automobili kupuju se i za federalna ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, unutrašnjih poslova, pravde, trgovine, raseljenih osoba i izbjeglica i to po cijeni od 90.000 KM po jednom automobilu.

Ministarstvo prostornog uređenja dobit će jedno vozilo od 90.000, a drugo od 45.000 KM.

Kreće procedura

Ministarstvo za pitanja boraca i invalida odbrambeno oslobodilačkog rata dobija vozilo vrijednosti 45.000, a kulture i sporta automobil od 50.000 KM, koliko će biti izdvojeno i za vozilo za potrebe Ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta.

Za Poreznu upravu FBiH namijenjena je nabavka vozila vrijednosti 135.000 KM, za Federalno tužilaštvo vozilo vrijedno 90.000 KM, a za Službu za zajedničke poslove organa i tijela Federacije BiH vozilo od 90.000 KM.

Odluka o odobravanju novca za nabavku automobila na snagu stupa sutra, pa će Služba vjerovatno odmah krenuti u proceduru kupovine automobila.

Nastavi čitati

BiH

Tragična nesreća u BiH: Radnik (39) pao s električnog stuba i poginuo

Published

on

By

Lice mjesta je osigurano od strane službenika PS Stolac, a s navedenim su upoznati dežurni tužilac i inspektori Ministarstva rada

 

 

Radnik iz Nevesinja pao je u četvrtak s električnog stuba u Stocu i poginuo, doznaje se u petak u MUP-u Hercegovačko-neretvanskog kantona.

“PS Stolac prijavio je S.L. da je u industrijskoj zoni s električnog stuba pao S.S. (1985.) iz Nevesinja, radnik poduzeća ‘ARS INŽINJERING’ Banja Luka. Isti je od zadobivenih povreda smrtno stradao što je konstatirano od strane dežurne liječnice Doma zdravlja Stolac”, kaže se u policijskom izvještaju.

Lice mjesta je osigurano od strane službenika PS Stolac, a s navedenim su upoznati dežurni tužilac i inspektori Ministarstva rada, javlja Fena.

Uviđaj su izvršili službenici Odjela krim. policije PU Čapljina.

Nastavi čitati

Najčitanije